*Miss Marple* Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Hvorfor er det så ille å låne den bort til noen som trenger den av en eller annen grunn? Og gjelder det bare bilen, eller liker dere ikke å låne bort noe som helst? (Dette er ikke ment som hets til hun i den andre tråden, hennes situasjon er fullt forståelig for meg)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg betaler i dyre dommer hver måned for å ha en bil tilgjengelig på gårdsplassen, så enkelt som det. Er ikke spesielt redd for bilen min, men jeg liker å vite at den står der og at jeg bare kan slenge på meg jakka og reise ut om det er noe. Har fire barn, hvor tre av dem går på skole så de er så store at de er på div fritidsaktiviteter, besøker venner og er mye på farten, jeg kan plutselig få telefon om at noen trenger å hentes. Men jeg låner gjerne bort andre ting da, og om noen trenger å komme seg fra A til B er jeg heller ikke vanskelig å be når det kommer til å være sjåfør. Jeg kan godt kjøre deg til butikken eller til mammaen din, men jeg vil ha bilen min tilgjengelig selv.... Anonymous poster hash: d9134...9aa
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Det gjelder bare bilen, huset, boblebadet, badstua og hytta. Klær, mat, vin og penger kan vi godt låne bort, ingen problem det altså. Har de ikke det jeg har nevnt får de spare sånn som vi måtte, ingenting kommer GRATIS!!! Anonymous poster hash: 0d0c5...967
valkyrien Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Vi er avhengige av bil her vi bor, så hvis noe hadde skjedd med bilene våre så hadde vi hatt et kjempeproblem. Vi har ikke råd til å ha leiebil/kjøpe ny bil dersom det skjer noe, så derfor låner vi de ikke bort.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Hvorfor er det så ille å låne den bort til noen som trenger den av en eller annen grunn? Og gjelder det bare bilen, eller liker dere ikke å låne bort noe som helst? (Dette er ikke ment som hets til hun i den andre tråden, hennes situasjon er fullt forståelig for meg) Jeg tror ikke på sosialisme. Alle må gjøre seg fortjent til det de har. Ingen får noe gratis av meg. Ingen. Anonymous poster hash: 07c4e...46c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Det gjelder bare bilen, huset, boblebadet, badstua og hytta. Klær, mat, vin og penger kan vi godt låne bort, ingen problem det altså. Har de ikke det jeg har nevnt får de spare sånn som vi måtte, ingenting kommer GRATIS!!! Anonymous poster hash: 0d0c5...967 Så hyggelig du virker da Så om din søster trenger å låne bilen for å gjøre et ærend, så får hun ikke det fordi hun må jobbe for det??? Really? Anonymous poster hash: 604e6...f2e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Låner gjerne bort bilen for korte turer (som til butikken, hente barn etc.), men lengre turer og lån over lengre tid gjør jeg ikke. Det er fordi jeg er alenemamma, bor langt fra både legevakt og sykehus, det går ikke kollektiv transport her og taxi er en vits. Må vite at jeg kan komme meg til lege dersom barnet skulle bli syk. Det er også grunnen til at jeg aldri drikker alkohol uten å ha kjørbar barnevakt Anonymous poster hash: d4124...3d7
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 For enkelte er det også snakk om at forsikringen ikke dekker uhell som evt måtte forårsaket av andre enn eier selv. Anonymous poster hash: e27f7...ddd
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har ingen søsken så det er ingen problem:-) om søsken av mannen trenger bil kjører vi de gjerne dit de skal, men bilen til 800.000 får de absolutt ikke låne. Heldigvis skjønner de det, de har aldri spurt om å låne vår bil. Anonymous poster hash: 0d0c5...967
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Her er det noe så enkelt som at vi får billigere forsikring når det er kun meg og mannen min som kjører den......Ikke nok med det. Utrolig kjedelig hvis de kræsjer og de har skylden, det er vi som får svi.... Bil er dyrt og da får folk heller skaffe seg egen eller ta taxi... Er ikke en selvfølge at folk skal låne bort bilen sin.... Er liksom ikke en ting man kan bare gå å skaffe seg igjen over natta... Kjipern hvis de kræsjer den så mye at de ikke kan gjøre noe med den, da får man ikke stort igjen for den... Anonymous poster hash: 6dfc6...bee
Brennheite Badeand Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Kommer helt an på hvem som spør, men hvis venner eller noen i nær familie som jeg vet "kjører som folk" skulle spørre om å låne den for et kort ærend så ser jeg ingen grunn til å si nei såfremt jeg ikke skal bruke den selv akkurat der og da. Perifere venner og bekjente ville jeg ikke lånt den bort til. Endret 25. oktober 2013 av Brennheite Badeand
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg bor i gokk og syntes det er veldig fin å ha bilen tilgjengelig, men hvis noen spør får de selvfølgelig låne den hvis jeg ikke har planer. Jeg forstår veldig godt at mine venner som bor i sentrum ikke har behov for bil til vanlig, og når de en sjelden gang trenger det så syntes at det er helt greit at de får låne min Anonymous poster hash: 13d93...b27
prekæs Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Trenger ingen grunn til å si nei til å låne bort noe jeg har betalt flere hundre tusen for. Likevel kunne jeg lånt bort til de jeg visste respekterte andres eiendom og jeg visste så på det som en selvfølge å gjøre opp for seg om noe skulle skje. Da en nær slektning spurte om å låne bunaden min, sa jeg også at hva om jeg finner en feil senere, ett lite hull etc. Kom vel i felleskap fram til at å la være å låne var like greit (blir noe av det samme med bil) Endret 25. oktober 2013 av prekæs
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 Min mann lånte søstern sin bil for å hente henne etter fest. Han kjørte i grøften og bilen ble totalvrak. Etter det vil han helst kjøre sin egen bil. En nabo lånte bort bilen sin til en annen nabo, kjørte i fjellveggen, og nektet å betale for egenandelen på forsikringen. Jeg låner bort det meste, men bilen min er min! Anonymous poster hash: 1a167...bef
Planleggendemamma Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Er ikke prinsipielt i mot å låne bort bilen om det er snakk om et ærend eller i en situasjon der vi ikke kommer til å trenge bilen selv (f.eks. om vi er bortreist o.l.). Det som derimot er viktig for meg er at personen som skal låne vil gjøre opp for seg om uhellet skulle være ute. Om noen vil låne bilen vår over flere dager bare for bekvemmelighetens del vil jeg nok si nei, om de har få andre valg i forhold til transport så kan jeg heller tilby meg å kjøre og hente vedkommende da jeg tross alt betaler mye for å ha bil tilgjengelig om noe skulle oppstå. Men jeg ville heller aldri ha tatt for gitt at noen skulle lånt bort sin bil til meg, om jeg hadde vært så avhengig av å ha bil når jeg var et annet sted enn hjemme vil jeg nok vurdert sterk å leie en bil hos et utleiefirma den tiden det var snakk om. Tror nok ikke jeg hadde spurt om å få låne bil en gang.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 Har ikke lest den andre tråden, men liker ikke låne bort bilen fordi det fort blir så innmari dyrt om noe skjer med den! Regner jo med låntakere fikser den om den kræsjes f.eks., men da må man jo være sikker på at låneren betaler og at det ikke blir noen diskusjon rundt hva som skal fikses etc. Og hvem sin forsikring og dermed bonus skal det gå på, om det blir riktig ille skade? I tillegg er bil veldig dyrt i drift, mye, mye, mye mer enn drivstoffet. Men jeg kjører selvsagt gjerne folk noe sted, om de er i knipe! Anonymous poster hash: dd285...b57
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Låner ikke bort bilen vår til 850.000, men kan kjøre dem om det er noe. Anonymous poster hash: b2dc0...5dc
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Vi har to biler, og låner gjerne bort en til foreldre og søsken om de virkelig trenger i noen dager.. da ordner mora mi med henting i barnehagen, så ikke noe mer stress for oss heller. Ville ikke lånt om noen klart var snyltere Anonymous poster hash: e6809...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå