Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil begynne å jobbe igjen før endt permisjon og tenkte å utsette den. Arbeidsgiver mener jeg må avbryte permisjonen permanent og jeg må signere på at jeg fraskriver meg retten til å ta igjen permisjonen min og derfor la far få mine resterende 6 mnd. Stillingen min er på 40 %.

Har arbeidsgiver lov til å kreve dette av meg for at jeg skal begynne på jobb igjen?

Anonymous poster hash: 1cb38...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Anbefaler deg å lese arbeidsmiljøloven, står en del om permisjonsrettigheter der.

Anonymous poster hash: 4a96d...848
Skrevet

Nei, du har rett til å ta ut permisjonen frem til barnet er 2 år.Men de kan jo si at det ikke passer at du begynner igjen før avtalt.

Anonymous poster hash: 2bf7e...09d
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke kreve at du sier fra deg resten av permisjonen, den kan du ta når som helst innen barnet er 3 år. Men det skal ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver at du tar ut permisjon heller, og om arbeidsgiver nå har ansatt en vikar i din stilling kan du ikke bare komme å kreve at den vikaren sparkes for at du skal jobbe i 6 mnd også må arbeidsgiveren ta kostnaden med å lære opp enda en vikar... Du må også tilpasse deg arbeidsgiveren og han kan si nei til at du går vekk fra den avtalen dere allerede har.

Anonymous poster hash: 44945...ff1
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har lest både arbeidsmiljøloven og sidene til nav ol,så jeg vet hvilke rettigheter jeg har, men spørsmålet er om arbeidsgiver har lov til å kreve at jeg sier fra meg disse rettighetene. Det står det, såvidt jeg kan se, ingenting om.....

Skrevet

Jeg vil begynne å jobbe igjen før endt permisjon og tenkte å utsette den. Arbeidsgiver mener jeg må avbryte permisjonen permanent og jeg må signere på at jeg fraskriver meg retten til å ta igjen permisjonen min og derfor la far få mine resterende 6 mnd. Stillingen min er på 40 %.

Har arbeidsgiver lov til å kreve dette av meg for at jeg skal begynne på jobb igjen?

Hvis du allerede har søkt om permisjon og har begynt i den, så er jeg rimelig sikker på at du ikke har krav på å endre dette. NAV godtar så vidt jeg vet heller ikke dette uten videre.

Skrevet

Ser at de har endret dette, siden dette står på NAV's sider: "Avtalen med arbeidsgiver kan endres underveis i foreldrepengeperioden, i motsetning til tidligere."

Skrevet

Hvis du allerede har søkt om permisjon og har begynt i den, så er jeg rimelig sikker på at du ikke har krav på å endre dette. NAV godtar så vidt jeg vet heller ikke dette uten videre.

Jo, nav har ingen problemer med å forandre det i ettertid så lenge de får skriftlig beskjed før pengene skal betales ut den måneden.

Men arbeidsgiver kan si nei til å forandre avtalen, og jeg kan ikke se at han gjør noe galt når han sier at han likevel er villig til å la deg forandre avtalen om du da ikke tar ut mer permisjon så han igjen blir nødt til å ta utgiften ved å skaffe vikar for deg. Det koster mye penger å finne vikar, alt fra annonsering, intervjurunder og opplæring tapper bedriften for penger og jeg skjønner godt at han ikke er villig til å ta denne kostnaden flere ganger når dere allerede har en avtale.

Anonymous poster hash: 44945...ff1

Skrevet

Fullt forståelige at jeg må tilpasse meg arbeidsgiver og at det ikke blir en ulempe osv og det er ikke et problem, for jeg har ikke tenkt å ta igjen permisjonen uten at t blir nødvendig og hvertfall ikke innen den opprinnelige permisjonstiden er omme, men jeg er bare ikke særlig lysten til å fraskrive meg en rettighet jeg har 3 år på å finne ut om jeg vil bruke.

Skrevet

Her står rettighetene dine i folketrygdloven greit forklart: https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel+f%C3%B8r+1.7.2013.1021.cms

Rettigheter du har gjennom folketrygdloven og arbeidsmiljøloven har ikke arbeidsgiver lov til å be deg frasi deg.

Står han på sitt, snakk med tvisteløsningsnemda som hjelper deg gratis:http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78505

Skrevet

En vikar vil uansett ikke bli tatt inn. Jeg gjør i utgangspunktet bedriften en tjeneste ved å starte 6 mnd før endt permisjon da de trenger folk, men ikke får lov til å ta inn noen nye.

Skrevet

Fullt forståelige at jeg må tilpasse meg arbeidsgiver og at det ikke blir en ulempe osv og det er ikke et problem, for jeg har ikke tenkt å ta igjen permisjonen uten at t blir nødvendig og hvertfall ikke innen den opprinnelige permisjonstiden er omme, men jeg er bare ikke særlig lysten til å fraskrive meg en rettighet jeg har 3 år på å finne ut om jeg vil bruke.

Det er mulig han har saklig grunn til å avslå søknad om endring, men han kan ikke stille urimelige vilkår knyttet til det å si ja. At han gjør dette svekker dessuten sannsynligheten for at han hadde hatt saklig grunn til avslag...

Skrevet

Slik jeg tolker det ønsker du å utsette permisjonen fullt ved å starte å jobbe. Vær obs på at dette ikke er mulig innenfor nav sitt regelverk i din situasjon - man kan kun utsette permisjonen ved hjelp av 100% jobb og du skriver at du jobber 40%...  Du har kun to muligheter - ha full permisjon eller gradert permisjon. Dvs at du jobber 40% og får lønn for dette fra arbeidsgiver og i tillegg får 60% foreldrepenger fra nav. Du bruker da opp permisjonen din men over lengre tid enn ved fullt uttak... For at du skal kunne ha gradert uttak må det foreligge en avtale mellom deg og arbeidsgiver som bekrefter at du skal jobbe 40% i perioden..

Om jeg har misforstått og det er sånn at du vil jobbe 100% og dermed utsette hele permisjonen så er jo det en mulighet, men jeg ville aldri skrevet under på noen slags avtale som sa fra meg ukene i permisjon... Foreldrepermisjon er en lovbestemt rettighet, men om du jobber fulltid så har dere jo mulighet til å la far overta hele eller deler av permisjonen om dere ønsker det.... 

Anonymous poster hash: 2d585...1a8

Skrevet

Hei

Hva om man bare har en stilling på 40%? Vil det da si at 40%=100% og man kan utsette, eller er 40% stilling det samme som 40% og man kan bare gradere? Om dette var forståelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...