Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Frøkna bikka 2 år i september, og språket har endelig skutt fart. MEN hun gjentar seg selv så mye at jeg blir sprøøø!

Dette gjelder spessielt når det er noe hun vil ha, eller noe hun vil eller ikke vil. 

Eks: 

Mor: Nå skal vi gå ut i gangen og kle på.

Mini: Ikke dressen!

Mor: Nei, vi kan ta på jakke i dag.

Mini: Ikke ha på dressen!

Mor:Nei, ikke dressen. Greit. Men da må vi ha på jakke.

Mini: Ikke dressen.

Osv 150 ganger til, selv om vi for lengst har tatt på jakka og gått ut.

Eks 2:

MIni: mere rosin?

Mor: nei nå har du fått nok.

Mini: mere rosin?

Mor: Nei, ikke mer.

Mini: mer rosin?

Mor: NEI, sa mamma

Mini: mer rosin?

*Mor prøver å ignorere*

Mini: mer rosin? mer rosin? mer rosin? mer rosin? mer rosin?

Argh, jeg blir skikkelig sliten av dette, er det vanlig egentlig??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091571-ungen-min-har-hakk-i-plata/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha jeg håper det, for gutten min gjør akkurat det samme. :P

Det er spesielt irriterende når jeg prøver å få et svar ut av ham. Typisk samtale når han skal ha kveldsmat:

Jeg: Hva vil du ha på brødskiva?

Han: Jeg vil se på barne-tv!

Jeg: Ja, du skal få se på barne-tv, men hva vil du ha på brødskiva?

Han: Jeg vil se på barne-tv!

Jeg: (Setter på barne-tv.) Sånn, hva vil du ha på brødskiva?

Han: Der var barne-tv ja!

Jeg: Ja, men hva vil du ha på brødskiva?

Han: Jeg ser på barne-tv.

Jeg: Vil du ha leverpostei eller prim?

Jeg: Ja, du ser på barne-tv. Vil du ha leverpostei?

Jeg: Ok, da blir det leverpostei.

Smører på leverpostei.

Han: Jeg vil ha PIIIIIIIM!

Endret av Hannah-
  • 2 måneder senere...

Annonse

Svar ungen, gjenta det ungen sier så han skjønner at du hører etter så slutter hakkinga. Du har jo like mye hakk i denne samtalen du og fordi han ikke hører etter på deg. Det er faktisk ikke SÅ vanskelig å kommunisere med unger om man behandler dem som folk og ikke "slitsomme hakk i plata unger".De også trenger anerkjennelse akkurat som vi voksne. Prøv å tenk at dere er mer likeverdige enn du tror. Se samtalen fra hans ståsted. Mor hakker i plata. Jeg vil fortelle om barnetv og hun hakker om brødskive.

Denne var til no 2... Nummer 1 hørtes ut til å bare lære seg å snakke. Som de gjør får de får språk.

Anonymous poster hash: fada7...1f5

Svar ungen, gjenta det ungen sier så han skjønner at du hører etter så slutter hakkinga. Du har jo like mye hakk i denne samtalen du og fordi han ikke hører etter på deg. Det er faktisk ikke SÅ vanskelig å kommunisere med unger om man behandler dem som folk og ikke "slitsomme hakk i plata unger".De også trenger anerkjennelse akkurat som vi voksne. Prøv å tenk at dere er mer likeverdige enn du tror. Se samtalen fra hans ståsted. Mor hakker i plata. Jeg vil fortelle om barnetv og hun hakker om brødskive.

Denne var til no 2... Nummer 1 hørtes ut til å bare lære seg å snakke. Som de gjør får de får språk.

Anonymous poster hash: fada7...1f5

Nå var det jeg skrev bare et eksempel. Uansett hvor mye jeg gjentok det han sa og svarte på det, så fortsatte han like fullt.

Men dette er 3 måneder siden, og vi har ordentlige samtaler nå, uten hakk. ;)

Går litt hakk her om dagen også. Men jeg har funnet noen metoder. Godt mulig at disse er kontroversielle, men i såfall er det bare å si hva dere synes for jeg har ikke noe hjelp med oppdragelsen egentlig og gjør det jeg føler funker best. 

Dilemma: Få til ting på morningen. 

Datteren min er suuupertreig til å spise og om morningen vil hun veldig gjerne se litt på barnetv. Jeg må sminke meg, kanskje dusje og ordne meg uansett- så da ser jeg ikke noe fare i litt slappe-av-tid før bhg. 

Da melker jeg barnetv-kua så langt det går. Hun skal kle på seg før hun går ut i stua. "Vil ikke!" "Vil være nakenfis" osv osv. 

Bare barn med klær på får se på barneTV sier jeg da. Så får vi på klær uten noe krangel. 

Hun tar med kosedyr og setter seg i sofaen. Jeg setter på barneTV og går å ordner meg selv. Tar kanskje 10-15 minutter. Så ordner jeg mat til oss. "Hva skal du ha på brødskiva?" - hun hører ikke for hun er i barnetv koma. Enkelt! Jeg pauser barneTV. Får hennes oppmerksomhet og spør igjen. Da får jeg svar. 

Når hun skal ha på yttertøy, vaske seg etc etc. så sier jeg bare at vi kan se på barnetv mens vi gjør det men jeg skrur av hvis du krangler med mamma. Og vips, så går alt som en lek. Pauser hvis hun gjør noe tull og sier igjen "vil du se på barnetv og vaske deg eller bare vaske deg?" Hva tror dere hun velger?.. 

Og sånt gjør jeg stortsett i alle situasjoner. IKKE med barnetv såklart. Men jeg gir henne valg. 

Det første innlegget (HI) blir litt annerledes, for her er det ikke bare trass- men gjentakelse til tross for at mor kanskje gjør det han sier :P hihi. Men jeg tror det gjelder å distrahere i det tilfellet. 

Mer rosin? mer rosin? Mer rosin? 

Mor: "OI, så du den fine fuglen som fløy utenfor? Kom skal vi gå og se om vi ser den?". Det fungerte supert på barn som repeterte ting når jeg jobbet i barnehage hvertfall. 

Anonymous poster hash: 0a018...9eb
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...