Jippipippi Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg synes fokuset blir helt feil! Jeg er også opptatt av å gi barna en næringsrik kost, men er på ingen måte hysterisk! Jeg er selv vokst opp på lyst brød og saft, var likevel den tynneste i klassen! Jeg mener aktivitet er stikkordet! Vi burde fokusere mer på det. Mange av dagens barn er rett og slett lat!
Elsker livet Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har ikke lest den andre tråden. Det er ofte en sammenheng mellom aktivitetsnivå og kosthold. Med lyst brød og saft blir en gjerne slapp etter kort tid og aktivitetsnivået synker. Nå er ikke jeg så opptatt av at barna skal være tynne, men få næringsrik mat som holder humøret og kapasiteten på topp.
*Yuna* Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Aktivitet er viktig ja, men kosthold spiller også en stor rolle. Alt med måte
BillieNickwill Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg er enig i at det til tider kan bli noe hysterisk. Jeg mener imidlertid at koblingen mat og vekt blir altfor snever. Man kan være tynn som en spiker og likevel ha et svært usunt kosthold. Kostholdet er essensielt for å ha en sunn og sterk kropp, en hjerne som yter sitt maksimale, et riktig energinivå og god helse både nå og i fremtiden. Små kropper har ikke godt av sukker og transfett uansett hvor tynne de er eller hvor lite hull de har i tennene. Selv merker jeg enorm forskjell på egen form og yteevne når jeg har et godt kosthold og når jeg slurver litt for mye over lengre tid. Derfor er jeg relativt nøye med kostholdet til barna mine i hverdagen.
Jippipippi Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg er nøye på kostholdet, det er viktig! Men jeg liker ikke at jenten på åtte er blitt så opptatt av det. Det har hun vært i flere år! Barn skal vite hva som er sundt for kroppen, men det finnes grenser! Vi var aktive hele dagen på skolen og når vi kom hjem. Vi gikk til og fra skolen og lekte med venner hele ettermiddagen. Det var en mye mer fysisk lek. Jeg prøver å overføre dette til mine barn, men ikke så lett når vennene deres ikke vil leke ute, blir kjørt til skolen osv... I barnehagen ungene gikk tidligere ble det store diskusjoner fordi de delte ut en eventyrsjokolade til hver av barna når de hadde karneval. Det kaller jeg hysterisk!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Vi har ett normalt sundt og variert kosthold, og det syns jeg er viktig uten at det er noe jeg stresser med. Vi har barn som spiser det meste, og ikke hatt noen store kamper her i huset. Minstebarney spiste ikke når hun var liten, så ds var det en kamp til jeg gsv opp, for jentavokste som hun skulle, blid, fornøyd og energinivået på topp. Men hun kunne gå to uker på en halv brødskive før hun fikk matlysten igjen, da spiste hun normalt noen dager før det var tilbake til ingenting. Jeg er glad jeg ikke falt for fristelsen med å lure henne med mat, altså usunn mat. Fant etter hvert en lure metode, men det var helt tilfeldig. Vi skulle mate svanene med tørt brød, svanene fikk ikke mye for jenta i vognen spiste opp det meste på veien. Så vi endte opp med å kjøpe ett billig brød hver dag for å mate svanene. Det var maten hun spiste den dagen. Men nå spiser hun alt utenom ost. Men vi har ett sundt og variert kosthold, som passer for liten og stor her i huset. Vi ønsker å lære barna våre at de skal spise sundt og variert, men at kosemat, hurtigmat, godt og slikt er helt greit bare med måte. Om vi har dårlig tid endag og bestill pizza gjør det slettes ingen ting, for det er det totale som gjelder. Om vi vil kose oss med godt forran tv på en onsdag gjør vi det, for lørdag er ikke en godtedag bare pga det er lørdag. Det er ikke alle lørdager vi er hjemme alle sammen, så om vi vil kose oss en annen dag så gjør vi det. Har vi lyst å bake gjør vi det utn å tenke på at det kan bære litt sukker i det og det ikke er en bursdag eller lørdag. Vi ønsker at barna skal få ett ormalt forhold til dette, og ikke oppføre seg som utsultede hyener bare de ser en kakebit eller en godtebit. Og dette har vi klart. Min mann som kommer fra en familie der det bare var godt på lørdag og mye godt, ble helt paff når vi ble sammen. Da jeg kjøpte inn godt var det vist såååå lite, men nå er det helt greit. Han spiser mindre godt når vi ikke har lørdag som godte dag, og ingen av oss spiser mye. Han er nå veldig fornøyd med slik det er, for når han ser tilbake nå så var lørdag nesten en tvang til å spise godt. Nå koser vi oss når vi har lyst, med det vi har lyst på. Idag har vi grønnsaker og dip, som snop. Og restene fra middagen. Ungene elsker grillspyd og annen fingermat de kan gå og soke til utover kvelden. Imorra skal ungene bake halloweenkaker med farmor, så da blir kosen kaker om de liker. Jeg jobber i butikk og ser hvor gale noen barn blir bare de ser en kjærlighet. Eller ungdommer som hamstrer godt såfort de får litt penger mellom henna, jeg syns det er trist å se hvor mye godt ungdomskoleelever spiser i løpet av skoledagen. De kommer og handler i friminuttene hos oss. Eldste barnet var også innom og handlet noen ganger, men glad hun ikke var som flertallet. En skolebolle eller en brus i ny og ned, men det brydde jeg megikke om for jeg så jo at matpakka ble spist og hun sa det selv hvor mye snop de andre kjøpte og hvor mye penger de brukte på slikt tull. Ingen engel det barnet, men tror noe av de vi ønsker har gått inn. Hun var veldig opptatt av red bull en stund, prøvde å få oss til å kjøpe. Men det gjorde vi ikke, men hun fikk slit med å få kjøpt selv og bruke sine penger. Dyre er de, og ikke så lett å få kjøpt her når en er under 18år (de er veldig flinke til å spørre om legg, og vår datter har ikke det. Hehe) men da hun ble 16år og fikk legg, var det ikke kult lenger. Anonymous poster hash: 64f19...265
☆☆☆ Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Diskusjonar om kosthold blir ofte så svart/kvitt her inne at det ikkje finst vits i å delta, likevel hamnar eg i fella gong på gong.. Enten kjem ungen til å krepere fordi det får ein bolle som enkelttilfelle, eller så er ein hysterisk fordi ein ikkje har kjeks i hus (det at ein ikkje er begeistra for kjeks har ingen ting med saka å gjere, sjølvsagt).
Jippipippi Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2013 Dette var ikke ment som en kostholdsdiskusjon. Men er dere like opptatt av at barna skal bruke kroppen sin hver dag? Og der utenom faste aktiviteter? Håper det blir mer fokus på det fremover! Fysisk form og mental/psykisk helse henger sammen! Håper også at skolene blir flinkere, da er jeg sikker på at barna får et bedre læringsmiljø!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 Dette var ikke ment som en kostholdsdiskusjon. Men er dere like opptatt av at barna skal bruke kroppen sin hver dag? Og der utenom faste aktiviteter? Håper det blir mer fokus på det fremover! Fysisk form og mental/psykisk helse henger sammen! Håper også at skolene blir flinkere, da er jeg sikker på at barna får et bedre læringsmiljø! Jeg er enig med deg i at fysisk aktivitet burde komme mye mer i fokus og bli en mye mer integrert del av alle liv igjen, slik det var tidligere På samme måte som det er udiskutabelt at fysisk aktivitet påvirker mental/psykisk helse, så er det også minst like udiskutabelt at kosthold påvirker mental/psykisk OG fysisk helse. Man hverken bør eller kan sette fysisk aktivitet og kosthold opp mot hverandre. Begge er like viktige! At man kanskje tåler et dårligere kosthold med mer sukker og raske karbohydrater hvis man er aktiv, det er for såvidt sant. Men det betyr ikke at det er bra for kroppen likevel. Men, helt enig med deg i at fysisk aktivitet bør bli mer integrert i alles hverdag - i alle aldre! Anonymous poster hash: 37caf...f3a
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Ja takk, begge deler!! Anonymous poster hash: 81b70...518
Jippipippi Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. oktober 2013 Ja takk, begge deler!! Anonymous poster hash: 81b70...518 [/quote Helt enig! Rart at debatten er så ensidig. Barn har høyere blodtrykk og muskel og skjelettplager i barnehage alder. Det har ikke så mye med maten å gjøre. Tankekors!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå