Gå til innhold

Kjøpe bunad til 2.år gammel gutt? Eller vente til han blir eldre? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg lurer på om jeg skal kjøpe en bunad til en gutt som er 2.år gammel, eller om jeg skal vente litt??  :)

Ikke noe frekt ment, men jeg ønsker ikke kjøpe bunad fra Name It, Obs, o.l. 

Erfaring? 

Anonymous poster hash: 607bc...1e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe bunad til flere tusen kroner, som brukes 1 gang?

Virkelig?

Anonymous poster hash: a8eb9...8b6
Skrevet

Jeg synes det er galskap å kjøpe bunad til en 2åring.

Hva skal han med det, og hvor ofte kan han bruke den? Bortkastet penger ;) Vent med alt av bunad til konfirmasjon, med mindre du arver/finner billig på Finn.no.

Skrevet

Ville ikke kjøpt ny nei, men du kan jo se om du finner en brukt en? Selv har vi har kjøpt brukte peco-bunader de kan bruke frem til er konfirmert :)

Skrevet

Joda gå for det. De ferdige settene fra husflidene kan gjerne brukes i rundt 4 år. Men du bør ha noen som kan sy littegranne for å justere bunaden etter barnet.

Skrevet

Mine barn har fått ekte bunader ved to års alder av som farmor. De kan syes ut slik at de passer til feber ca 6 år. Jeg kan ikke legge ut eller sy, så jeg må levere denn inn hver gang den skal brukes, ca to-tre ganger i året.

De er veldig fine, men også veldig upraktiske da de må gjøres i stand, altså leveres inn til noen måneder før de skal brukes. Dessuten er de så fine og dyre at jeg nesten er redd for å bruke de. Det blir litt sånn at når de skal spise Har jeg med en av mannens slitte t-skjorter og drar over de før de får pølse med ketchup på og sånn, og de får heller ikke lov til å "gå bajas" på lekeplassen på 17. Mai. Jeg vil jo bevare de hele og pene slik at deres barn igjen kan arve de.

Jeg kunne fint klart meg uten, men barna har jo engang fått de, så da blir de jo brukt. Jegbhaddw aldri i verden brukt nesten 10 000 kr pr bunad til tre så små barn!

Skrevet

Vi har Hedmarksbunader til alle våre fire barn. De kan sys ut ca tre str, så de passer fra 2-4 år 6-8 år osv. De koster litt, men er virkelig verdt det. Det er ordentlige bunader av god kvalitet, ikke sånn billigræl fra obs. De kan gå i arv i mange år. Dessuten ser det best ut når hele familien har likt festantrekk.

Anonymous poster hash: 88b82...6af

Skrevet

Jeg ville vurdert hvor mange anledninger du egentlig trenger den til. Vet du at det er flere bunadsanledninger (utover 17.mai) de neste par årene er det kanskje mer aktuelt enn om det bare er 17.mai.

Og som en annen skriver, går det an å leke i den? Jeg orker ikke nekte mine barn å leke og spise i klærne de går i altså, 17.mai eller annen dag.

Er for øvrig enig i at festdrakter fra kjedebutikkene ikke er det store...

Anonymous poster hash: bccd7...bea
Skrevet

Har aktive gutter, hatt kun " billig ræl" ifølge ei her til 500-600kr. Hele og fine enda og tilogmed brukt av 2 gutter. Jeg foretrekker klær for barn det ikke vil bli emosjonelt el økonomisk krise om unger på 2,3,4,5 år ødelegger penklærne. Har barn , ikke pyntedukker.

Anonymous poster hash: d59f1...b45

Skrevet

Hahaha, jeg gleder meg stort til neste 17. Mai for da skal jenta mi få billig ræl bunad fra obs eller hvor det blir, og hun kommer til å bli like søt ut som de andre 6 måneder gamle babyene som har en bunad til 10000!! Hadde jeg vært styrtrik hadde jeg kanskje vurdert barnebunad fra samme sted som min bunad. Men jeg er fattig student og gleder meg til obs bunaden skal på :D

Anonymous poster hash: 78c36...d9b

• 4 uker senere...
Skrevet

Om man syr feks en hardangerbunad selv (til gutt 2-4år) så kommer stoffene på rundt 1000kr-1200kr, synes ikke det er så ille jeg. Kan jo bruke det i flere år og syes ut etterhvert. Så når han har vokst ut av den så kan man kanskje hoppe over 4-6år str og heller gå for 6-8år om den passer da.

Ser etter festantrekk til guttungen, og siden vi alle har skikkelig bunad så føles det feil og ha en eller annen festdrakt til han. Og i tillegg så koster det vel rundt 6-800 med alt, og den kan ikke brukes like lenge som en sikkelig bunad. Så da sparer man jo liksom ikke penger på det heller da. Vurderer strikkebunad men den kan jo bare bruker en gang eller to for der kan ingenting justeres.

Bruker dere bunad på ungene til jul?

Skrevet

Synes det er viktigere at ungene koser seg med is og pølse, kan løpe og klatre, skli og dette osv på 17.mai enn at de har original bunad jeg da, så jeg ville ikke ha kjøpt en bunad jeg var livredd de skulle ødelegge.

Men barna mine hadde bunad da de var på den alderen, alle fire har hatt strikkede bunader fra de var baby til de var 3-4 år, etter det har de brukt "billig ræl" som noen kaller det her, fra name-it o.l. Har ikke kjøpt en eneste av de ny, har kjøpt brukt eller arvet.

Disse bunadene har barna mine hatt:

_2413104410_medium.jpg

_1335302404_medium.jpg

Anonymous poster hash: 01766...98a
Skrevet

Den guttebunaden der var skikkelig fin, men garn koster jo det også. Så det vil jo sikkert koste oppimot det samme som stoffet man bruker i en hardangerdrakt? Så om man syr den selv så blir det jo ikke så mye dyrere enn en festdrakt, da bunaden kan syes ut etterhvert som baret vokser. Festdrakten kan jo ikke det....

Jeg synes festdraktene også er fine men om man syr en selv så blir det jo dyrere pga brukstiden er mindre. Eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...