Gå til innhold

Trenger en 6 mnd baby mat om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent har en baby som spiser 5-6 ganger på natt og dårlig på dag. Hun har fått beskjed på helsestasjonen at så lenge baby spiser dårlig på dag er det greit å fortsette nattamming.

Jeg er helt uenig for hun går jo ikke sove noe omtrent. Jeg tenker at om baby ikke får mat natt vil h*n spise bedre på dag, men hun mener at hun kan jo ikke nekte mat på natt, stakkars baby. Sier det går bra med henne men det gjør jo ikke det når man aldri får sove.

Er dette et greit råd å gi fra helsestasjonen?

Anonymous poster hash: eb65a...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5-6 ganger på natta er altfor mye. Virker som om babyen har pupp som søvnassosiasjon, og ikke klarer å sovne uten den. Da må moren venne babyen av med å sovne med puppen i munnen. Både baby og mor trenger mer sammenhengende søvn enn 1-2 timer på natten! Ansvarsfraskrivelse fra helsestasjonens side. Mammaen her er kanskje en hønemor som bruker puppen til alt? Altså som trøst, kos og tidsfordriv i tillegg til mating?

Mange 6 mnd gamle babyer trenger mat på natta dersom de ikke spiser noe særlig på dagtid. Men ingen baby på 6 mnd har behov for å våkne annenhver time. Hadde anbefalt eget rom for babyen og at moren er mer restriktiv med pupp på dagtid (brukes kun til mat og ikke til kos/trøst), og fremfor alt at hun ikke bruker puppen som innsovingsmetode.

Anonymous poster hash: 95ea0...b11
Skrevet

5-6 ganger på natta er altfor mye. Virker som om babyen har pupp som søvnassosiasjon, og ikke klarer å sovne uten den. Da må moren venne babyen av med å sovne med puppen i munnen. Både baby og mor trenger mer sammenhengende søvn enn 1-2 timer på natten! Ansvarsfraskrivelse fra helsestasjonens side. Mammaen her er kanskje en hønemor som bruker puppen til alt? Altså som trøst, kos og tidsfordriv i tillegg til mating?

Mange 6 mnd gamle babyer trenger mat på natta dersom de ikke spiser noe særlig på dagtid. Men ingen baby på 6 mnd har behov for å våkne annenhver time. Hadde anbefalt eget rom for babyen og at moren er mer restriktiv med pupp på dagtid (brukes kun til mat og ikke til kos/trøst), og fremfor alt at hun ikke bruker puppen som innsovingsmetode.

Anonymous poster hash: 95ea0...b11

Det du skriver om mor stemmer. Hun har ønsket barn i mange år og mistet flere ganger så babyen er veldig etterlengtet. Men jeg syns ikke dette er greit likevel. Ser jo at hun er helt utslitt.

De sover sammen og hun ammer stort sett hele natten.

hi

Anonymous poster hash: eb65a...856

Skrevet

Jeg fikk høre fra helsestasjonen at når barna er 6 mnd,trenger de hverken mat eller drikke på natta,så her ble det full stopp med servicen fra da av.eget rom fikk de også.det gikk veldig bra, de spiste bare mer på dagtid,noe som er ønskelig.

helsestajsonen har jo snudd dette fullstendig på hodet!så klart vil barnet spise mer på natta om det spiser lite på dagtid!fatter ikke at de kan være så korttenkte?

så klart "går det bra" med mor,hun har jo ikke noe valg! det går bra til det ikke går bra, rett og slett.man trenger søvn,så enkelt. det gjør babyen også forresten..!

Anonymous poster hash: 81961...10b
Skrevet

De sier ifra selv!

Prøv deg frem med avvenning så ser du :)

Anonymous poster hash: ffdd1...67f

Skrevet

Min baby var ikke klar for å kutte ut nattmat før hun var året cirka. Hun spiste godt om dagen, la godt på seg, men var likevel kjempesulten om natta. Men ikke 5-6 ganger, mer 2-3 ganger fram til 6 mnd, deretter 1-2 ganger. Prøvde å venne henne av, men hun skreik og skreik, ikke noe annet enn pupp som roet henne. Og det var jo mye roligere netter for oss alle om hun fikk 15 min pupp framfor bæring av vrælende baby i 2 timer.

Skrevet

Jeg hadde ikke avvent på natten så tidlig. Vi gjorde da yngste var 9 mnd. Da var hun stor nok syns jeg og her var helsestasjonen enig i det.

Anonymous poster hash: 8656c...c5d
Skrevet

Eg trur rett og slett ein må sjå an ungen. Det finst ikkje eit svar som er rett for alle, neppe eit som er rett for dei fleste eingong.

Eg har stor tru på at ungen veit sitt eige beste og sluttar med nattmåltid når det ikkje lenger er nødvendig. Men heller ikkje dette gjeld alle. Ein må prøve seg fram litt..

Skrevet

Jeg mener at jeg har lært at når babyen er ca 6 mnd og spiser to fulle måltider mat, altså grøt el, har de sjeldent behov for mm om nattan, da er det mest for kosens skyld at de ammes. Nå har ikke alle barn like behov så man må jo se an babyen. Jeg synes det høres ut som babyen trenger mer fast føde.

Skrevet

Jeg synes ikke det var slitsomt å nattamme mens vi samsov. Mye mer slitsomt å ha babyen i en annen seng slik at man må stå opp hver gang det er noe. Jeg tror på å følge magefølelsen sin. Jeg har ingen tro på å avenne babyer så tidlig med mindre det er spesielle grunner for det. Amming er mer enn næring, det er nærhet, kos og trøst - slik er vi laget fra naturens side. Jeg ser at jeg følger en annen filosofi enn de fleste som har svart i denne tråden. Men slik er det jo, foreldre er forskjellige og det blir folk av de aller fleste.:)

Jeg er ingen tilhenger av å blande meg unødig. HI, du har sagt hva du mener, da er det opp til venninna di å velge hva hun gjør med det. Kanskje hun synes det går bra, da må hun få gjøre det som er riktig for henne.

Anonymous poster hash: a7e1b...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...