Miss Mamma Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Altså dere med Chrons og Ulcerøs kolitt. Er det mye mat dere ikke tåler? Jeg tåler ikke alkohol, citrusfrukter og melkeprodukter, så her er alt laget uten melk, alkohol nytes en sjelden gang i en god periode og citrus holder jeg meg laaangt unna. Er du mye sykmeldt? Mye smerter? Her har jeg ikke vært sykmeldt da jeg ikke er i jobb og studerer etter dagsform, men har hatt mye smerter. Jeg er fortsatt på utredning (som har vart i snart et år) og har fortsatt ikke fått svar på om det er det ene eller det andre, men at det er en av de. Er dere medisinert eller går det fint uten? Noen som har fått sondemat? Det er det jeg skal prøve en periode på 6 uker nå og gruer meg litt, hvordan var det for deg? Føler at jeg ikke blir hørt hos legen da han mener at jeg har fått diagnose, inflammatorisk tarmbetennele, men vil veldig gjerne få vite om det er chrons eller ulcerøs kolitt. Hvor lang tid tok det før du fikk diagnose? Syntes og det er feil og behandle meg med diverse før jeg har fått endelig svar men nå skjer det i hvertfall noe. I dag har jeg en tung dag med mye smerter og har liggi på sofaen/badekaret siden jeg sto opp i 6 tiden. Tenkte de var litt kjekt å høre om andre som har lignende..
Gjest mphs Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har Ulcerøs kolitt og har hatt det i 13 år. Det tok 8 mnd fra jeg ble akutt innlagt på sykehuset til jeg fikk den endelige diagnosen. Jeg bruker 4 tabletter asacol hver dag og bruker prednisolon i de dårlige periodene i tillegg. Jeg kan ikke spise blant annet sitrus, hvitløk, ikke drikke melk, men kan spise melk i mat, ikke for sterk mat, ikke for mye brødmat. Og sikkert mer. Det går bra nå som jeg har lært å leve med sykdommen, men har mye luft i maven og blir fort dårlig om det blir for mye å gjøre. Jeg har selv valgt å jobbe redusert siden jeg merker at jeg fungerer mye bedre da. Jobber 5 timer om dagen. Har ikke prøvd sondemat. Er inne på sykehuset en gang om året for oppfølging om det ikke er noe spesielt og har kolonskopi annet hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå