Gå til innhold

Gutt 8 mnd plutselig separasjonsangst...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på snart 8 mnd har den siste uken vært helt avhengig av å se meg eller vite hvor jeg er til en hver tid..

Pappan hans har deltatt masse helt siden fødsel, og han har alltid vært veldig trygg om kun de to har vært sammen.

Men nå begynner han å gråte så fort jeg beveger meg ut av rommet. Om jeg ikke har vært der når han skal spise nekter han å spise, og om det er pappa som skal legge sovner han ikke. Men, hvis jeg er tilstede og han ser meg er det ikke noe problem at pappan gjør alt sånt.

Så lenge han ser meg er alt bra, men det blir krise så fort jeg beveger meg ut av syne.

Er det vanlig at de har en sånn periode i denne alderen? Noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: 2f530...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Det kommer sånn putselig og forsvinner etter noen mnd. Bare være tolmodige og lytte på behovene hans når han har det sånn.

Snakk med de på helsestasjonen om det.

Anonymous poster hash: 794a6...ce7
Skrevet

Ja, det er ca denne alderen separasjonsangsten virkelig setter inn. Det er bare smøre seg med tolmodighet og ta hensyn til guttens behov.

Skrevet

Ja, nå kommer det for fullt! Si ha det bra til doturer i fred. Hos noen henger det igjen helt til 18 mnd. Separasjonsangst må du ikke utfordre. Bare gjør gutten trygg, så får dere god tilknytning. :)

Anonymous poster hash: 9057f...368

Skrevet

Helt etter læreboka, husker jeg lærte at det oppstår ved ca 7 mnd. Barnet er i stand til å snu seg rundt, noen klarer også å skyve seg bakover når det støtter seg på armene i mageleie. Man kan anta at det å selv kunne styre atskillelse, altså å flytte seg vekk fra foreldrene, fører til en kognitiv erkjennelse at villet atskillelse er en mulighet. Altså at barnet altså ved den motoriske utviklingen oppdager at man kan flytte seg vekk fra hverandre. De aller fleste barn reagerer imidlertid på denne atskillelsen ved å gråte, sannsynligvis fordi de blir skremt. Det roer seg ned etter hvert, viktig å være tilgjengelig for barnet raskt når det viser ubehag for atskillelsen. Da risikerer man ikke at det vokser og blir større og at barnet blir generelt utrygt.

Skrevet

Veldig vanlig. Det betyr faktisk at du har gjort en kjempegod jobb ifht tilknytningen til banret. Det er veldig dunt for barn å få en slik periode og betyr at det har knyttet seg godt til deg, og dermed lærer i følelsene sine hvordan det skal knytte nære gode relasjoner senere i livet. 

Anonymous poster hash: effff...801
Skrevet

Tusen takk for svar damer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...