Gå til innhold

Hjelp meg litt jenter, om sykmelding!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter endel for tiden, er veldig plaget med migrene og det pleier å dukke opp i forbindelse med nattevakter. Føler meg sliten mesteparten av tiden, i det siste gruver jeg meg hver gang jeg skal på jobb, vet hvor sliten jeg blir etterpå og trenger et par dager på å komme meg etter å ha jobbet natt. Dette går også utover barna, når de kommer hjem fra barnehagen lager jeg middag og så blir de mest tv frem til de er i seng. Orker ikke så mye styr, litt kortere lunte. Får så dårlig samvittighet for at jeg ikke har mer energi til dem!

I tillegg fører jeg kroppen går på høygir, klarer ikke å slappe av når jeg har muligheten. Sliter med å få sove, våkner flere ganger om natten og blir liggende våken, våkner alltid før klokka ringer. Døgnrytmen er litt kaos, jobber dag og natt og klarer ikke finne tilbake til vanlig rytme så fort.

Så til saken, jeg ringte legen for å be om sykemelding for første gang i mitt liv i dag. Tenkte bare noen få dager, trenger å ta det litt med ro og finne ut av situasjonen. Føler nesten det er uforsvarlig å dra på nattevakt når jeg ikke har sovet ordentlig på mange mange dager og brukt endel migrenemedisiner. Vet jeg må gjøre noe med jobb situasjonen men har ikke hatt tid og energi til å gjøre noe med det. Tenker på å finne meg dagjobb i nærheten av der jeg bor, nå må jeg kjøre en time. Men det er ikke gjort på dagen!

Men så er legen borte..hva kan jeg gjøre da? Legekontoret sa at jeg kan ringe tilbake mandag og evt be om sykemelding fra i dag...men vet jo ikke om jeg får på dette grunnlaget. Og hva kan jeg evt si til jobben? At jo, jeg er kanskje sykmeldt liksom...? Jeg vil bare legge meg ned under dyna når jeg tenker på å dra på vakt i helga.

Anonymous poster hash: 2fe0a...b05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruke egenmelding frem til mandag.

Anonymous poster hash: 02737...58b
Skrevet

jeg har bestandig fått sykemelding fra den dagen jeg tok kontakt med legekontoret om legen ikke hadde tid den dagen! men du må si fra at du trenger det for da skriver sekretæren det i beskjeden til legen slik at han vet det.

Skrevet

Du får ringe jobben og si at du er syk. Hvis du ikke får sykemelding får du bruke egenmelding da. Ps. det hjelper å gråte litt foran legen. 

Anonymous poster hash: 2439c...464
Skrevet

jeg har bestandig fått sykemelding fra den dagen jeg tok kontakt med legekontoret om legen ikke hadde tid den dagen! men du må si fra at du trenger det for da skriver sekretæren det i beskjeden til legen slik at han vet det.

Legekontoret sa de kunne skrive sykemeldt fra i dag hvis jeg får sykemelding på mandag. Men jeg vet ikke om jeg får.. Kan jo bruke egenmelding, men føler kanskje det hadde vært bedre med bekreftelse fra lege. Legen min vet jeg har vært mye plaget med migrene i det siste og ikke har hatt menstruasjon på 2 mnd..hun mente det var pga stress. Så tror jo at jeg får det men blir så usikker..

Skrevet

Burde du ikke heller be om å få slippe nattevakter, hvis det er de som gjør deg syk? Evt be legen om en legeerklæring på det, slik at det blir vanskeligere for arbeidsgiver å nekte å gjøre denne tilretteleggingen?

Anonymous poster hash: cf749...5f5

Skrevet

Hvis du mener at du er for syk til å jobbe i helgen, så kan du uansett bruke egenmelding. Det er jo det egenmelding er til for, en kortere fraværsperiode der man selv mener at man er for syk til å jobbe.

Anonymous poster hash: 0aa03...d92

Skrevet

Burde du ikke heller be om å få slippe nattevakter, hvis det er de som gjør deg syk? Evt be legen om en legeerklæring på det, slik at det blir vanskeligere for arbeidsgiver å nekte å gjøre denne tilretteleggingen?

Anonymous poster hash: cf749...5f5

Jeg går bare natt fordi det er det eneste som har gått mtp barnevakt og lang reisevei. Er alene med barna og ikke så fleksibel. Men nå tenker jeg på å si opp jobben og heller finne meg noe annet, uansett hva, så lenge det er dagtid/barnehagetid og nærmere.

HI

Skrevet

Du får sykemelding på mandag fra i dag om legen ikke har vært tilgjengelig. Er ikke sikkert i at han er enig i at du bør sykemeldes fremover, men du får for de dagene du alt har vært borte. Sånn utover det så er det ingen grunn til å styre med sykemelding om du kan bruke egenmelding. For arbeidsgiver er det ingen forskjell, med mindre de er ekstremt uproffe! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...