Gå til innhold

HJELP, er jeg aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei! 
jeg er 16 år, fyller 17 om en mnd. Jeg venter et barn i januar 2014, barnefaren over 18år og vi har et veldig kompisert forhold, han bor hjemme hoss foreldrene sine og det samme gjør jeg også! Jeg har fikset meg en leiekontrakt fra desember! det er ikke langt unna her jeg bor nå. 

Jeg og barnefaren har et komplisert forhold som jeg sa, og vi krangler stadig å alt år i sving ofte.. foreldrene til barnefaren vet ikke at vi venter et barn sammen, og jeg har heller ikke møtt de. vi har vært sammen i over 1 år nå, og etter at jeg fant ut at jeg var gravid har masse blitt ødelagt fordi valget mitt ble som det ble.. Vi møtest en gang i uken nå, eller av og til ikke det engang..

Jeg har nå fått meg veiledertime og vet ikke hva jeg skal si eller noe. for jeg vet ikke om jeg har rett på det andre aleneforsørgere har rett på etter jeg så dette her på nav sine sider, ''Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far'' men siden forholde vårt varierer sånn og jeg vet ikke hvor det går til syven og sist så kan jeg vell si at vi har kontakt siden det blir litt feil og si at vi er sammen ettersom vi er sammen en dag også er vi usikre også er vi ikke det også ja.. huff! 

men vi skal dele ansvaret for ungen når ungen blir 2 år, 50/50 men nå skal jeg stå 100% ansvar for den! lurte på siden han vil ha noe med ungen sin og gjøre så om det gikk ant og lage noe slags avtale med nav, han har ikke sitt eget hjem enda, siden har bor med foreldrene så han må komme til meg for og møte ungen sin. så om han kunne komme i helgene eller annenhver helg så han får møtt ungen sin, går det ant? 

og hvis jeg har rett på noe, hva har jeg rett på? 

har jeg rett på overgangs stønad for eksempel, bostøtte må jeg ha eller noen som kan hjelpe meg med og betale leiligheten! den blir kostende 6000kr uten strøm.

den er registrert som leilighet med egen inngang, siden det stod en plass at det måtte være eget kjøkken,stue,soveplass og egen inngang. 

TUSEN TAKK FOR DE SOM STØTTER MEG OG SVARER PÅ DETTE!!

jeg trenger virkelig den hjelpen, for nav er ikke flinke til og informere noe..

og ja,jeg jobber i praksis i barnehagen 10 min unna her jeg bor og får 600kr i uka for det, det er bare for og komme seg ut og ikke bli sittende inne hele tiden.

Anonymous poster hash: df092...d81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil jo definere deg som aleneforsørger, men kan ikke svare deg på om NAV gjør det.

Vil bare si at 50/50 og delt omsorg for en 2-åring IKKE er anbefalt! Dette blir ikke idømt i retten før barnet er 7(!) år! Og da må en del forutsetninger være på plass i tillegg. Dette må du ikke finne på å gå med på for barnets del!

Snakk med familievernkontoret og få litt info der. Her har far besøkt oss noen timer hver 2/3 helg siden barnet var bittelite. Hadde første overnatting nå, rett før 3-års dagen hennes. Det er først nå hun var klar for det. Og da snakker vi EN overnatting!

Skrevet

Du får si det som det er til Nav. Jeg tror faktisk du vil komme innenfor, i og med at forholdet deres er så ustabilt som det er. Men må du flytte ut da? Det er mye ansvar og jobb med en nyfødt. Det beste måtte jo være om du kunne bo hjemme en periode, og få hjelp og støtte der?

Skrevet

Du har nå spurt om det samme en rekke ganger og svaret vil fortsatt være det samme.

Det er dine foreldre som skal forsørge deg frem til du er minst 18 år og du har ikke rett på stønader som enslig forsørger før du blir 18 år.

Hvordan har du fått til å skrive under på leieavtale ?

Anonymous poster hash: c80eb...1e8
Skrevet

Hei og gratulerer med "kula" ;)

Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett, men dere bor hver for dere, men er fortsatt et par. Dere bare ser hverandre litt sjelden? Og dere skal heller ikke flytte sammen siden du snakker om delt omsorg fra barnet er 2 år?

Du blir ikke regnet som alenemor om dere fortsatt er kjærester uavhening av om dere bor sammen eller ikke. Men om dere ikke bor sammen og ikke er kjærester kvalifiseres du som det.

Men bare et lite tips fra en gammel dame ;) :

Ang samvær så ville jeg ventet med å lage avtale om dette fram til barnet er litt eldre. Det er ikke anbefalt å ha delt omsorg før barnet er 7 år, og overnattingssamvær er heller ikke det beste for et lite barn. Jeg anbefaler dere å dra på familievernkontoret (når babyen blir født) og få hjelp til å sette opp en samværsavtale da :)

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 793b7...f0f

Skrevet

Jeg tror du vil havne under kategorien aleneforsørger. Som jeg forstår det så skal du flytte for deg selv sammen med barnet. Du blir alene om utgiftene, og faren kommer til å ha samvær i ny og ne? Dette er jo situasjonen til en aleneforsørger. Jeg håper at Nav forstår det. Vet du, hvis jeg prøver å sette meg i din situasjon, ville jeg faktisk sagt at dere bare er venner og ikke kjærester. Mest sannsynlig tror jeg han kommer til å ta lite ansvar for dette, dessverre. Dersom dere likevel finner ut at dere vil være sammen og at dere flytter sammen, må du si fra til Nav, ellers blir det svindel. Så lenge dere ikke bor sammen, ser hverandre såpass sjeldent og forholdet er så ustabilt som det er, synes jeg det er greit å si at dere bare er venner. Så får folk mene hva de vil om det. Er usikker på om du vil få noe stønader så lenge du er under 18.

Jeg synes du skal bestille deg time på familievernkontoret, enten alene eller sammen med faren til barnet. De kan komme med råd og veiledning til dere som er i en litt vanskelig situasjon. 

Lykke til, dette kommer til å gå bra.

Skrevet

Med et såpass ustabilt forhold og med en uviss fremtid for forholdet, ville jeg sagt til NAV at dere ikke er kjærester men at dere får se tiden an og heller melde ifra om dere blir sammen...

Anonymous poster hash: 08fb0...d6f
Skrevet

Ta kontakt med Amathea!

Det er en organisasjon som hjelper alle som er i din situasjon. Mange tror det er en organisasjon bare for de som ønsker abort, men det er det ikke. De som velger å beholde barnet får veldig god hjelp hos Amathea, de vet alt om hva du kan og ikke kan søke om, de hjelper deg med hele prosessen. Det er flere som har gått til Amathea og trodde de nærmest måtte ta abort, men etter å ha fått hjelp av dem til å se løsninger, hva de har krav på av hjelp osv har de beholdt barnet og fått det greit.

Her inne er det mange som tror og synser så mye om så mangt, men du kan ikke stole på alle svarene du får. Jeg kjenner personlig ei jente som flyttet hjemmefra med baby da hun var 17 år og fikk full økonomisk støtte fra nav, så at det er foreldrene dine som skal forsørge deg når du har flyttet hjemmefra er ikke riktig, du vil få støtte fra nav.

Ring Amathea du, de kan hjelpe over telefon, men det beste er å få en møte med dem, så får du spurt om alt du lurer på og de informerer deg også om de tingene du ikke visste du skulle spørre om. Lykke til!

Anonymous poster hash: 6466f...520
Skrevet

Ta kontakt med Amathea!

Det er en organisasjon som hjelper alle som er i din situasjon. Mange tror det er en organisasjon bare for de som ønsker abort, men det er det ikke. De som velger å beholde barnet får veldig god hjelp hos Amathea, de vet alt om hva du kan og ikke kan søke om, de hjelper deg med hele prosessen. Det er flere som har gått til Amathea og trodde de nærmest måtte ta abort, men etter å ha fått hjelp av dem til å se løsninger, hva de har krav på av hjelp osv har de beholdt barnet og fått det greit.

Her inne er det mange som tror og synser så mye om så mangt, men du kan ikke stole på alle svarene du får. Jeg kjenner personlig ei jente som flyttet hjemmefra med baby da hun var 17 år og fikk full økonomisk støtte fra nav, så at det er foreldrene dine som skal forsørge deg når du har flyttet hjemmefra er ikke riktig, du vil få støtte fra nav.

Ring Amathea du, de kan hjelpe over telefon, men det beste er å få en møte med dem, så får du spurt om alt du lurer på og de informerer deg også om de tingene du ikke visste du skulle spørre om. Lykke til!

Anonymous poster hash: 6466f...520

tusen takk for hjelpen!:) kan jeg selv ringe inn bare? men jeg vet ikke om hva jeg skal spør om, vet jo ikke hva jeg har rett på..

Skrevet

heihei! 

jeg er 16 år, fyller 17 om en mnd. Jeg venter et barn i januar 2014, barnefaren over 18år og vi har et veldig kompisert forhold, han bor hjemme hoss foreldrene sine og det samme gjør jeg også! Jeg har fikset meg en leiekontrakt fra desember! det er ikke langt unna her jeg bor nå. 

Jeg og barnefaren har et komplisert forhold som jeg sa, og vi krangler stadig å alt år i sving ofte.. foreldrene til barnefaren vet ikke at vi venter et barn sammen, og jeg har heller ikke møtt de. vi har vært sammen i over 1 år nå, og etter at jeg fant ut at jeg var gravid har masse blitt ødelagt fordi valget mitt ble som det ble.. Vi møtest en gang i uken nå, eller av og til ikke det engang..

Jeg har nå fått meg veiledertime og vet ikke hva jeg skal si eller noe. for jeg vet ikke om jeg har rett på det andre aleneforsørgere har rett på etter jeg så dette her på nav sine sider, ''Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far'' men siden forholde vårt varierer sånn og jeg vet ikke hvor det går til syven og sist så kan jeg vell si at vi har kontakt siden det blir litt feil og si at vi er sammen ettersom vi er sammen en dag også er vi usikre også er vi ikke det også ja.. huff! 

men vi skal dele ansvaret for ungen når ungen blir 2 år, 50/50 men nå skal jeg stå 100% ansvar for den! lurte på siden han vil ha noe med ungen sin og gjøre så om det gikk ant og lage noe slags avtale med nav, han har ikke sitt eget hjem enda, siden har bor med foreldrene så han må komme til meg for og møte ungen sin. så om han kunne komme i helgene eller annenhver helg så han får møtt ungen sin, går det ant? 

har jeg rett på overgangs stønad for eksempel, bostøtte må jeg ha eller noen som kan hjelpe meg med og betale leiligheten! den blir kostende 6000kr uten strøm.

den er registrert som leilighet med egen inngang, siden det stod en plass at det måtte være eget kjøkken,stue,soveplass og egen inngang. 

og ja,jeg jobber i praksis i barnehagen 10 min unna her jeg bor og får 600kr i uka for det, det er bare for og komme seg ut og ikke bli sittende inne hele tiden.

1. En av dine viktigste oppgaver som forelder er å beskytte barna dine mot store konflikter og kronisk   krangling. Dette MÅ du være obs på når barnet kommer, for slikt kan være veldig traumatisk for de små.

Barnets vel og ve skal alltid komme først, og eventuelle krangler får dere prøve å ta når barnet ikke er der eller på familievernkontoret.

2. 50/50 fra 2- års alder er IKKE anbefalt, særlig ikke når foreldrene ikke har bodd sammen. For at et barns tilknytning skal utvikle seg riktig dersom du har barnet i permisjonstiden, så må far ha kort og jevnlig samvær det første halve året, slik at barnet også opplever ham som en trygg og god omsorgsperson før dere går videre til helgesamvær uten deg tilstede.

3. Tatt i betraktning at du er såpass ung og virker ganske umoden, så er det sikkert en fordel å bo hjemme hos foreldrene dine en stund til og få hjelp den første tiden? Og dersom forholdet mellom deg og pappaen skulle stabilisere seg etter hvert, så kan dere vurdere å flytte sammen da for eksempel?

(Bare i tilfelle: Vær klar over at omsorg for spedbarn ikke har hindret noen som urettmessig har svindlet til seg stønader i å bli idømt ubetinget fengselstraff om det skulle være saken her- så vidt jeg vet skjedde dette senest i fjor med en aleneforsørger som trodde hun "bare" risikerte bot ved å bo sammen med pappaen og motta dette.)

Anonymous poster hash: 16c20...575

Skrevet

heihei!

1. En av dine viktigste oppgaver som forelder er å beskytte barna dine mot store konflikter og kronisk krangling. Dette MÅ du være obs på når barnet kommer, for slikt kan være veldig traumatisk for de små.

Barnets vel og ve skal alltid komme først, og eventuelle krangler får dere prøve å ta når barnet ikke er der eller på familievernkontoret.

2. 50/50 fra 2- års alder er IKKE anbefalt, særlig ikke når foreldrene ikke har bodd sammen. For at et barns tilknytning skal utvikle seg riktig dersom du har barnet i permisjonstiden, så må far ha kort og jevnlig samvær det første halve året, slik at barnet også opplever ham som en trygg og god omsorgsperson før dere går videre til helgesamvær uten deg tilstede.

3. Tatt i betraktning at du er såpass ung og virker ganske umoden, så er det sikkert en fordel å bo hjemme hos foreldrene dine en stund til og få hjelp den første tiden? Og dersom forholdet mellom deg og pappaen skulle stabilisere seg etter hvert, så kan dere vurdere å flytte sammen da for eksempel?

(Bare i tilfelle: Vær klar over at omsorg for spedbarn ikke har hindret noen som urettmessig har svindlet til seg stønader i å bli idømt ubetinget fengselstraff om det skulle være saken her- så vidt jeg vet skjedde dette senest i fjor med en aleneforsørger som trodde hun "bare" risikerte bot ved å bo sammen med pappaen og motta dette.)

Anonymous poster hash: 16c20...575

Vil bare rette på punkt 2. Det er ikke første halve året, men hele første året det er anbefalt med korte, hyppige samvær. Er ikke hyppige samvær en mulighet pga avstand, sier det seg selv at prosessen med at barnet blir kjent med, og trygg på far tar ennå lenger tid! Og deretter kan overnatting komme på tale.

Stå på krava for barnets del og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...