Gå til innhold

Gravid og sykepleier i turnus?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid, ca 13 uker på vei, og jobber som sykepleier i tredelt turnus ved travel sykehusavd. De siste to ukene har jeg imidlertid vært sykemeldt fordi jeg var helt tom for energi, og rett og slett ikke hadde mer å gi.

Hadde allerede før graviditeten lavt jernlager (Ferritin 13), og kjente på tretthetssymptomer, og når jeg ble gravid, fikk jeg aldri hentet meg inn igjen. Jeg vet at å jobbe netter videre ikke kommer til å gå, rett og slett fordi jeg ikke klarer å holde meg våken. Også på kveldstid sliter jeg de siste timene, og har måttet stoppe å sove på bilturen på vei hjem (har ca. 35 min ren kjøring til jobb). Er svært ukonsentrert, og kjenner jeg lar være å gjøre ting fordi jeg er for sliten. Stiller meg heller ikke først i køen når kollegaer trenger hjelp, og har dårlig samvittighet for det.

Noen med lignende plager som på ulike måter har fått tilrettelegging? Lurer f.eks. på om det er mulig å gå kortere vakter, eller gå "på topp". I de to tidligere graviditetene har tilretteleggingen vært svært dårlig, men vi har byttet avd.leder i mellomtida. Bare lurer på hva jeg kan "kreve" av tilrettelegging? Synes som nevnt det er vanskelig å holde konsentrasjonen oppe over lengre tid, og blir svært trøtt og ukonsentrert mot slutten av vakta. Har også kjent det i bekkenet på de "tyngste" vaktene, hvor det har vært mye løfting. Var sterkt plaga av bekkenløsning fra uke 25 med nr. 2.

Skal ha møte med jordmor og avd.leder i neste uke, da legen mente jeg fortsatt burde holde meg borte fra jobb pga stresset, og derfor har sykemeldt meg en mnd. til. Regner med de forventer en "plan" fra meg for hvordan jeg skal komme meg i jobb igjen, men synes selv det er vanskelig å vite hva jeg kan forvente av de, og hvilke "krav" jeg har mulighet til å stille.

Noen med lignende erfaringer, som de ønsker å dele? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091331-gravid-og-sykepleier-i-turnus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber 100% turnus som sykepleier på sykehus.

Slapp nattevakter helt fra starten. Har klart meg bra frem til nå üten noe mere tilrettelegging, kastet opp daglig til uke 16.. Spydde før jobb og etter jobb ; ))

Er i uke 31og nå begynner det å røyne på her ! Tungt å bøye seg og jeg er skikkelig sliten !

Første steg i tilrettelegging er å slippe nattevakter

Neste steg er å slippe eller redusere antall overganger ...

Så er det jo muligheten for å gå litt tidligere fra jobb,,,f.eks kl 13.00

Jeg jobber 100% turnus som sykepleier på sykehus.

Slapp nattevakter helt fra starten. Har klart meg bra frem til nå üten noe mere tilrettelegging, kastet opp daglig til uke 16.. Spydde før jobb og etter jobb ; ))

Er i uke 31og nå begynner det å røyne på her ! Tungt å bøye seg og jeg er skikkelig sliten !

Første steg i tilrettelegging er å slippe nattevakter

Neste steg er å slippe eller redusere antall overganger ...

Så er det jo muligheten for å gå litt tidligere fra jobb,,,f.eks kl 13.00

Men ved å gå tidligere fra jobb, har du da brukt gradert sykemelding? Har det vært noen i din vakt, i tillegg til deg? Ved avdelingen jeg jobber, er man alltid avhengig av alle hender, helt til klokka er over vaktskiftetid, fordi antallet arbeidsoppgaver er endeløse til tider.. :)

På min avdeling er vi også avhengige av alle som er på jobb. Gravide har fått fritak for nattevakter de 3 første mnd, men hvis du skal slippe NV lenger enn det må man ha legeerklæring.

Det er et par stk som har blitt satt på topp, men da til å gjøre adm. oppgaver som å ringe inn folk til ledige vakter, lage prosedyrer og slike ting. De har da jobbet en halv dag 3 ganger i uken (men der er jo også avhengig av hvordan formen deres har vært).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...