Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Blir helt gal.. Har en treåring som alltid har vært ganske viljesterk og hissig.. Men i det siste har det liksom tatt en ny vending - hun hører rett og slett ikke etter! Jeg kan gi beskjeder 10 ganger og hun reagerer ikke.. Ender jo opp med å heve stemmen og 'kjefte' - og jeg vil ikke være en kjefte-mamma! Så hva gjør jeg? Hjelp meg.. Anonymous poster hash: 6f271...be2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Åh, kjenner meg så godt igjen!! Er så lei av at det blir så mye kjefting. Ønsker meg tips om hvordan man kan takle treårstrass best mulig.. Er rimelig lei trass nå Anonymous poster hash: b82ec...bf7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Men er liksom ikke 'vanlig' trass heller.. For da tenker jeg typisk på 'nei, jeg nekterå ha på den jakka og jeg blir så sinna at jeg ligger på gulvet og hyler..' ;/ vi har vært gjennom en slik periode og det er liksom blitt bedre.. Nå er utfordringen heller at hun ikke hører.. Rett og slett! Ser ikke opp, svarer ikke og gjør ikke som hun blir bedt om.. HI Anonymous poster hash: 6f271...be2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Si det.. Jeg har samme problemet med min gutt. Han har så selektiv hørsel at jeg blir SPRØ!!! Tar gjerne imot tips.. Her har jeg tatt han skikkelig en gang han ikke hørte etter, og han fikk en konsenkvens\straff, men det hjalp ikke.. eneste som skjedde var at jeg fikk dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 18762...4ae
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Men hva kan være en passende konsekvens/straff? Sånn type nå har jeg bedt deg 10 ganger om å slutte å leke med spaghettien, hvis du ikke hører nå så <fyll inn det som passer> HI Anonymous poster hash: 6f271...be2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Konsekvensen må jo tilpasses situasjonen. Prøv og konstruere situasjoner hvor en negativ konsekvens henger logisk sammen med det du ber henne gjøre... feks "nå må du komme og kle på deg" .. hvis du ikke kommer nå kan du ikke være med og handle/leke på lekeplassen/ bade eller hva som helst... og gjennomfør. Prøv å unngå og mase - ikke gi henne ti sjanser, men mX trd feks... Anonymous poster hash: 85543...516
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 ...tar du vekk maten.. Det er det jeg gjør her.. Jeg finner alltid noe som har med det han driver med.. men det er ikke enkelt. Her om dagen sa jeg at han ikke fikk gå ut før alle var kledd og klare. Ender med at han løp ut mens jeg var på badet for å finne en smokk til minstemann. Da hanket jeg han inn og tok han rett inn igjen, så ble det ikke noe lekeplass, det er det verste jeg har gjort, men det funket ikke, for han hører jo fortsatt ikke.. det var kanskje en litt hard straff.. :s Jeg har lært på PMTO kurs at man skal si en ting, telle til 10 om man ikke får en reaksjon, og si det igjen, telle og si det igjen til barnet gjør det.. for eksempel at barnet skal gå ut i gangen for å kle seg. Og ikke spørre på en måte der barnet har sjansen til å krangle på svaret.. Men så var det å faktisk gjennomføre det i praksis, i en travel hverdag. Anonymous poster hash: 18762...4ae
Barbarella og froskebarna Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Hva med belønningssystem? Vi har samme problem, og innimellom innfører vi stjerne på kvelden når han har hørt på oss (den dagen), og etter 20 stjerner får han finne på en aktivitet sammen med en av oss. Sist bakte vi en kake og tok med på sykkeltur. Hjelper veldig, og skaper gode vaner en stund. Så sklir det ut igjen, og vi innfører stjerner igjen.
Siamese Hellhound Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Sånn har vi det også. Her har vi brukt 'Jeg teller til fem (eller tre), og hvis ikke du ...(gjør det du skal) da, så får du ikke ... (inndragelse av et eller annet gode). Det funker ganske bra. Noen ganger roper han 'Neii! Ikke telle!' som om det var det verste vi kunne gjøre mot ham, men han får i hvertfall fart på seg...
uhhuhher Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Akkurat det med mat er vi strenge på her i huset, har vært det lenge. Min eldste er drøye 2,5. Sitter ikke og hauker over det han gjør, og noen ganger ignorerer vi, ser an situasjonen. Men grising med mat er ikke ok. Han har en tendens til å kaste mat og bestikk på gulvet hvis han er i et visst humør, og da foregår det omtrent slik: Han kaster noe på gulvet. Vi sier at det ikke er greit å kaste på gulvet, og at hvis han gjør det igjen, er han ferdig med å spise. Han kaster på nytt. Vi sier, ok, da er du ferdig med å spise. Du kan gå ut i stua eller på rommet og leke med biler (ikke tv eller pad). Hvis han tydelig angrer eller blir lei seg (ikke bare sur og sint), gir vi ham en sjanse - synes han er liten og fortjener en sjanse. Hvis han da igjen kaster, må han ned og ut. Er bestemte, men vennlige i måten vi snakker på. Jeg minner meg selv på at det er en konstant jobb. Det er ikke sånn at etter x antall ganger med en bestemt tilbakemelding, så gjør de det "riktig". Må gjentas og gjentas og gjentas. :-) Jeg prøver så godt jeg kan å velge mine slag. Det blir ikke bedre av for mange beskjeder og krav heller. I tillegg prøver jeg å snu situasjonen og bruke litt humor og litt list. Er ikke lett i hverdagen, men prøver.
Siamese Hellhound Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 En annen ting som funker, er å si 'Jeg skal gjøre det først!' Da får han veldig fart på seg, for han hater å tape.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Min 4åring har veldig selektiv hørsel i perioder. Her må vi opprette øyekontakt med henne før vi gir henne en beskjed (værsnåsnill å ta på deg jakka e.l.) ellers så forsvinner bare beskjeden ut i intet Vi spør også avogtil om hun har forstått beskjeden, eller om hun kan gjenta hva vi sa til henne. Det fungerer også å gjøre det til en lek; førstemann til å kle på seg jakka får en klem. Eller å bruke et timeglass (dette fungerer supert ved tannpuss eller når man har dårlig tid). Klarer man å pusse helt til tiden er ute? Klarer man å være klar til å dra før tiden er ute? (har man ikke timeglass kan man sette på timer på eggeglasset f.eks) Hvis hun har uønsket oppførsel får hun 2 advarsler. Advarsel 1 blir gitt med beskjed om hva konsekvensen er. Hvis du ikke slutter å grise med spaghettien så er middagen over for din del. Advarsel 2 blir gitt med beskjed om at det er siste advarsel og hvis det skjer igjen så blir konsekvensen utført (middag over og hun må forlate bordet. Hun får da ikke mat før til neste måltid) Konsekvensen må samsvare med det som skjer og konsekvensen bør skje umiddelbart. Min 4åring klarer ikke å forstå at hun ikke får dra på lekeplassen på lørdag pga noe hun gjorde på torsdag. Vi har gjort dette siden hun var rundt 3år (endret det litt ettersom hun har blitt eldre; vi gikk f.eks fra 3 advarsler til 2.) Anonymous poster hash: 8002e...ff3
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 3 åringer har ofte konkurranseinstinkt! Nå skal vi se hvem som er raskest til å kle på seg av mamma og deg. Nå skal vi se om du klarer å spise like pent som pappa. Tror du at du klarer å gjøre dette før jeg har telt til 10? Anonymous poster hash: 338dd...16a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 øyekontakt (ned på kne, se inn øynene og vær der),tydelig og kort beskjed (Kle på deg, rydd unna, spis pent), be barnet gjenta beskjed (hva skulle du gjøre nå?) gå unna. Vent i 10-20 sekunder, begynner ikke barnet å gjøre det han/hun skal, gjenta på samme måte, men tilfør en konsekvens (kle på deg, ellers blir vi hjemme/eller blir ditt/datt borte. Du kan evnt si følg beskjed, ellers skjer ditt/datt etterhvert da blir det mer universalt) Å kalle på barnet, altså be det komme, gjøres uten hyl, men med høy og klar stemme, og be barnet svare deg (hørte du at jeg ropte?) Hvis du ikke får svar, gå til barnet, se hva det driver med, er det midt i en lek, så hørte hun kanskje ikke, sitter hun og du ser at hun kun har oversett deg, så si (på samme måte som over) "Jeg vet du hørte meg, nå kommer du ned/til stua/kjøkkenet, ellers skjer ditt/datt" så går du. følger hun ikke etter, utfør konsekvens. Det tar tid, men du slipper å kjefte, du trenger ikke å bli sinna engang, bare vær tydelig og standhaftig. Er veldig deilig å gi avkall på frustrasjon/sinne, slipper å bli så sliten Anonymous poster hash: 51812...822
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #15 Skrevet 24. oktober 2013 Kanskje hun faktisk har dårlig hørsel? Min snart 3 år var hissig, vrang og aggressiv, viste seg at hun hadde sterkt nedsatt hørsel. Etter at vi satt inn dren og opererte polypper er hun ett nytt barn. Anonymous poster hash: 2a4f4...62b
Christine209 Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 Når du gir 10 sjansen er du ikke streng nok og barnet har ikke respekt for deg. Her er det 1, maks 2 sjanser(spørs va det gjelder) hun ble 3 år denne uken Griser hun med maten, sier vi at om hun gjør det en gang til kan hun ta av fatet og sette det på benken, for da får hun ikke mer mat. Vi skal selvfølgelig ha det koselig og gøy når vi spiser, men det er ikke lov å grise med maten, være slem eller kaste ting Slår/biter hun må hun gå å sette seg i trappen, vi forklarer at vi får vondt når hun gjør det og at hun kan få komme når hun sier unnskyld for at hun slo/beit. Etter ett par ganger er det nok å si at hun kan gå å sette seg i trappen om hun ikke er snill eller ikke roer seg. Er hun veldig sint kan hun finne på å gå og sette seg der selv;) og kommer tilbake når hun har roet seg;) hun er også flinkere nå til å si ifra om hun synes vi eller andre ikke er snille/urimelige:) så tror hun skjønner tegninga nå. Hun må også sette seg i trappen hos besteforeldrene, så er litt samme reglene som gjelder der også, men de er ikke like strenge;)
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Men hva kan være en passende konsekvens/straff? Sånn type nå har jeg bedt deg 10 ganger om å slutte å leke med spaghettien, hvis du ikke hører nå så <fyll inn det som passer> HI Anonymous poster hash: 6f271...be2 Hvis barnet mitt griser med maten, gir jeg beskjed om at hun må spise ordentlig, ellers må jeg ta den bort. Og jeg gjør selvfølgelig som jeg har sagt. Hun får maten tilbake hvis hun lover å spise pent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå