Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #51 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har grønn/brune øyne og helt lysebrunt hår Anonymous poster hash: 2ae22...fc6
Gråsonen Skrevet 26. oktober 2013 #52 Skrevet 26. oktober 2013 Kjenner flere som er halv afrikanske, flertallet av dem har faktisk grønne øyne? Jeg selv har mørke grønne og mitt opphav er pakistansk.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #53 Skrevet 26. oktober 2013 Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann. Tror jeg har forklart det riktig, er bare å korrigere om noe er feil:) Anonymous poster hash: f3de7...517 Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)blå + blå kan kun gi blå. En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne? Anonymous poster hash: 9711f...d7b Sorry litt raskt i svingene, mente selvfølgelig at en med blå øyne ikke kan være bærer av genet som gir brune øyne. F.eks får jeg og min mann ett barn med grønne/brune øyne så har jeg svin på skogen siden vi begge har blå øyne. Sorry at jeg blander meg inn her. Men mener du/dere at der hvor begge foreldrene har blå øyne så kan de ikke få barn med grønne øyne? Eller har jeg misforstått? Begge mine foreldre har blå øyne og både jeg og min bror har grønne. Anonymous poster hash: 61a35...af8
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #54 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg synes ikke jeg har noen spesifikk farge på øynene, det ser litt ut som blå med et slør av gult over, uten at det er grønt. En sånn vassen ubestemmelig farge. Noen forslag? Jeg er veldig spent på hvilken farge datteren min får, faren har brune øyne. Anonymous poster hash: ab967...985
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #55 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg synes ikke jeg har noen spesifikk farge på øynene, det ser litt ut som blå med et slør av gult over, uten at det er grønt. En sånn vassen ubestemmelig farge. Noen forslag? Jeg er veldig spent på hvilken farge datteren min får, faren har brune øyne. Anonymous poster hash: ab967...985 Blågrønne, ville jeg sagt. Og helt nydelige Anonymous poster hash: 9711f...d7b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #56 Skrevet 26. oktober 2013 Ok, det ble veldig utydelig bilde... Anonymous poster hash: ab967...985
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #57 Skrevet 26. oktober 2013 Takk til deg ano d7b Anonymous poster hash: ab967...985
Gilette Skrevet 27. oktober 2013 #58 Skrevet 27. oktober 2013 Kjenner flere som er halv afrikanske, flertallet av dem har faktisk grønne øyne? Jeg selv har mørke grønne og mitt opphav er pakistansk. Grønt er brunt. Sært kanskje men det finnes biologisksett kun to øyenfarger
Gilette Skrevet 27. oktober 2013 #59 Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann. Tror jeg har forklart det riktig, er bare å korrigere om noe er feil:) Anonymous poster hash: f3de7...517 Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)blå + blå kan kun gi blå. En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne? Anonymous poster hash: 9711f...d7b Sorry litt raskt i svingene, mente selvfølgelig at en med blå øyne ikke kan være bærer av genet som gir brune øyne.F.eks får jeg og min mann ett barn med grønne/brune øyne så har jeg svin på skogen siden vi begge har blå øyne.Sorry at jeg blander meg inn her. Men mener du/dere at der hvor begge foreldrene har blå øyne så kan de ikke få barn med grønne øyne? Eller har jeg misforstått? Begge mine foreldre har blå øyne og både jeg og min bror har grønne. Anonymous poster hash: 61a35...af8 Vel........ Om dere har grønne og deres foreldre blå så har de enten ikke rene blå øyne eller svin på skogen, så jeg antar at deres moder eller fader har flekker i blåfargen. bb+bb=bb og kan ikke bli bB siden den ikke er med i regnestykket. (Rotete svar = litt for mange kaffedoktorer) http://bios.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=1350 Endret 27. oktober 2013 av Gilette
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #60 Skrevet 27. oktober 2013 Har sjøvannsgrønne øyne som blir grønnere og grønnere med årene. Noen ganger er de INTENST grønne, får mye komplimenter for dem. Lys hud med gylne undertoner, og mellomblondt hår. Keltisk herkomst, veldig langt tilbake. :-) Anonymous poster hash: beed4...614
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #61 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg er halvt Britisk, og vi har vel Irsk avstamming da. jeg har brun/grønne øyne. Har 4 barn med mann med blå øyne og alle ungene har grønne øyne Anonymous poster hash: a5816...745
HunMedDeBlå Skrevet 27. oktober 2013 #62 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg er lys i huden, mørk i håret og jeg har grønn/brun/gul øyenfarge. Men hvis jeg gråter så blir øynene knall grønne... Fascinerende:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå