Gå til innhold

Grønne øyne er ikke like vanlig i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har grønne øyne. Ikke sånn typisk grønne som de som har grønne øyne har:P Men sånn rar, sjøvann-grønn. Får ofte høre at jeg har så fine llinser på meg:p

Er du tannlege? Du skjønner, tannlegen min har en slik grønnfarge, og jeg drukner i øynene hennes hver gang jeg er hos henne... Det ser virkelig ut som om hun bruker linser, og det kan for all del være at hun gjør det, men ettersom jeg får sett øynene hennes på ganske nært hold (litt skummelt å stirre folk i øynene sånn, men vanskelig å la være også), og det går ikke an å se at hun bruker linser i hvert fall... Helt fantastisk farge da! 

Anonymous poster hash: cbed2...1e9

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har grønne øyne. Ikke sånn typisk grønne som de som har grønne øyne har:P Men sånn rar, sjøvann-grønn. Får ofte høre at jeg har så fine llinser på meg:p

Er du tannlege? Du skjønner, tannlegen min har en slik grønnfarge, og jeg drukner i øynene hennes hver gang jeg er hos henne... Det ser virkelig ut som om hun bruker linser, og det kan for all del være at hun gjør det, men ettersom jeg får sett øynene hennes på ganske nært hold (litt skummelt å stirre folk i øynene sånn, men vanskelig å la være også), og det går ikke an å se at hun bruker linser i hvert fall... Helt fantastisk farge da! 

Anonymous poster hash: cbed2...1e9

hehe nei jeg er nok ikke tannlege :D 

Skrevet

Jeg har det samme inntrykket. 

Leste et sted at grønt er i slekt med brunt?

Grønne øyne er brune i genetikken.

Skrevet

Jeg har også grønne øyne. De har blitt spettet med brunt i løpet av de siste årene, og er ikke så intense i fargen lenger. 

Da jeg var yngre var jeg lysblond, men det har også mørknet med alderen. 

Litt usikker på hva som forårsaker øyne til å bli grønne, men vet at kodingen er den samme som for brune øyne. Altså, egentlig skulle øynene vært brune, men så ble de grønne. Grunnen til det vet jeg ikke. Er det et ufullstendig dominant uttrykk?

Skrevet

Hele morsslekta mi har mørk brune øyne og er gammel taterslekt blandet med tysk/germansk blod.

Har selv grønne øyne og helt lys hud og blondt hår, mens broren min har mørkebrunt hår, mørk hud og brune øyne.

Anonymous poster hash: f3de7...517
Skrevet

Jeg har fregner, mørkerødt hår og grønne øyne. Samiske oldeforeldre på ene siden og tatere på andre siden. Ingen briter, så vidt jeg vet ;)

Anonymous poster hash: d93cc...33c

Annonse

Skrevet

Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann.

Tror jeg har forklart det riktig, er bare å korrigere om noe er feil:)

Skrevet

Er høy, slank (men dog kraftig bygd), med "kommungrått" hår (altså mørk blond) og blir fort brun, og har gulgrønne øyne. Veldig "skandinavisk" med andre ord. Både min mor og far har grønn øyne, men pappa har mer "grå-grønne",- det samme har mine to søsken, jeg og mamm har "gulere" øyne. Kan jo legge til at min far er høy og lys, mens min mor er veldig "sør-europeis"k, liten, mørk og hissig, av utseende....Min sønn har fått mine mens min datter har mer grå-grønne. Mannen har blå-grå, men kommer fra en familie hvor to søsken har grønn og to har blå-grå....

har ikke tenkt på det som særlig spesielt, før min manns søster spurte hvorfor VÅRE barn fikk grønne øyne, men ikke hennes. Siden huin hadde grønne øyne og ikke min mann. Men da hun så mine grønne øyne, så hun jo at det var kanskej "dobbeltinnslag" av grønne "gener" i vår familie...Altså at det kom fra min mann OG fra meg..Derfor den "urettferdigheten"....

Nå mener vel mange at grønn er en "variant" av brune øyne, men jeg synes og huske at man nå har begynt og sett på det som "tredje" øyenfarge.....Det er jo i forhold til dominant gen på øyenfarge brun vs blå øyyne ... Brun "slår" blondt hår, mens blond "slår" rødt hår osv osv..Om noen husker det fra skolen :)

Anonymous poster hash: 516c6...2c0
Skrevet (endret)

Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann.

Med "ødelagt", mener du da undertrykket? For brunt er dominant over blått, som er recessivt. Vi har to koder for øyenfarge, brunt (B ) og blått (b ). Har man genotypen Bb vil fenotypen (uttrykket) blir brunt. Men man er bærer av genet for blått. Det er ufullstendig dominans. Dvs at man kan få barn med blå øyne, dersom partneren også er bærer av blått, enten ved å ha ufullstendig dominans av brunt (Bb) eller blå øyne (bb). 

Når det kommer til grønt er jeg mer usikker - jeg mener å ha lest at det er en ufullstendig dominans av brunt (Bb), som samtidig er et ufullstendig uttrykk av dominans...? Men det skal jeg ikke si noe som helst sikkert. Koden er i alle fall der, og foreldre med grønne øyne kan helt fint få barn med brune øyne. Eller blå, for den saks skyld. 

Endret av mama foodie
Skrevet

Min datter har grønne øyne, jeg har blå og pappan brun. Hun er halvt colombianer, lys i huden, flere i slekta til pappan som har grønne og til og med blå øyne.

Anonymous poster hash: a9b69...04a
Skrevet

Har grønne øyne og lysblondt hår. Barna mine, søstrene mine og mange andre i familien har grønne øyne. Ingen aner fra storbritannia...

Anonymous poster hash: 9f1da...c9e
Skrevet

Jeg kjente ei jente med et grønt øye og et som var så lysebrunt at det nesten så gult ut. Dette kombinert med kullsort hår gjorde henne bare helt fantastisk spesiell å se på. Husker hun fikk mye oppmerksomhet, med god grunn :) Hun hadde også taterblod i seg.

Noe rart i min familie er at flere med brune øyne har over tid fått blå/grønne øyne. Har lest at traumer kan forandre øyefargen på den måten, men fremdeles interessant.

Med mindre det finnes veldig mange som ser slik ut, så hørtes dette ut som min gamle venninne :)

Anonymous poster hash: 5ab00...f23

Skrevet

Jeg har også øyne som et mer grønne enn blå, de er grønne innerst og har en blå ring ytterst. Har mørk blondt hår og lys hud. Helnorsk slekt.

Annonse

Skrevet

Jeg har grønne øyne som gjerne forandrer seg litt etter lys og klær.

Noen ganger ser de brune ut, noen ganger litt gulaktig og har jeg på meg grønn genser og "riktige" farger så ser de skikkelig grønne ut.

Men i speilet når jeg ser dem så er de helt klart grønne med gulbrunt innerst.

Jeg har gylden hud, verken mørk eller lys, og stygg krøllete kommunefarge på håret. :P

Samboeren min har gylden oliven hud, kjempe lyst krøllete hår og knall grønne øyne som nesten ser litt fake ut i solskinn. Ellers så kan de virke litt ravgule/grønne.

En sjelden fargekombinasjon, vil jeg si.

Om sommeren så er han veldig brun, platina blondt hår på grunn av sola og knæsj grønne øyne.

Rene lykketrollet.

Anonymous poster hash: c2d40...9e9
Skrevet

Vi bærer alle på to genfarger om jeg kan si det slik. B- Brun eller b- Blå.

Om den ene parten har blå øyne (bb) og den andre brune øyne, men likevel bærer av det blå genet (Bb) så kan barna lett få blå øyne. 

Min far har blå øyne, min mor har brune, men har en mor med blå, derfor er hun bærer av begge. Broren min og jeg har blå.

Tanten og onkelen min har begge brune øyne, men tydeligvis Bb og Bb, siden det ene barnet deres har blå øyne. Dette er ikke uvanlig.

Anonymous poster hash: 9711f...d7b

Skrevet

Grønne øyne her og. Født mørkeblond, men i voksen alder har jeg blitt brun i håret. Moren min er mørkeblond og har helt like øyne som meg, fikk faktisk høre fra en vilt fremmed dame en gang hvem moren min var, fordi hun syntes øynene våre lignet.. Vet ikke hva som er vanlig jeg? Blå? :-) Datteren min har knallblå øyne. Personlig synes jeg isblå øyne er nydelig!

Anonymous poster hash: 7945c...e5e
Skrevet

Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann. Tror jeg har forklart det riktig, er bare å korrigere om noe er feil:) Anonymous poster hash: f3de7...517

Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.

(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)

Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.

(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)

blå + blå kan kun gi blå.

Skrevet

Fordi grønt er det samme som brunt, bare med mindre pigment. To personer med grønne øyne kan fint få en unge med brune øyne. Blått kan i teorien ikke gi brunt, men brunt og blått kan selvsagt gi grønt siden brunt da dominerer. Blått regnes vel som et ødelagt brungen, og det trengs to defekte fra begge foreldre for å gi blått. Finnes det brunt hos en av foreldrene KAN ikke ungene få blått uansett, men det har jo skjedd. Derfor er det mest trolig at barn født med blå øyne(og har foreldre med brune øyne, evnt. bare en forelder med brunt) vil få redusert blåfarge etterhvert og øynene vil bli den grønnfargen de egentlig er. Det ser jeg tydelig på meg selv, øynene SER blå ut og var mer blå når jeg var yngre, men det er ingen tvil om at de er grønne. Det betyr at jeg mest sannsynlig er brun/brun/Grønn/grønn, og sammen med samboeren min som trolig er brun/brun/grønn/grønn kan vi ikke få barn med brune øyne. Hadde mitt brungen virket (Brunt istedenfor brunt) hadde jeg hatt brune øyne, og barn ville fått brune eller mest sannsynlig grønne øyne med min mann. Tror jeg har forklart det riktig, er bare å korrigere om noe er feil:) Anonymous poster hash: f3de7...517

Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.

(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)

Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.

(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)

blå + blå kan kun gi blå.

En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne?

Skrevet

Jeg har brun-grønne øyne, og leker meg litt med kontaktlinser som gjør øynene grønn-grønne. Det ser helt naturlig ut. 

Anonymous poster hash: df3ce...fb9
Skrevet

Jeg har blå, mannen grønne men barna våre har blå alle sammen. Veldig blå. Mot og mormor og flere andre i mannens familie har grønne, mens min far har blå, min mor grønne. Søskenene mine har brune.... Jeg fant en side hvor man plottet inn mærmeste familiemedlemmer av mor og far for å se øyefarge på barn. Vi vil måtte få 6 barn for å få en grønnøyd. 5 av 6 kom opp som blå.

Anonymous poster hash: 7dd81...870

Skrevet

Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)blå + blå kan kun gi blå.

En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne? Anonymous poster hash: 9711f...d7b

Sorry litt raskt i svingene, mente selvfølgelig at en med blå øyne ikke kan være bærer av genet som gir brune øyne.

F.eks får jeg og min mann ett barn med grønne/brune øyne så har jeg svin på skogen siden vi begge har blå øyne.

Skrevet

Jo brun + blå kan gi blå, til og med brun + brun kan gi blå da må en se på besteforeldrene sin øyenfarge.(En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne, men en med brune øyne kan bære genet for blå)Unntaket du tenker på er Afrikanskbrune øyne, har en av foreldrene det kan barnet kun få brunt.(Nei det er ikke ment rasistisk er slik det sto i biologiboken min)blå + blå kan kun gi blå.
 En med blå øyne kan ikke være bærer av genet for blå øyne? Anonymous poster hash: 9711f...d7b

Sorry litt raskt i svingene, mente selvfølgelig at en med blå øyne ikke kan være bærer av genet som gir brune øyne.

F.eks får jeg og min mann ett barn med grønne/brune øyne så har jeg svin på skogen siden vi begge har blå øyne.

Da ble det med ett litt mer forståelig :) Takk!

Skrevet

Grønne øyne og lyse blondt hår her. 

Anonymous poster hash: db3e2...91c
Skrevet

Genetisk(arvemessig) fungerer grønt på samme måte som brunt, DVD at det er dominant. Min mor pluss tre av barna mine har grønne øyne, så det er ikke så uvanlig. Vikingene tok jo treller på de britiske øyene, kanskje det er der det kommer fra? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...