Gå til innhold

Bestemor har klikka....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hun har aldri vær helt god derfor er det bare jeg i familien som har hatt kontakt med henne de siste årene. Hun har aldri vært sånn mot meg, kun en hyggelig bestemor. Nå ringer hun plutselig ut av det blå med merkelige beskyldninger som at vi har stjelt bildet hennes av barnet VÅRT hun hadde i stua. Vi bor langt unna og var der sist i februar! Hun legger ut i det vide om hvorfor det må være jeg som har tatt det. Dette er bare toppen av isberget, det renner inn med tlf og sms. Tror det må være psykisk sykdom inn i bildet som muligens er blitt forverret nå da hun har vært syk noen mnd og hatt en operasjon. Det jeg lurer på er om det finnes en måte å få tak i hennes fastlege. Jeg står visstnok oppført som hennes nærmeste pårørende. Jeg aner ikke hvem denne fastlegen er og regner i grunn med at de ikke gir ut slik informasjon hvis jeg ringer rundt. Bør jeg kommunisere litt med henne på sms for å få mer "bevis" på hennes tilstand ? Kontakte sykehuset ? Hjelp

Anonymous poster hash: 1f6df...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pårørendesenter for psykisk syke eller noe i den dur? de kan sikkert gi noen gode råd.

Anonymous poster hash: d29b4...f21
Skrevet

Min farmor er dement og hun påstår titt og ofte at andre stjeler fra henne. Hun mente sist jeg besøkte henne at en som jobber i omsorgsoligen hadde stjålet hele juleservicet hennes. Hun mener at banken stjeler penger, at naboen hadde stjålet bilen hennes (den ble solgt for 3 år siden) osv.

Det trenger ikke være demens, men det var det første som slo meg. Kan du overtale henne til å gå til legen? Kanskje du kan bli med henne som en støtte?

Anonymous poster hash: eac21...cf1
Skrevet

Min farmor er dement og hun påstår titt og ofte at andre stjeler fra henne. Hun mente sist jeg besøkte henne at en som jobber i omsorgsoligen hadde stjålet hele juleservicet hennes. Hun mener at banken stjeler penger, at naboen hadde stjålet bilen hennes (den ble solgt for 3 år siden) osv.

Det trenger ikke være demens, men det var det første som slo meg. Kan du overtale henne til å gå til legen? Kanskje du kan bli med henne som en støtte?

Anonymous poster hash: eac21...cf1

Støtter denne.. Det første vi merket på bestemor var at folk "stjal" fra henne.. Og etter det gikk det sakte men sikkert nedover med helsen hennes.

Anonymous poster hash: 116eb...fff

Skrevet

Det kan være et tegn på demens.

Min bestemor var også slik.

Og mistenksomheten(og vrangdforestillingene) ble verre jo mer dement hun ble.

Har hun hjelp av hjemmesykepleien? i såfall kan du jo forsøke å kontakte de. Ellers vet jeg ikke hvordan du kan få vite hvilken fastlege hun har.

Anonymous poster hash: bf40e...74f
Skrevet

Det kan være begynnende demens, men  om det bare har vært sånn en liten stund, og hun er gammel, så ville jeg kanskje fått sjekket for uvi. Har hun hjemmehjelp?

Anonymous poster hash: 61ecb...de2
Skrevet

Som dei andre seier så kan dette vere eit teikn på begynnande demens.  Om bestemor di har kontakt med heimesjukepleien  ville eg ringt og drøfta dette med dei.  Dei kjenner og til kven som er fastlegen hennar.  Dersom ho ikkje har nokon heimetenester er det kan hende på tide å søkje om dette. 

Skrevet

Har tenkt tanken om at hun kan være dement. Men hun er "bare" 70 og har vært slik ihverfall 15 år. Bare aldri mot meg. Vet det kan oppstå tidlig men burde det ikke da ha utviklet seg mer nå?

Skrevet

Hun har ikke hjemmesykepleie. Jeg bor desverre langt unna men skal dit til jul. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan vi nå skal gå fra "jeg vet du stjal det bildet og jeg visste du kom til å gjøre det for det "så" jeg for 3 år siden" til "hei bestemor kan jeg komme innom" uff dette er bare trist. HI

Skrevet

Hei

Som de andre sier - det kan være et tidlig tegn på demens, men det kan like gjerne være bivirkninger på legemidler (smertestillende, beroligende, midler mot inkontinens, blodtrykksmedisiner ... lista er LANG).

Du skriver at hun nylig ble operert. Jeg antar at hun derfor går på smertestillende, og hos eldre personer kan altså demenssymptomer oppstå gradvis som bivirkning av disse.

Hilsen spes.sykepleier med fokus på geriatri.

Anonymous poster hash: d4eac...fdd
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ble jo først bare veldig sint på henne men nå tror jeg hun trenger hjelp. Det med medisinene høres veldig logisk ut. HI

Skrevet

Hei igjen - forrige svar ble litt for hastig.

Typiske bivirkninger for eldre ved f.eks bruk av smertestillende (nobligan/tramadol er vanlig å gi) er bl.a forvirring, mistenksomhet, hallusinasjoner, tvangstanker, søvnforstyrrelser, angst, mareritt, paranoia...

Med andre ord - bør gis med forsiktighet...

Håper du finner ut av det så din bestemor får riktig hjelp!

Hilsen #10 - spes spl...

Anonymous poster hash: d4eac...fdd
Skrevet

typisk for operasjoner hos eldre kan også være akutt delir (forvirring).

Anonymous poster hash: 50892...937

Skrevet

Høres veldig passende ut dette altså. Skal ta det opp med legen min og høre hvordan jeg skal gå fram for å få noen til å se til henne. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...