Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg innrømmer gjerne at jeg lyver for min samboer om hvor mye penger jeg bruker, er dette vanlig? Han blir jo som regel veldig sur når han finner ut av dette, men så lar han meg ikke bruke noe penger heller siden han synes vi ikke har råd til noe (når vi egentlig har ganske grei økonomi) men det er greit for han å bruke penger på det han ønsker Begynner å bli ganske lei av å ha det sånn, han sjekker jo alt på meg når jeg brukte hva sist og kan jo ikke ta meg en tur til frisøren en gang! Er vel ikke normalt i det hele tatt? Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Det er ikke normalt. Personlig kan jeg servere små, hvite løgner for å ikke såre ham. F.eks "Å, så god maten var" eller "ja, den nye buksa var skikkelig stilig". Akkurat den type løgner jeg regner med at han gir meg Å se seg nødt til å lyve om alvorligere ting ser jeg på som et tegn på at forholdet trenger å revurderes. Anonymous poster hash: 6293a...854
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Noe av det viktigste i et forhold er tillitt. Små løgner ødelegger jo den tilliten, uansett hva man lyver om.. (Hvite løgner er til en viss grad lov.. ) Om det er sånn at du må lyve om pengebruk, så burde dere kanskje komme til en enighet om pengebruk. Et kompromiss.. Kanskje at du har et fast beløp til "sløsing" i måneden, og hva du bruker pengene til har han ikke noe med, samtidig må han godta at du bruker penger.. for eksempel.. Anonymous poster hash: 45319...f56
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Dere må jo finne en løsning på økonomien som begge er fornøyd med. Her har vi tre felles kontoer i tillegg til hver vår, vi har faste trekk til felleskontoene, en til regninger, en til mat/husholdning og en til sparing, det som er igjen på våre private kontoer bruker vi som vi vil. Om jeg lar være å bruke penger i tre måneder for så å spandere på meg noe luksus for lommepengene jeg har spart eller om jeg handler sminke og noen klær hver måned har ikke mannen noe med for det er mine lommepenger. Vi har en buffer på regningskontoen da (setter inn litt mer penger enn vi har i faste utgifter) så vi har litt å gå på der til uforutsette ting o.l. Disse pengene bruker vi ikke av uten å avklare med den andre. Anonymous poster hash: fc943...004
Elsker livet Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Høres ikke helt normalt ut. Dere bør nok bli litt mer enige om hva som er akseptabel pengebruk. Begge må jo kunne bruke penger på seg selv og av og til ting den andre ikke mener er nødvendig. Mannen min spør aldri hvor mye penger jeg bruker, men han ser hvor ofte og mye jeg har overført til min brukstkonto uten om det faste.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg innrømmer gjerne at jeg lyver for min samboer om hvor mye penger jeg bruker, er dette vanlig? Han blir jo som regel veldig sur når han finner ut av dette, men så lar han meg ikke bruke noe penger heller siden han synes vi ikke har råd til noe (når vi egentlig har ganske grei økonomi) men det er greit for han å bruke penger på det han ønsker Begynner å bli ganske lei av å ha det sånn, han sjekker jo alt på meg når jeg brukte hva sist og kan jo ikke ta meg en tur til frisøren en gang! Er vel ikke normalt i det hele tatt? Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1 Hvis du ofte lyver, så er det vel ikke så rart at han ikke stoler på deg? Det er nok hvorvidt du lyver som plager ham aller mest, ikke forbruket... Anonymous poster hash: bc169...2b3
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Er du uenig i grensen for forbruk dere har satt, så må du ta opp med ham at du er det, og si at du behøver mer til slikt du nevner og derfor kommer til å bruke dette siden dere har råd til det. Anonymous poster hash: bc169...2b3
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Ja jeg synes ikke selv det er OK å lyve, men så synes jeg at det er vanskelig å være i denne situasjonen - vi har diskutert å fordele økonomien og sette inn penger fast hver uke til meg på brukskonto, men det gikk en uke og han gikk LIKEVEL igjennom alt jeg hadde brukt pengene på og blandet seg i, feks kunne han forklare meg hvis jeg tok meg kaffi på kafe to ganger i uken i et år blir det så og så mye penger tilslutt, jeg er ikke en engel og jeg innrømmer det er helt feil å lyve til ham. Men jeg føler han ikke gir meg annet valg.. Ja jeg revuderer forholdet.. Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1
Jallow B Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg kan fint si at en kjole var på litt mer salg enn den eeegentlig var..jeg har teknisk sett nok kjoler, men. Ja. Han kommer forøvrig med hvite løgner om hvor mye han egentlig røyker av sigaretter. Han nekter å innrømme at han ligger på over ti om dagen, selv om jeg ser pakka hans. Men dette er jo "hvite løgner" hvor vi egentlig vet at den andre pynter på sannheten..
Elsker livet Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Her gjorde vi det forresten slik da vi hadde litt av samme problemet. Problemet vårt var at jeg brukte mye penger på ting han mente var unødvendig eller sløsing. Jeg tjente mye mindre enn han, og vvår løsning ble at lønna mi styrte jeg, men for den skulle jeg også betale det meste av maten. Resten kunne jeg bruke som jeg ville, men større/dyrere innkjøp skulle han ha et ord med i laget. Det han tjente var felles og skulle dekke lån, regninger, ferier, dyrere ting, felles fritid, ustyr osv. Da følte han at han hadde kontroll, og jeg kunne tømme kontoen min hver måned om jeg følte for det og slippe innblanding i kjøp av antall gensere eller om mascaren min var moden for utskiftning.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 Ja jeg synes ikke selv det er OK å lyve, men så synes jeg at det er vanskelig å være i denne situasjonen - vi har diskutert å fordele økonomien og sette inn penger fast hver uke til meg på brukskonto, men det gikk en uke og han gikk LIKEVEL igjennom alt jeg hadde brukt pengene på og blandet seg i, feks kunne han forklare meg hvis jeg tok meg kaffi på kafe to ganger i uken i et år blir det så og så mye penger tilslutt, jeg er ikke en engel og jeg innrømmer det er helt feil å lyve til ham. Men jeg føler han ikke gir meg annet valg.. Ja jeg revuderer forholdet.. Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1 Hvorfor føler han at han kan detaljstyre deg sånn da, enten må du jo sløse noe enormt, han ha et enormt kontrollbehov eller du bruker opp hans penger, jobber du ikke og tjener penger selv? Du får forlange separat økonomi da, og han trenger ikke ha innsikt på din personkonto, der står dine lommepenger etter at alt det faste er trekt og om du bruker lommepengene dine på kaffe, brus eller frisørtimer har han ingenting med. Så lenge du har et fast trekk til felleskonoene og fellesutgiftene er det dine personlige lommepenger som står igjen. Anonymous poster hash: fc943...004
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Ja jeg synes ikke selv det er OK å lyve, men så synes jeg at det er vanskelig å være i denne situasjonen - vi har diskutert å fordele økonomien og sette inn penger fast hver uke til meg på brukskonto, men det gikk en uke og han gikk LIKEVEL igjennom alt jeg hadde brukt pengene på og blandet seg i, feks kunne han forklare meg hvis jeg tok meg kaffi på kafe to ganger i uken i et år blir det så og så mye penger tilslutt, jeg er ikke en engel og jeg innrømmer det er helt feil å lyve til ham. Men jeg føler han ikke gir meg annet valg.. Ja jeg revuderer forholdet.. Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1 Da blander han seg alt for mye inn ja. Du får forklare at dere er litt ulike der, at du er voksen, og at han må la deg bestemme dette selv. Anonymous poster hash: bc169...2b3
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 Ja jeg synes ikke selv det er OK å lyve, men så synes jeg at det er vanskelig å være i denne situasjonen - vi har diskutert å fordele økonomien og sette inn penger fast hver uke til meg på brukskonto, men det gikk en uke og han gikk LIKEVEL igjennom alt jeg hadde brukt pengene på og blandet seg i, feks kunne han forklare meg hvis jeg tok meg kaffi på kafe to ganger i uken i et år blir det så og så mye penger tilslutt, jeg er ikke en engel og jeg innrømmer det er helt feil å lyve til ham. Men jeg føler han ikke gir meg annet valg.. Ja jeg revuderer forholdet.. Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1 Hvorfor føler han at han kan detaljstyre deg sånn da, enten må du jo sløse noe enormt, han ha et enormt kontrollbehov eller du bruker opp hans penger, jobber du ikke og tjener penger selv? Du får forlange separat økonomi da, og han trenger ikke ha innsikt på din personkonto, der står dine lommepenger etter at alt det faste er trekt og om du bruker lommepengene dine på kaffe, brus eller frisørtimer har han ingenting med. Så lenge du har et fast trekk til felleskonoene og fellesutgiftene er det dine personlige lommepenger som står igjen. Anonymous poster hash: fc943...004 Han er vel uenig med meg, jeg bruker kanskje mer enn jeg burde men det er jeg som tjener pengene her og han har en del gjeld fra før av som vi driver å betale på.. Så synes egentlig at det er litt urettferdig behandling her. Men kan gjerne godt bli bedre på å priotere hva jeg bruker pengene på men litt frihet burde jeg vel få ha? Anonymous poster hash: 9b9b8...2d1
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 Her er vi ærlige mot hverandre hele tiden. Det gjelder uansett. Han kan fint si til meg om jeg ikke kler den kjolen f.eks. eller at maten kanskje ikke smakte helt godt. Men jeg tar eller imot ærlighet så jeg kanskje ikke ser helt forferdelig ut ute blandt folk, eller at jeg serverer andre mat som smaker høgg.. Han gjør det jo (og jeg gjør det samme) for at jeg ikke skal drite meg ut for å si det sånn. Lyver ikke om hvor mye penger jeg bruker, der måvi være ærlige mot hverandre for vi har såpass dårlig økonomi for tiden at vi er avhengig av ærligheten mot hverandre. Anonymous poster hash: 673a2...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Hadde vurdert og hatt egen konto siden han bokfører alt. Virker som han ikkje liter på deg. Anonymous poster hash: 320a7...eaf
☆☆☆ Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 Ein god grunn til å ha privat brukskonto utan forklaringsplikt!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Eneste jeg lyver om nå er at jeg har begynt å røyke igjen. Han nekter meg det ikke, men han har messa noen at det er lavmål å begynne igjen, noe jeg igrunnen er enig i, men.. Utover det lyver jeg ikke. Anonymous poster hash: 4c4fa...3a8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Mannen stoler tydeligvis overhodet ikke på deg når det kommer til økonomisk sans og føler han må overvåke familiens økonomi, kanskje er han redd du skal sløse dere fra gård og grunn? Om du fortjener å bli overvåket og mistenkeliggjort på denne måten er det ikke mulig for oss å svare på som bare har hørt din versjon.... Anonymous poster hash: fc943...004
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå