Kathrine. Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Eg har alltid delt inn klær i mørkt 40, lyst 40, kokvask og ull. Men no etter å ha kjøpt så stor vaskemaskin så bare dytter eg alle klær som skal vaskes på 40 inn samtidig. Går jo helt fint så lenge det ikkje er nye mørke plagg med. Andre som gjør det samme eller som sterkt fraråder det? Eg veit at der er vaskemiddel til lyse klær og til mørke klær, men når eg har vore tom for den eine har eg bare brukt det andre og går helt fint det og.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg slenger alt inn med samme vask, bortsett fra kokvask og ull. Klærne blir ofte stygge fort (hvitt blir gult og farger blir blasse), men kjenner at jeg ikke bryr meg veldig om det. Anonymous poster hash: e73ab...93c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Tja mye mørke klær her som er så utvasket at det ikke er noe problem å blande, men skal jeg vaske noe som er forholdsvis nytt så sorterer jeg. Bruker stort sett omo color på alt, men kom i skade for å bruke ultra på mørkt tøy en gang, og da fikk noe av det stygge lyse striper og flekker. Anonymous poster hash: 7b4ea...e06
soleia Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 gjorde det då eg var student, men etter kvart vart alt som skulle vere kvitt grått, så då slutta eg. Var nok hovudsakleg dongeribuksene som smitta av trur eg. Her er det så mykje klede at eg fint klarar å fylle maskina til lyst og mørkt, men det går lengre tid mellom lysvasken no på hausten, så når eg endeleg tek den dukkar det opp klede eg ikkje har sett på ei stund
Mine 3 småtroll! Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis dette fungerer for deg så er det vel ingen grunn til å ikke fortsette med det... Jeg opplever at hvite klær med flekker blir renere av blenda hvitt enn av f.eks omo color. Vi har en del hvitt tøy, og jeg ville ikke vasket dette med farget tøy. Blenda hvitt inneholder vel blekemidler som kan gjøre at fargene på mørke klær blir blassere.
Edelweis Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 nei aldri i verden! det styggeste jeg vet er feilvasket, avfarget klær! latskap. dessuten går alle klær i arv mellom søsken og søskenbarn her, så vi er nøye på å ta vare på klærne slik at de holder lenger!
Kathrine. Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2013 Ja, problemet er jo at det alltid er mørke klær som skal vaskes, og så lite lyst. Kjem nok til å være litt meir varsom med enkelte av de lyse plagga ja, om det faktisk kan bli stygt. Takk for tips, akkurat det eg var ute etter. Har kun vaska det sammen et par uker, så har ikkje "sett resultatet av det" enda.
☆☆☆ Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, vaskar ikkje kvar dag så sjølv med stor maskin kan eg ta meg den luksusen å sortere utan å måtte køyre halve maskiner (maskina tilpassar forøvrig vassmengde og tid etter mengde vask). Då held kleda seg fine lenger.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Deler opp i farger (mørkt/lyst og 'kulørt'), samt ull etc.. Jeg husker fra barndommen de som hadde 'skittengrå' håndklær og gensere..Synes det så så 'stusselig' ut.. Bruker vaskemidler som ivaretar fargene på mørkt/kulørt tøy og vaskemiddel med 'blekeingredienser' på hvitt tøy.. Har heldigvis ikke noe 'skittengrått' og er fornøyd med det. ..skrekken for den fargen sitter nok i margen.. Anonymous poster hash: 03c53...497
☆☆☆ Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Forresten, er det lys bomull du har er det bedre å slenge det saman med kokvasken enn den mørke vasken om du ikkje får samla opp nok. Sikkert ikkje heldig det heller ift trykk og slikt, men bomull toler fint koking.
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg er supernøye med sortering av farger, for det verste jeg vet er hvite klær som plutselig blir grått! Jeg er kanskje en av de mer ekstreme, så jeg sorterer etter farger på ALT! Kan til nød vaske blått og grønt sammen, men det er unntakstilstander..hehe
Mandala Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg har veldig få hvite klær, så det hender jeg vasker de få med mørke klær ja. Det er da snakk om singleter, noen få bh'er. Ikke hvite bluser, skjorter eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 Nei vettu hva, her har vi en ambisjon om å ha helt hvite håndklær altså! Anonymous poster hash: 7b4ea...e06
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg gjør det.. Opplever og at det hvite tøyet blir litt blast og mindre skinnende hvit, men det er greit. Anonymous poster hash: 6b40c...21d
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2013 #15 Skrevet 24. oktober 2013 slenger det sammen hvis det er litt utvasket, ikke hvis det er nytt og kan farge av Anonymous poster hash: acb0d...158
Gjest Hercule Poirot Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, jeg sorterer klesvasken i mange kategorier.
Gjest skogskaninen Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Her er det mannen som vasker og han sorterer aldri. Går som regel greit.
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. oktober 2013 #19 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, for klærne blir så fort stygge. Det hvite blir grått og det fargede blir blasst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå