Gå til innhold

Hvor i landet sier man herrefred?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra Kristiansand, og SIER aldri herrefred, men jeg skriver det fra tid til annen. Herremin, herremann (ikke som en herremann (herr Hansen), men som et annet ord for herregud), og sikkert et par til "herre" jeg ikke husker i farta, er ord jeg heller sier. Jeg synes herregud er et fælt ord, men jeg har problemer med å finne et annet ord som på en måte betyr det samme. Hvis noen har et godt forslag til andre ord, så må de bare komme med det, altså... Jeg føles ensformig i ordforrådet når det gjelder akkurat dette.

Min kusine og fettere i Arendal bruker også det ordet.

Anonymous poster hash: 85110...249
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hærrefred. NordNorge ;)

sier bare hærrefred når barna er tilstede ellers bruker jeg hærreg.. og er fra nord :)

Skrevet

Bruker hvertfall det på indre nordmøre :)

Anonymous poster hash: 70f5e...2d6
Skrevet

He he, HI, ble du overrasket. Ser ut som om det brukes så og si overalt jo ;)

Anonymous poster hash: f2aff...530
Skrevet

Her i Steigen ;)

Anonymous poster hash: d5c16...416
Skrevet

Trur det har med miljø å gjere og ikkje landsdel. Det er i kategorien "nestenbanning", for dei som finn bsnning uakseptabelt men ønskar å gjere det likevel..

Skrevet

Herrefred, det sier man da over alt.

Anonymous poster hash: c35d7...7fa

Skrevet

Østfold - min grandtante sier det støtt og stadig :)

Skrevet

Hærrefred. NordNorge ;)

sier bare hærrefred når barna er tilstede ellers bruker jeg hærreg.. og er fra nord :)

Hehe, tror hærrefred er det peneste ordet jenta kan :P Hører til stadig fra 3-åringen; "Ka farsken!" Blir nesten litt flau når man står der sammen med de med "penere" dialekter og snuppa utbryter ka farsken når hun er sjokkert, når hun er frustrert er det; "dæsken!". Man må virkelig holde igjen noen ganger for at hun ikke skal få med seg de ordene som i allefall ikke er penere :P

Skrevet

Hærrefred. NordNorge ;)

Hehe, tror hærrefred er det peneste ordet jenta kan :P Hører til stadig fra 3-åringen; "Ka farsken!" Blir nesten litt flau når man står der sammen med de med "penere" dialekter og snuppa utbryter ka farsken når hun er sjokkert, når hun er frustrert er det; "dæsken!". Man må virkelig holde igjen noen ganger for at hun ikke skal få med seg de ordene som i allefall ikke er penere :P

Hva er egentlig "ka farsken" og "dæsken"? Jeg skjønner hvordan ordene brukes, men hva slags ord erstatter dem egentlig av banneord? Hva faen og helvete?

Skrevet

Er fra Tromsø og har hørt det mange ganger.

Anonymous poster hash: 407d9...669
Skrevet

Hærrefred. NordNorge ;)

Hva er egentlig "ka farsken" og "dæsken"? Jeg skjønner hvordan ordene brukes, men hva slags ord erstatter dem egentlig av banneord? Hva faen og helvete?

"faen" og "dæven"

Anonymous poster hash: 407d9...669

Skrevet

Eg e fra Haugesund :P her bruke me uttrykket herrefred ja :D

Anonymous poster hash: b3ea8...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...