Gå til innhold

Hjelp meg! I all hovedsak separat økonomi, jeg har særkullsbarn...kranglete samboer eller jeg som er teit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korte trekk:

Et felles barn

Jeg har ett barn fra før (pappan ikke i bildet, mottar kun sporadisk farsbidrag)

Jeg dekker jo fortløpende utgifter til AKS, klær, utstyr osv.

Samboeren min kjøper unntaksvis noe til barnet.

Vi har mat/strøm/diesel o.l. felles.

Nå har jeg motatt en større sum (8500,-) i bidrag. (biofar skylder meg mange tusen)

Samboer mener at disse pengene bør gå til våre felles utgifter på barnet (men det er jo kun mat, jeg betaler jo alt annet...)

Jeg mener at jeg har forskuttert for alle utgifter på barnet mitt siden forrige gang jeg fikk noe bidrag, og at jeg derfor bør "få igjen" pengene.

Er jeg helt på vidda?

Føler dette er så teit, separat økonomi når vi er en familie...Men det er nå sånn han vil ha det.

Anonymous poster hash: 0c9d4...c53
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en tulling.. Han vil at dere skal ha seperat økonomi, men når du får penger, bør det gå til fellespotten? Hahahah...

Jeg ville sagt at disse pengene er øremerket deg og ditt særkullsbarn..

Anonymous poster hash: e224e...0d0
Skrevet

Hvor lenge har dere bodd sammen? Ca. 2000 av disse kunne kanskje gått til en felles konto, resten til barnets utgifter som du nevner- utstyr, aktiviteter, klær, busskort og SFO.

Anonymous poster hash: 959d5...fce
Skrevet

"Jeg vil ha separat økonomi, men om du har mye penger så skal vi dele".

Deler han når han har mye penger?

Han er en fjomp. Bruk pengene på barna du. Og på ting DU vil.

Skrevet

hvis dere har separat økonomi og du betaler alt for ditt barn, så må jo barnebidrag for det barnet også gå til deg! men du kan jo selvfølgelig betale en del av det inn til fellesen for å dekke fellesutgifter til barnet.. 

Skrevet

takk - da er det ikke bare jeg som er på jordet her jenter! :)

skjønner ikke hva han babler om, han tjener det dobbelte av hva jeg gjør også.

HI

Skrevet

Har bodd sammen siden 09, han deler ikke med meg når han får penger nei..

Skrevet

Pengene er til barnet ditt og for å dekke noen av utgiftene du har, og har hatt, på barnet.

Tosk som ikke vil bidra og som kun mener at du skal dele!

Anonymous poster hash: 8524c...300
Skrevet

Selvfølgelig skal de pengene gå til deg

Anonymous poster hash: 338e6...af0
Skrevet

Spør ham hva han hadde tenkt dersom han hadde et barn som bodde med en ex og ex'ens nye samboer, og at når han betalte barnebidrag så gikk dette til exens nye samboer ;)?

Anonymous poster hash: 959d5...fce
Skrevet

Pengene er ikke dine eller samboeren din sine. Det er barnet sine penger. De skal ene og alene brukes på henne, og ikke gå med til å dekke "utlegg".

Skrevet

Spør ham hva han hadde tenkt dersom han hadde et barn som bodde med en ex og ex'ens nye samboer, og at når han betalte barnebidrag så gikk dette til exens nye samboer ;)? Anonymous poster hash: 959d5...fce

Knallbra :)

Han er helt på jordet etter min mening.

Skrevet

Pengene er ikke dine eller samboeren din sine. Det er barnet sine penger. De skal ene og alene brukes på henne, og ikke gå med til å dekke "utlegg".

Feil - disse pengene skal være med å dekke levekostnader som hus, mat, klær, aktiviteter, legebesøk osv. Det er ikke lommepenger til barnet. Da har du ikke forstått konseptet med bidrag. HI

Skrevet

Feil - disse pengene skal være med å dekke levekostnader som hus, mat, klær, aktiviteter, legebesøk osv. Det er ikke lommepenger til barnet. Da har du ikke forstått konseptet med bidrag. HI

Nå tror jeg du misforstår med vilje. De skal ikke nødvendigvis være sparepenger til barnet, men gå til ting og levekostnader  til barnet. Det er uansett ikke noe man "skal ha igjen". 

Og når mannen tjener mye mer som han ikke deler på er det jo enda større idioti.

Skrevet

De pengene skal jo også dekke ting som at dere må ha større bolig og bil siden dere har 2 ikke et barn, ekstra utgifter til strøm, vann ol + selvfølgelig mat. Hvis du allerede betaler mer enn 50% av disse tingene også mener jeg du har rett. Om dere derimot deler slike ting likt har mannen et poeng.

En slik deling av økonomien virker helt tåplig på meg når dere til og med har barn sammen, men det får jo være opp til dere.

Anonymous poster hash: 3ab0b...42e
Skrevet

Du kan jo si at han får halvparten av dette dersom du får halvparten av feriepengene hans... Makan! 

Anonymous poster hash: cb5ad...3f8
Skrevet

Her gjør du som du vil med pengene. Separat økonomi er separat økonomi. Er han ekstra barnslig vil han nå ikke bidra mer til ditt barn.

Skrevet

Ja, jeg er ikke forkjemper for den løsningen vi har nei. Men han står steilt på sitt. Han synes ikke at det riktig at jeg skal "nyte godt av hans penger" som han har jobbet for. Jeg har jo selv valgt et yrke som betaler mindre enn hans. Jeg har vel bare vent meg til at det er sånn, selv om jeg bare ikke forstår tankegangen. Man får ikke akkurat mye til fellesfølelse når det er sånn.

HI

Skrevet

Økonomi er kjempevanskelig i et forhold og kan fort bli ganske betent. "Du tjener mye, jeg tjener lite." "Men du bruker det sånn og jeg bruker aldri... osv"
Spesielt med særkullsbarn.

Tips: Skaff deg et bankkort til, og overfør penger dit hver måned. Fra barnetrygd og bidragene som kommer sporadisk. Bruk kun dette kortet/kontoen når du kjøper klær, leker, utstyr, betaler regninger til sfo o.l. 

Siden bidragene kommer sporadisk så må du "legge ut" av dine egne penger noen måneder. Men når bidragene kommer kan du overføre litt tilbake. 
Da har du en egen konto til barnet som er barnet sine penger og som samboeren din ikke har noe med. Det blir lettere å ha oversikten.

Så lenge du betaler halvparten av maten og strømmen og husting så skal ikke samboeren din klage. Du kan kanskje slenge inn en 1000 lapp ekstra i måneden for det som barnet ditt koster.

Anonymous poster hash: c527a...905
Skrevet

Får håpe han som er så rettferdig tar seg av halvparten av alt som må gjøres hjemme, og tar halv parten av utgiftene til felles barn?

Anonymous poster hash: b7706...378

Skrevet

en slik mann hadde ikke jeg kunne hatt... Her har ALT vært felles fra dag en!

Han tjener ENORMT mye mer enn meg, men nå som vi har fått barn hadde han ikke hatt muligheten til å reise å tjene alle disse pengene hadde det ikke vært for at jeg tar meg av barn og alt hjemme. For en ego av en mann du har!

Anonymous poster hash: 62d4b...49d
Skrevet

Ja, jeg er ikke forkjemper for den løsningen vi har nei. Men han står steilt på sitt. Han synes ikke at det riktig at jeg skal "nyte godt av hans penger" som han har jobbet for. Jeg har jo selv valgt et yrke som betaler mindre enn hans. Jeg har vel bare vent meg til at det er sånn, selv om jeg bare ikke forstår tankegangen. Man får ikke akkurat mye til fellesfølelse når det er sånn.

HI

For en fjott ! Jeg og kjæresten min flytter sammmen til sommeren, jeg har ett barn mens han har ingen, han sier likevel at han synes vi skal dele likt og at jeg såklart ikke skal betale mer for mitt barn eller at han ikke legger i noe, når vi skal bo sammen ser han på min sønn som VÅR sønn. Når man flytter sammen/gifter seg så får man også barnet med på " kjøpet". Allerede nå betaler han halve sfo for meg fordi jeg har stram inntekt og han som tjener mer enn meg synes at sønnen min bør få gå på sfo.  Klarer ikke mannen din å se at dere er ett "vi", ikke ett meg og deg, så er han virkelig potte tett. For en arrogant holdning han har. Ikke det at jeg mener man skal ta noe for gitt, men man går liksom med på at mitt er ditt og omvendt når man velger å dele livet, og hvorfor unner han deg ikke noe av hans lønn? Skulle tro han ville synes det er godt å bidra med litt ekstra iblandt til den han elsker. Nei sorry mener ikke å være ekkel, men fy for en tosk!

Ta pengene til odel og eie du, de er jammen meg velfortjent dine !

Anonymous poster hash: 2e7f0...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...