Gå til innhold

Trenger deres synspunkter på dette!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 9 år. Hun har det siste året har problemer med å overnatte hos andre. Hun lengter veldig hjem. Det har gått greit hos besteforeldrene, helt til nå.

I sommer var hun med dem noen dager, det gikk greit men ikke helt knirkefritt. Hun skulle også sove hos dem en eller to netter senere på sommeren, og da gikk det greit første natta, men så ville hun hjem. Det var ingen problem for meg å hente henne, men min far hadde skjent på henne for dette. Det ble hun veldig lei seg for.

Det er slik at når mine to barn skal være hos foreldrene mine, så ber de alle de andre barnebarna også på overnatting. De er en del mindre, og det er masse styr og bråk. Det er i hovedsak det jenta mi blir trøtt og lei av. Da er de til sammen 5 barn der.

I utgangspunktet er det jo veldig kjekt, og det skal jo bare være koselig. Men nå har hun liksom fått nok av en eller annen grunn.

Nå har vi to ting i løpet av høsten, som vi har bedt om barnevakt for. Den første er en 30-års fest for en venninne. Hun bor et stykke fra meg, og det er sammen med folk vi ikke har noe med å gjøre. Vi treffer dem sjelden, men jeg vil selvsagt gå likevel. Nå er mannen også invitert, men datteren vår har allerede begynt å grue seg for dette. Hun vil ikke på overnatting. :(

Akkurat denne festen kjenner jeg ikke er så nøye om vi går på begge to. Og jeg kommer til å kjøre for å komme meg hjem igjen på natta. Men mannen har jo lyst til å være med.

Jeg synes det er viktigere å dra begge to på den andre tilstelningen senere i høst som er julebordet. Der er det folk vil kjenner og omgås med på jobb.

Så jeg vil la jenta vår slippe unna med en overnatting da. Men bør man heller stille strengere krav, og si at hun skal overnatte?

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 3e451...fe8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må tilføye at hun gjerne vil at de skal komme her av og til, men det vil ikke foreldrene mine. Ellers hadde jo det vært en mulighet.

Jeg har også sagt at de kan komme alene, uten alle de andre ungene. Men det går liksom ikke inn.

HI

Skrevet

noen?

Skrevet

Kan ikke foreldrene dine komme og passe henne hjemme hos dere? Så det blir DE som overnatter, ihvertfall den ene gangen?

Det pleier mine foreldre ofte å gjøre.

Anonymous poster hash: a8d28...3f9
Skrevet

Det hjelper jo ikke at faren din kjefter på henne når hun vil hjem, i hvert fall! Hjemlengsel må det være lov å ha. Jeg tror det går best hvis hun ikke føler noen tvang på dette. Jeg tenker det var fint at du hentet henne den gangen.

Hva med å spørre om foreldrene dine kan sitte barnevakt hos dere når dere skal i 30-årslaget, evt noen andre som bor i nærheten, og så kan dere komme hjem en gang utpå kvelden? Da får dere i hvert fall tatt dere en liten tur i bursdagen. Har dere plass, kan de kanskje overnatte hos dere også?

GÅr ikke det, kan du jo snakke litt med datteren din og høre om hun syns det er greit at du henter henne rett etter  at hun har våknet hos besteforeldrene? Litt lite søvn en gang i blant går jo helt fint for deg, tenker jeg.....

Du kjenner jenta di best, og vet om det er for å få vilja si eller om det er reell hjemlengsel som gjør at hun ikke er så komfortabel med å overnatte. Er det det siste, tror jeg det er lurt å ikke presse....

Anonymous poster hash: 6257f...d02
Skrevet

Er jenta enebarn? I tilfelle kan vel problemet være at hun ikke er vant til å dele oppmerksomheten til de voksne med andre barn og at hun ikke er så vant til å måtte ta hensyn til yngre barn selv. Hvis dette er hele problemet tror jeg dere gjør henne en tjeneste ved å si at dette må hun tåle selv om hun ikke har lyst.

Alternativt kan dere kansje avtale at hun overnatter hos en klassevenninne.

Anonymous poster hash: 23f43...b31
Skrevet

Eg tenker at det må vere opp til barnevaktene kor dei skal vere barnevakt og kven som er tilstades, og at om tilbodet ikkje passar dykk kan de takke nei og finne andre barnevakter (evt vere heime).

Men at du er frustrert over at dei ikkje kan hjelpe på dykkar premissar når dei først skal hjelpe er ikkje så veldig merkelig.

Skrevet

Hun er ikke enebarn. Vi har en gutt også. Men det er et reellt problem for henne dette. Hun gjør det ikke for å være vanskelig, det kan jeg merke.

Jeg skjønner også at det er opp til barnevaktene å vil ha det slik de ønsker. Og de er veldig behjelpelige, og stiller alltid opp. Men bare en gang kunne det kanskje være mulig å gjøre det på en annen måte? Jeg ønsker virkelig ikke å være sær, forstå meg rett. Det er selvsagt ikke verre enn å bli hjemme ja. Har ikke lyst til å tvinge jenta mi til noe hun ikke ønsker. Selv om jeg vet at barn må pushes innimellom. Men nå har vi pushet henne til å overnatte tidligere i sommer, og det har virkelig ikke blitt noe bedre. Heller motsatt :(

HI

Skrevet

Hun er ikke enebarn. Vi har en gutt også. Men det er et reellt problem for henne dette. Hun gjør det ikke for å være vanskelig, det kan jeg merke.

Jeg skjønner også at det er opp til barnevaktene å vil ha det slik de ønsker. Og de er veldig behjelpelige, og stiller alltid opp. Men bare en gang kunne det kanskje være mulig å gjøre det på en annen måte? Jeg ønsker virkelig ikke å være sær, forstå meg rett. Det er selvsagt ikke verre enn å bli hjemme ja. Har ikke lyst til å tvinge jenta mi til noe hun ikke ønsker. Selv om jeg vet at barn må pushes innimellom. Men nå har vi pushet henne til å overnatte tidligere i sommer, og det har virkelig ikke blitt noe bedre. Heller motsatt :(

HI

Kan hun overnatte hos venner? 

Når hun er så stor som 9 år ville jeg sett på det som et seriøst problem om hun slet med det. Da faller hun lett utenfor sossialt. Kansje lurt å snakke med helsesøster på skolen. (Kan man si helsesøster eller er det like galt som barnehagetante?)

Skrevet

Er jenta enebarn? I tilfelle kan vel problemet være at hun ikke er vant til å dele oppmerksomheten til de voksne med andre barn og at hun ikke er så vant til å måtte ta hensyn til yngre barn selv. Hvis dette er hele problemet tror jeg dere gjør henne en tjeneste ved å si at dette må hun tåle selv om hun ikke har lyst.

Alternativt kan dere kansje avtale at hun overnatter hos en klassevenninne.

Av alle de vi har hatt på overnatting i alderen 5- 10 år, så slår det ikke feil at det kun er de med søsken som får hjemlengsel og vil hjem.

Anonymous poster hash: 5b9ef...503

Skrevet

HI

Du er ikkje sær, sjølvsagt ønskar du ei ordning som fungersr for dykkk. Og sjølvsagt vil du på julebord. Finst ikkje sært, det.

Men når det kjem til løysing på problemet blir det straks verre. Du har forklart problemstillinga utan at foreldra dine ser det på same måte. Og jenta ønskar ikkje overnatting hjå dei. Då gjenstår det å vere heime, samt det å finne andre barnevakter. Og det å pushe jenta, noko som kan vise seg å bli både vanskelig og dumt (kan ikkje vurdere utan å kjenne ho).

Oppsummert: Har sympati med frustrasjonen, men ser ikkje at den kan løysast på andre måtar enn skissert over :(

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 år og han elsker å overnatte hos kompiser, kanskje dere kan spørre foreldrene til en venninne om å være barnevakt?

Jeg passet en kamerat av eldstesønnen her i helga, foreldrene hans skulle ha fest hjemme så gutten på snart 12 år overnattet her hos oss. Det er mye morsommere enn å overnatte hos bestemor, de så film, spiste popcorn, sov på madrasser på gulvet i kjellerstua og koste seg max. 

Kanskje dere kan invitere en venninne eller to på overnatting hos dere så hun ser hvor koselig det kan være, og så be om at foreldrene til venninnen passer deres jente når dere skal på julebord?

Anonymous poster hash: b3ba3...2b5
Skrevet

men kan du ikke de om å IKKE invitere alle de andre barnebarna akkurat denne gangen?? Eller hver gang din datter skal overnatte..

Skrevet

Har du ikke en venninne,vennepar,søsken av deg eller mannen,naboer,venner av jenta etc som hun kan være hos? Evn får mannen din bli hjemme , det er tross alt din venninnes bursdag. Så syns jeg dere bør finne en løsning med julebordet. Du må sette deg ned med foreldrene dine å snakke skikkelig med de om hvordan jenta de opplever dette, og at faren din gjør feil i å bli sint på henne. Bestefar og barnebarn bør også prate sammen. Lykke til hvertfall.

Anonymous poster hash: d8eda...47a

Skrevet

Er det ingen andre som kan være sammen med jenta den kvelden dere skal på julebord da?

Hun er jo ingen baby lenger, og denne prepuberteten kan bringe frem mange rare tanker og følelser hos ungene. Kanskje hadde hun satt pris på en jentekveld med en eldre tenåringskusine hjemme hos dere mens dere er på julebordet? Om en 15-16 åring kunne se en jentefilm med henne, spise pizza og snop, rett og slett kose seg litt. Så kommer dere hjem utpå natta og alle er hjemme neste morgen?

Eller en tante, en av dine venninner e.l. kan ta henne med på kino, shopping eller noe sånt og gjøre litt stas på henne en kveld, mens dere morer dere med julemat og kollegaer?

Anonymous poster hash: b3ba3...2b5
Skrevet

Kan ikke foreldrene dine komme og passe henne hjemme hos dere? Så det blir DE som overnatter, ihvertfall den ene gangen?

Det pleier mine foreldre ofte å gjøre.

Anonymous poster hash: a8d28...3f9

Hadde tenkt å forelså det samme.. evt at besteforeldrene ikke overnatter, men reiser hjem når dere kommer hjem

Anonymous poster hash: ebd9a...9ae

Skrevet

Men har du forklart problemet til dine foreldre ordentlig? At det er alle kusiner/fettere som gjør det vanskelig for din jente?

Jeg mener mange tror de har foklart,men de har kanskje bare ymtet frempå såvidt,og det er ikke alle som skjønner det.

Forklar ordentlig,så kanskje de kan tilpasse seg litt barnebarnet..

Lykke til!

Skrevet

For meg ville det vesentlige vært om barnet er engstelig mer generelt. Tør hun være alene hjemme i et kvarter? Er hun sammen med venninner hjemme hos dem eller vil hun helst at de skal komme til henne? Tør hun overnatte andre steder enn hos besteforeldrene? Hvis hun er et engstelig barn, er det jo fortsatt viktig å pushe henne for å unngå en generalisert angst, men da ville jeg tenkt at dere kanskje bør oppsøke noe hjelp. Jeg vil tro at dette også kan ha sammenheng med den forklaringen hun selv gir på at det er vanskelig å overnatte hos besteforeldrene. Det kan være reelt, men det kan også være hennes forsøk på å gi en forklaring på noe hun selv kanskje ikke skjønner helt.

Hvis det hadde vært mine foreldre, ville jeg nok beskrevet tydelig hva jeg trodde kunne være OK for jenta. Altså enten hos dem uten alle de andre barnebarna eller aller helst at foreldrene dine kommer til dere og er barnevakter. Så får de ta stilling til det selv. Jeg tror kanskje jeg ville prøvd det ved venninnebursdagen først, da vet dere mer om hvorvidt julebord er gjennomførbart. At faren din tillater seg å "kjefte" på henne gjør selvfølgelig ikke saken noe lettere og det gjør også at jeg tviler på at han vil komme dere i møte. Hvis hans fortolkning er at hun bare gjør seg vanskelig (og kanskje også at dere må stille sterkere krav til henne som er størst), så synes han kanskje også at hun bare får ta seg sammen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...