Gå til innhold

Dåp, hvordan foregår det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal døpe lille nurk nå, og jeg prøver å planlegge ting. Vi har funnet dato, bestilt tid i kirken, bestilt lokale, har gjestelisten klar, og faddere er spurt og har sagt ja. Men så sitter jeg litt fast. For jeg har aldri vært i en dåp (utenom min egen, og den husker jeg fint lite av), og aner ikke hva som er vanlig.

Hva foregår i kirken? Skal både foreldre og faddere stå oppe ved døpefonten? Skal vi komme før gudstjenesten begynner? Hva bør jeg vite om den delen?

Og hvordan pleier man å gjøre det med selskapet? Bør man servere middag? Eller er det godtatt med snitter eller tapas? Snitter føler jeg vel blir litt knapt siden mange har måttet reise med fly for å komme...

Hvor mange kaker beregner man nå det er ca 15-20 gjester?

Har babyen på seg dåpskjolen hele dagen eller kun i kirken? Hva har dere evt på babyen etterpå?

Og hvor lenge pleier selskapet å vare? Pleier man å servere alkohol til maten? (Av en eller annen grunn byr det meg litt i mot med alkohol i en barnedåp...)

Hva gir man i dåpsgave til sitt eget barn? 

Anonymous poster hash: 32262...0aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har presten kommet hjem til oss og gått gjennom hvordan vi gjør det i kirken. Her har de vært slik at vi møter før, og står klar for å bli med i prosisjonen. Da har en fadder fått i oppgave å bære dåpsvannet. En fadder eller en av foreldrene har også fått en tekst vi skal lese (presten gir beskjed når en skal komme frem). Når selve dåpsritualet skal skje ber han oss komme frem. Da har faddere, foreldre og søsken gått frem.

Selskapet kan du gjøre som du vil med. Syns du gjestene bør få middag så ordner du det. Ønsker du kun snitter er det godtatt. Kaker til 15-20 gjester behøver ikke å være så mange. 4 vil være nok etter min mening. 

Babyen har fått av seg dåpskjolen etter at vi har tatt litt bilder. Har gått i sine nye hvite body og strømpebukse.

Vi har gitt bøker. Både vanlige barnebøker og mer klassiske bøker som de kan ha med seg hele livet.

Skrevet

Alkohol kan du servere, men det er nok ikke så mange som har anledning til å drikke. Byr det deg imot lar du være. Vi har hatt tilbudet, men få som har benyttet seg av det.

Skrevet

Her har presten to dåpssamlinger i forkant av dåpen. Første gang snakker hun litt om hva dåpen er og hvordan kirkens trosopplæring er lakt opp og også litt om formalitetene, som hva som kreves av faddere ol. Den andre samlingen var i kirkerommet. Da gikk vi gjennom nøyaktig hva som skulle skje, hvor vi og faddeene skulle møte opp, hvordan stille opp til presesjon, hvem som skulle frem til døpefonten og andre småting som var godt å vite (inklusiv hvor toalettet var og hvor det var greit å skifte på babyen, amme ol.

Vi hadde koldtbord og kaker i selskapet. Her kan du gjøre akkurat som du vil. Noen har 5 gjester andre 200, noen serverer alkohol, andre ikke. Det som kan være lurt å tenke på er at selve dåpshandlingen i kirken oftest er tidlig på formidagen. Hvis selskapet først blir på ettermidagen, kan det bli lenge å vente for gjestene. Personlig synes jeg også bare kaker blir litt stusslig serverng, selv om jeg er veldig glad i kake. Det er godt med noe mer skikklig mat, men både snitter og tapas er ok selv om jeg synes det er bedre med skikklig middag enn bare snitter.

Hvor mange gaker du trenger kommer nok litt ann på hvor du bor. Holder du til på vestlandet er et bugnenede kakebord med kansje 6-10 kaker nesten forventet. Holder du til på Oslo vest kan det hende en, meget forseggjort, kake er nok. Det bestemmer du selv.

Vi har skiftet på dåpsbarnet litt enklere klær etter at vi har kommet hjem fta kirken og bildene var tatt.

Anonymous poster hash: 5dcfa...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...