Gå til innhold

Kan man bare gå til Jordmor? Eller må man til fastlegen også?

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg ikke ønsker å gå til fastlegen nå som jeg nettopp har blitt gravid er fordi Bestevenninnen til min mor jobber som helsesekretær hos min fastlege, og når jeg var gravid sist så fortalte jo hun det til mamma før jeg hadde fått sagt noe..

Ja hun har jo taushetsplikt, og det var ikke sånn at hun ringte mamma å sa: vet du hva, din datter er gravid.

Det var mere sånn, åååå så hyggelig at du skal bli mormor igjen.

Men jeg hadde jo et ønske om å fortelle det selv og at vi ventet til første ultralyd i uke 12.

Nå mistet vi også dessverre den gangen hun sa det til min mor, og vi har mistet 4 ganger etter dette.

Vi håper det går bra denne gangen med Progrestronstøtte, men vil så veldig gjerne vente så lenge som mulig med å poppe nyheten for familie, og siden jeg ikke stoler på min mors venninne selv om hun har beklaget osv så orker jeg ikke å ha det i tankene at hva om hun sier noe...

Så kan man bare gå til jordmor og ikke innom fastlegen?

Vil jo helst ikke bytte fastlege da han jeg har er helt super.

Anonymous poster hash: fca9a...e1a

Fortsetter under...

Man må som regel til fastlege første gangen.. Var sånn da jg var gravid første gang =) Så kan man velge om man vil ha jordmor istedet =) Jeg var mest hos jordmor, noen velger annenhver gang osv:) Men jordmor er mer innenfor feltet :P Anbefaleer det.. Min jordmor var super da hvertfall =) 

må til fastlege??
Jeg dro på helsestasjoen for å ta en test, da den viste seg å være positiv, satt hun opp time hos jordmor. den har jeg neste uke. Har ikke hørt eller fått beskjed om at jeg må innom legen.
Jeg kan i hvertfall gå rett til jordmor uten å gå gjennom fastlegen. :)

Man må ikke til fastlege. Men uansett så er det vel i før i uke 12-13 man "må" til lege for å ta div blodprøve, så om du treffer din mors venninne så er det kanskje rundt den tiden du har tenkt å fortelle det? Det er vel eneste gangen du må til fastlegen. Med mindre du trenger sykemld. Eller ordner jm det?
Og om du møter henne så kan du jo si at du hadde satt pris på om hun ikke fortalte det til noen, at det er noe du har lyst til å gjøre selv..
Og her er første jm time rundt uke 15-17. Veldig lite kontroller de første 3 mnd.
Jeg gikk kun til jm i mitt første svangerskap, andre gang gikk jeg annenhver gang.

Gjør som du føler for du!

Sjokkerende uproft av den legesekretæren! Det synes jeg du skal nevne for fastlegen din for det skal IKKE skje! Hun burde få en kraftig strekk på taushetsplikt og hvordan å opptre proft i jobben.

Anonymous poster hash: 2f99a...a70

Annonse

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Jeg må iallefall til legen for alt av blodprøver....  Synes også at du skal rapportere den helsesekretæren, og kanskje også ta det opp med henne direkte! Uhørt at hun sier noe som helst til noen om ting hun får vite gjennom jobb. 

• 2 uker senere...

Jeg har iallefall forstått det slik at du kan ta alt av svangerskapskontroller gjennom hele svangerskapet hos privat jordmor. De kan også ta blodprøver, søke om fødeplass o.l., og de vil ha deg inn så tidlig som mulig i svangerskapet. :)

Godt mulig det er ulik praksis rundt omkring, -iallefall i det offentlige helsevesenet. :)

I mi kommune må ein til fastlege på første svangerskapskontroll (for å få i gang papirmølla) og i veke 32.

Dei andre kontrollane kan ein velge sjølv kor ein vil gå. Då går dei fleste til jordmor, verkar det som.

Det kan vel hende at ein kan ta samtlige kontrollar hos jordmor viss ein insisterar, men det er i alle fall dette dei oppmodar om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...