Gå til innhold

Lillehammer vs Gjøvik??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere som født på disse stedene fortelle om gode/dårlige erfaringer? Både fra fødsel og barsel? Er så usikker på hva jeg bør velge. Setter stor pris på svar :)

Anonymous poster hash: 38ea7...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født alle mine på Gjøvik. 1sectio og resten vaginale. Hadde familierom med de to siste. Har vært veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: 79287...b71

Skrevet

Lillehammer! Er kjempefornøyd, både med fødsel og oppholdet etter. Dyktige jordmødre, leger og øvrig personell på barsel.

Lillehammer har dessuten veldig bra statistikk når det gjelder revning, og ikke minst nyfødt intensiv avdeling hvis uhellet skulle være ute.

Skrevet

Lillehammer! Er kjempefornøyd, både med fødsel og oppholdet etter. Dyktige jordmødre, leger og øvrig personell på barsel.

Lillehammer har dessuten veldig bra statistikk når det gjelder revning, og ikke minst nyfødt intensiv avdeling hvis uhellet skulle være ute.[/

Gjøvik bruker den finske metoden med varme kluter for å forebygge revning. Lillehammer har jo en lei tendens til å juge på seg god statistikk ( jmf mediedekning ang traumer). Mellom gj og lhmr er det ca 25 min med ambulanse hvis noe skulle være galt med barnet. Men jeg ( og mannen min som er lege) ville da valgt å flytte barnet mitt til Oslo der de har skikkelig ekspertise på nyfødte. Men har jobbet på lhmr og jeg. Veldig koselig der og.

Skrevet

Takk for svar :) Tar gjerne imot fler erfaringer :)

Skrevet

Jeg fødte på Lillehammer, og var utrolig fornøyd :) Verdens godeste jordmor, og de ansatte på barsel var også snille og flinke. Jeg har vært innlagt på Lillehammer sykehus ifm andre ting ved tre andre anledninger, og også da har jeg hatt gode opplevelser. Et veldig bra sykehus :) Har hørt kun positivt om Gjøvik også sådan, så jeg tror du bare kan velge hva som føles rett for deg :) Du bor kanskje på Biri siden du kan velge? :)

Anonymous poster hash: a6ca5...d4c

Skrevet

Lillehammer har dessuten veldig bra statistikk når det gjelder revning, og ikke minst nyfødt intensiv avdeling hvis uhellet skulle være ute.[/

Gjøvik bruker den finske metoden med varme kluter for å forebygge revning. Lillehammer har jo en lei tendens til å juge på seg god statistikk ( jmf mediedekning ang traumer). Mellom gj og lhmr er det ca 25 min med ambulanse hvis noe skulle være galt med barnet. Men jeg ( og mannen min som er lege) ville da valgt å flytte barnet mitt til Oslo der de har skikkelig ekspertise på nyfødte. Men har jobbet på lhmr og jeg. Veldig koselig der og.

Hvis du går inn på denne linken http://mfr-nesstar.uib.no/mfr/ - finner du den ferskeste statistikken for revning under Medisinsk fødselsregister -> Institusjonsstatistikk -> Perinealruptur. Statistikken viser, som den har gjort i mange år, at Lillehammer har litt bedre prosent enn Gjøvik. Ikke mye, men litt, og således kan du ikke påstå at de "skryter på seg" god statistikk.

Forøvrig går ikke den finske metoden ut på å bruke varme kluter, den går ut på å holde igjen babyen.

Du kan lese mer om finskegrepet her: http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2009/Haandgrep-til-nytte-eller-besvaer/Finskegrepets-mor-og-far og der ser du også at Lillehammer var et av fem sykehus som var med på et forskningsprosjekt knyttet til denne metoden i 2006, og det har videre blitt benyttet med hell. Og nyfødt intensiv avdelingen på Lillehammer kan behandle premature helt ned til uke 28 - så vil si de er rimelig kompetente på sitt område selv om de aller sykeste og tidligst fødte såklart sendes videre til Oslo. :)

Skrevet

Nå har jeg ikke erfaring fra Gjøvik da mine tre er født på Lillehammer men må si meg VELDIG fornøyd. God hjelp og hyggelige jordmødre og barnepleiere. Virker som de har god kompetanse på mye.

Anonymous poster hash: 74fc4...11a

Skrevet

Har født på begge stedene. Første var prematur, så derfor Lillehammer. Var ikke veldig forbøyd med barsel, var ei grusom sykepleier der som behandlet med dårlig. Jeg hadde smerter etter keisersnittet, det varte i to uker, og hun veldig krass mot meg. Jeg gråt pga smertene og fikk beskjed om at det var bare tull at jeg skulle ha smerter så lenge etter keisersnittet. Etter to uker så fant legen ut at jeg hadde en blodansamling i såret. Men de på prematuravdelingen var veldig koselige.

På Gjøvik var de helt fantastiske, har ikke noe vondt å si om Gjøvik sykehus.

Skrevet

Lillehammer er godkjent mor-og-barn-klinikk, da. 

Anonymous poster hash: 6e493...8ee
Skrevet

Lillehammer :) Jeg fikk avdelingsoverlegen for mor-barn i fylket på hastesnittet mitt.

Anonymous poster hash: ce3a0...5c4

Skrevet

Heller litt mot Lillehammer, men er litt kortere vei til Gjøvik.. Enda fler erfaringer er fint, syns det er vanskelig å velge.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...