Gå til innhold

Spiser barna deres ofte kjeks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nurket har ingen tenner enda så det blir ikke noe kjeks på ham, men jeg vil gjerne følge tråden :)

Tenker du Mariekjeks eller Kornmo? Maryland Cookies eller Ritz?

Det finnes mange varianter, da :)

Det må da være OK å sende med type speltkjeks med f.eks. litt camenbert eller gorgonzola med f.eks.fikenmarmelade om man vil lage litt fest i matpakken en dag?

oi oi oi....

DET var barnehagematpakken sin det! (jeg tolker det som at det er nurkets matpakke du snakker om?) Hm, du som har jobbet i barnehage selv: Så du ofte slikt i matpakken til ungene da? Ikke at det var noe galt med forslaget, tvert i mot, det var så riktig, så riktig, så sunt, så trendy, så feinschmecker, så..... wanna-be-overklasse...

Liker nurket slikt fortsatt når han er 3-4 år, så hurra for det! Jeg elsker blåmuggost og sære oster selv .-dess mer smak og lukt, dess bedre. Men jeg har det ikke i matboksen, slik at jeg forpester lunsjbordet for kollegaene mine med rumpelukt fra varm ost! Og du kan finne på å oppdage at nurket ditt i likhet med de fleste unger plutselig blir trygghetssøkende og skeptisk til all slags ny mat, og bare vil ha kjedelig mat i en lang periode.

Anonymous poster hash: ede78...19c

Jeg har sett en del fjonge og ikke så veldig fjonge matpakker i barnehagen, men sjeldent kjeks av en eller annen grunn - derfor jeg lurer :)

Folk er flinke til å tenke utenfor (mat)boksen: rester av middag som sushi, Thai- og indisk mat, vårruller, pai, suppe, (!), røkelaks, samt brødmat, omelett, frukt og grønt.

Regner med at Nurket kommer til å like hissige oster når han blir stor - både Pappa'n hans og jeg er veeeldig glade i oster som nesten kan gå av seg selv :P

Ante forøvrig ikke at oster hadde klasseskille :o

Så lite PK med snobbe-ost i sosialdemokratiske Norge. Fysj!! :D

Jeg synes forøvrig at brunost er noe svineri ... og blåmuggost lukter ikke verre ved lunchbordet enn makrell i tomat eller egg :)

Skrevet

Nurket har ingen tenner enda så det blir ikke noe kjeks på ham, men jeg vil gjerne følge tråden :)

Det må da være OK å sende med type speltkjeks med f.eks. litt camenbert eller gorgonzola med f.eks.fikenmarmelade om man vil lage litt fest i matpakken en dag?

Speltkjeks med gongonzola? Fikenmarmelade? :0

Hørtes altfor spesielt ut...er dette noe mange spiser?

Her spiser alle såkalt vanlig syltetøy som jordbær og blåbær etc.

Da har du noe å glede deg til :)

Det er nydelig! En god kjeks eller brød (eller enda bedre: en pepperkake) med f.eks.en gorgonzola eller en roquefortost på med litt fikenmarmelade eller akasiehonning, sleng på en valnøtt og du er på G!! :) snadder!!

Gjest usababy
Skrevet

Det er nydelig! En god kjeks eller brød (eller enda bedre: en pepperkake) med f.eks.en gorgonzola eller en roquefortost på med litt fikenmarmelade eller akasiehonning, sleng på en valnøtt og du er på G!! :) snadder!!

Tror ikke jeg er feinschmecker nok til å spise sånne ting. :)

Går heller for norvegia, jarlsberg (og andre oster uten lukt), og helt vanlig syltetøy. :)

Men godt det fins utvalg for alle smaker!

Skrevet

Går heller for norvegia, jarlsberg (og andre oster uten lukt), og helt vanlig syltetøy. :)

Og så vi da som fortsatt ikke har lyktes i å få ungene til å like vanlig tubeost en gang. Synes det er skikkelig æsj selv, men det er jo det som er vanlig pålegg både i barnehagen og på sfo. De ansatte tror at ungene våre er skikkelig sære og kresne fordi de ikke liker det. De skulle sett dem mens de slurpet i seg sild og sushi. Men, skal foreslå blåmuggost og gorgonzola på neste foreldremøte. Hehe.

Men til tema kjeks, så har mariekjeks og kornmo, og knekkebrød forøvrig, vært en redning å ha i skapet for både liten og stor her i huset. Fint å avlede små sultne mager på før middagen er ferdig. Det skader tennene mindre enn epler og bær om det skal brukes som mellommåltid, dersom det er det man er redd for.

Anonymous poster hash: 13ee7...bcc

Gjest usababy
Skrevet

Og så vi da som fortsatt ikke har lyktes i å få ungene til å like vanlig tubeost en gang. Synes det er skikkelig æsj selv, men det er jo det som er vanlig pålegg både i barnehagen og på sfo. De ansatte tror at ungene våre er skikkelig sære og kresne fordi de ikke liker det. De skulle sett dem mens de slurpet i seg sild og sushi. Men, skal foreslå blåmuggost og gorgonzola på neste foreldremøte. Hehe.

Men til tema kjeks, så har mariekjeks og kornmo, og knekkebrød forøvrig, vært en redning å ha i skapet for både liten og stor her i huset. Fint å avlede små sultne mager på før middagen er ferdig. Det skader tennene mindre enn epler og bær om det skal brukes som mellommåltid, dersom det er det man er redd for.

Anonymous poster hash: 13ee7...bcc

Hehe, så morsomt! :)

Ellers så er jeg enig i at div kjeks som ritz, kornmo osv er veldig okay å bruke som vente-mat mens en venter på at middag o.l. blir ferdig.

Ellers har vi gjerne kjeks med på tur, greit å ha noe å knaske på da.

Varierer mellom kornmo, ritz, safari, is-kjeks (husker ikke hva de heter, men det er vaffelkjeks med fyll), kjeks med fyll i osv. :)

Til

Skrevet

Ja selvsagt får han kjeks på hverdager og!

Er ikke noe som er forbeholdy julaften og bursdager akkurat.

Men er ikke så ofte vi har kjeks i huset egentlig.

Men når vi først har kjeks i huset så får han selv på hverdager,så vågal er vi :o

Skrevet

Ja, her har vi alltid kjeks i skapet.

Det er Gjende kjeks, safarikjeks o.l.Det blir vel i gjennomsnittet spist kjeks kjeks 3 dager i uken dersom jeg skal evaluere det.

Vi lager heller aldri grove vafler eller pannekaker. Pannekaker er pannekaker.

Vi er en aktiv familie som er masse i aktivitet og driver både store og små med organisert idrett. Vi tar heller en squashtime sammen, en løpetur eller en skitur enn en film på fritiden for å si det slik.

Vi ser ingenting galt med å ha et normalt kosthold med det næringsinnholdet av en variert kost vi er oppvokst med. OG vi koser oss med både kjeks og bakevarer rett som det er.

Når det er sagt, har vi alltid noe godteri eller kjeks liggende i skapet, og arvingen spør svært sjeldent om å få noe. Enkelte dager spør han om å få en kjeks, eller vi voksne setter det frem. For han er det normalisert å ha søte ting i skapet, så han higer ikke etter det heller.

Hurra, endelig et menneske som er enige med oss i at sukker ikke er en gift så lenge det ikke er for mye av det!

Og som i tillegg også alltid har noe snadder i skapene! Har nesten begynt å tenke at det er bare oss... Vi får ofte ubedte gjester i alle aldre, kjekt å ha noe å sette fram til kaffen. Ungene vet at det er mulig å finne boller, kjeks (type havrekjeks eller havrecookies med sjokolade), sjokolade, nøtter, rosiner, popcorn, tyggis, til og med rester fra forrige ukes lørdagsgodteri og chips i skapet, eller bakverk og ispinner i fryseren, men det betyr ikke at de går amok og spiser til de sprekker likevel. Ikke engang når de er alene hjemme etter skolen. Det er normalt, ingenting å stresse med. Det hender de tar en bolle/kjeks/tyggis, en sjelden gang ispinner, alt det andre får ligge ifred.

De som blir helt i hundre og hiver innpå til vi sjokkerte voksne må være strenge og sette ned foten er barn på besøk som kommer fra slike supersunne hjem. Du vet, hvor foreldrene alltid skal klage over at skolen lar barna kjøpe kaker på skoleavslutninger og lignende. Barna der er helt utsultede på godsaker og har ikke noe naturlig forhold til slikt. De spiser helt uten brems når de plutselig får tilgang! Jeg er ærlig talt litt bekymra for disse ungene når de blir unge voksne og oppdager at de plutselig kan kjøpe seg og spise akkurat hva de vil, uten at mamma og pappa kommer med pekefingeren.

Skrevet

Før spiste de det ganske ofte. Nå kjøper jeg det så og si aldri lenger. 

Skrevet

Tror hun spiser kjeks maks 2 ganger i året. Vi har egentlig aldri kjøpt kjeks til hun opp igjennom årene. Når hun var mindre, så ville hun heller ha rundstykke , enn feks kjeks eller bolle . Nå er hun 8 . Og spør aldri etter kjeks .

Anonymous poster hash: c7659...f5e

Skrevet

Ja, her har vi alltid kjeks i skapet.

Det er Gjende kjeks, safarikjeks o.l.Det blir vel i gjennomsnittet spist kjeks kjeks 3 dager i uken dersom jeg skal evaluere det.

Vi lager heller aldri grove vafler eller pannekaker. Pannekaker er pannekaker.

Vi er en aktiv familie som er masse i aktivitet og driver både store og små med organisert idrett. Vi tar heller en squashtime sammen, en løpetur eller en skitur enn en film på fritiden for å si det slik.

Vi ser ingenting galt med å ha et normalt kosthold med det næringsinnholdet av en variert kost vi er oppvokst med. OG vi koser oss med både kjeks og bakevarer rett som det er.

Når det er sagt, har vi alltid noe godteri eller kjeks liggende i skapet, og arvingen spør svært sjeldent om å få noe. Enkelte dager spør han om å få en kjeks, eller vi voksne setter det frem. For han er det normalisert å ha søte ting i skapet, så han higer ikke etter det heller.

Hurra, endelig et menneske som er enige med oss i at sukker ikke er en gift så lenge det ikke er for mye av det!

Og som i tillegg også alltid har noe snadder i skapene! Har nesten begynt å tenke at det er bare oss... Vi får ofte ubedte gjester i alle aldre, kjekt å ha noe å sette fram til kaffen. Ungene vet at det er mulig å finne boller, kjeks (type havrekjeks eller havrecookies med sjokolade), sjokolade, nøtter, rosiner, popcorn, tyggis, til og med rester fra forrige ukes lørdagsgodteri og chips i skapet, eller bakverk og ispinner i fryseren, men det betyr ikke at de går amok og spiser til de sprekker likevel. Ikke engang når de er alene hjemme etter skolen. Det er normalt, ingenting å stresse med. Det hender de tar en bolle/kjeks/tyggis, en sjelden gang ispinner, alt det andre får ligge ifred.

De som blir helt i hundre og hiver innpå til vi sjokkerte voksne må være strenge og sette ned foten er barn på besøk som kommer fra slike supersunne hjem. Du vet, hvor foreldrene alltid skal klage over at skolen lar barna kjøpe kaker på skoleavslutninger og lignende. Barna der er helt utsultede på godsaker og har ikke noe naturlig forhold til slikt. De spiser helt uten brems når de plutselig får tilgang! Jeg er ærlig talt litt bekymra for disse ungene når de blir unge voksne og oppdager at de plutselig kan kjøpe seg og spise akkurat hva de vil, uten at mamma og pappa kommer med pekefingeren.

Jeg tenker akkurat slik som dere.

Det er desverre alt for mange hysteriske kjerringer der ute

Anonymous poster hash: 504ba...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...