Gå til innhold

ER DET VONDT OG AMME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg venter et barn i mars og lurte på om det er vondt og amme. jeg gruer meg utrolig masse for hører at det er vondt, men dere med erfaring kan vell forklare meg litt mere:)

Anonymous poster hash: d29fd...ba5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var det vondt de første dagene. Da melken kom, hovnet puppene veldig opp. De var skikkelig ømme! Men det gikk fort over.

Jeg hadde ikke rett ammeteknikk i begynnelsen, så babyen sugde feil. Jeg ble veldig sår, og brystvortene begynte å blø. Så fjerde dagen var det vondt! Jeg ba sykepleier om hjelp, og fikk vite hva jeg gjorde feil og hvordan jeg kunne legge baby til puppen så sårene fikk fred. Det var en ny verden! Smerten forsvant og sårene grodde utrolig fort. Etter det ammet jeg til barnet var ca 14 mnd helt uten smerter, bare kos!

Så ikke gru deg! Det er en fantastisk følelse å amme sitt barn. Også er det utrolig praktisk! Alltid ferdig mat tilgjengelig på ett blunk!

Mine råd til deg er:

Få sykepleier til å vise deg rett ammeteknikk fra starten av.

Aldri ta på nippelen med fingrene! Bruk q-tip. Ellers "dytter" du bakterier inn i melkekanalene og veien til brystbetennelse er kort.

Kjøp deilige, store, ammeinnlegg i ull på apoteket.

De har gode ammebh'er på change! Jeg brukte med spiler.

Lykke til med baby og amming!

Skrevet

Det blir litt spreng i brystene de ca to første dagene - og det som hjelper er å amme. :) Ellers er det gjerne ubehagelig og uvant først, men niplene herdes fort om de får lufttørke etter hver amming. I starten opplevde jeg også at når jeg ammet på den ene så rant det veldig mye av den andre også. Dette går seg til. Ammeinnlegg er en fin oppfinnelse - jeg likte best Coop sine av merket Anglamark.

Det kan være anstrengende for nakke og skuldre, og det er viktig å slappe av og å finne en god stilling. Pga bekkenløsning og ruptur endte jeg opp med å ligge på rygg (med en pute ganske flatt eller bratt) og at barna låg på tvers over meg og ammet. Jeg har ammet mine i to og hittil halvannet år. Jeg har hatt tilløp til tette melkeganger noen få ganger, men har da fikset det ved å løsne godt på bh'en og massere lett. Purelan eller annet har jeg aldri smurt med. Jeg har kun dusjet daglig og ellers lufttørket og ikke tatt på niplene el.l.

Det er det naturligste i verden! Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 7212d...af8

Skrevet

Aldri hatt vondt når jeg har ammet, bortsett fra en brystbetennelse med førstemann og når jeg ammet i begynnelsen av denne graviditeten, men det gikk over, ikke vondt å amme lengre nå.

Regner ikke med at det vil gjøre noe vondt når neste skal amme heller. :)

Noen får vondt, andre ikke. :)

Skrevet

Jeg har aldri hatt vondt under amming. Bortsett fra i dag tidlig da min kjære sønn på snart 8 mnd bestemte seg for å teste ut sine nye tenner på mammas brystvorte :P

Vi har snakket en del om dette på barselgruppa mi, og vi har alle veldig ulike opplevelser av ammeoppstarten. En synes det gjorde forferdelig vondt, en annen sleit med brystbetennelsen mens jeg og to andre synes det gikk smertefritt. Det er nok veldig ulikt både fordi vi opplever ting ulikt, og fordi noen babyer finner ut av sugeteknikken med en gang, mens andre bruker lengere tid (noe som kan gjøre vondt).

Mitt beste tips er å bruke kunnskapen til jordmødrene og barnepleierne på barsel etter at du har født. Spør om hjelp så mange ganger du føler behov for, så går det helt sikker fint!

Lykke til med amming, og ikke minst gratulerer med mini i magen :D

Anonymous poster hash: c445d...3a5

Skrevet

Jeg hadde kraftig utdrivningsrefleks så det stakk og sved litt de første takene gutten tok. Ellers under ammingen var det smertefritt:-) og som de andre skriver, man blir øm og sår de første dagene. Babyen suger hardt så man må herdes litt før det blir smertefritt:-) i tillegg er det som skrevet litt vondt når melka kommer som fult etter fødsel.

alt sammen går seg til. Å amme er langt fra så vondt som å føde:-)

jeg hadde så vondt pga etterrier og sting at jeg ikke bet meg så mye merke til puppene:-p

Skrevet

jeg er en av dem som hadde SINNSYKT vondt, både betennelse og sprukne nipler i over 2 uker, det var så vondt når såret sprakk opp hver gang. Blødde skikkelig :(

Jeg satt nesten og grein når ungen fikk mat, så JEG slutta etter 2 uker ca... men skal igjen prøve på nytt denne gangen, vil ikke gi opp før jeg har prøvd...

Men du som anbefaler ammebh på Change, er ikke disse DYRE?? prøvde ut den fra HM men den er jo helt gruuuuusom, "spilene" på siden bare bøyer seg og gjør vondt, holder ikke oppe noe...

For man må jo ha en del bh'er når det lekker/søler så mye og ser for meg de er veldig dyre...

Og ammeinnlegg i ull, er dette noe man vasker og bruker om igjen? hvor mange trenger man ca?

-Sorry, ikke meninga å kuppe tråden din HI:)

Anonymous poster hash: 046b2...626
Skrevet

Jeg hadde kraftig utdrivningsrefleks så det stakk og sved litt de første takene gutten tok. Ellers under ammingen var det smertefritt:-) og som de andre skriver, man blir øm og sår de første dagene. Babyen suger hardt så man må herdes litt før det blir smertefritt:-) i tillegg er det som skrevet litt vondt når melka kommer som fult etter fødsel.

jeg hadde så vondt pga etterrier og sting at jeg ikke bet meg så mye merke til puppene:-p

Ikke alle blir øm eller sår de første dagene eller må herdes...

Skrevet (endret)

jeg er en av dem som hadde SINNSYKT vondt, både betennelse og sprukne nipler i over 2 uker, det var så vondt når såret sprakk opp hver gang. Blødde skikkelig :(Jeg satt nesten og grein når ungen fikk mat, så JEG slutta etter 2 uker ca... men skal igjen prøve på nytt denne gangen, vil ikke gi opp før jeg har prøvd... Men du som anbefaler ammebh på Change, er ikke disse DYRE?? prøvde ut den fra HM men den er jo helt gruuuuusom, "spilene" på siden bare bøyer seg og gjør vondt, holder ikke oppe noe...For man må jo ha en del bh'er når det lekker/søler så mye og ser for meg de er veldig dyre... Og ammeinnlegg i ull, er dette noe man vasker og bruker om igjen? hvor mange trenger man ca? -Sorry, ikke meninga å kuppe tråden din HI:) Anonymous poster hash: 046b2...626

Jeg har også ammebhene fra change, en hvit og en svart. De koster 450 kr men er sinnsykt gode!

Jeg bruker mine og har brukt mine hver dag siden jeg kjøpte dem tre dager etter forrige fødsel for 14-15 mnd siden, de kommer garantert til å holde igjennom hele neste ammeperiode som starter om ca 6 uker. :) Anbefales på det sterkeste! Det er en investering...

Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Jeg skrev ut ifra mine egne erfaringer;-) er ikke alle som får vondt under utdrivningen som jeg hadde heller;-) det er forskjellig fra person til person;-)
Skrevet

Jeg skrev ut ifra mine egne erfaringer;-) er ikke alle som får vondt under utdrivningen som jeg hadde heller;-) det er forskjellig fra person til person;-)

Da kan du jo ikke skrive "man blir øm og sår de første dagene", men "jeg ble øm og sår de første dagene". :) Derfor mitt svar. :)

Skrevet (endret)

Men du som anbefaler ammebh på Change, er ikke disse DYRE?? prøvde ut den fra HM men den er jo helt gruuuuusom, "spilene" på siden bare bøyer seg og gjør vondt, holder ikke oppe noe...

For man må jo ha en del bh'er når det lekker/søler så mye og ser for meg de er veldig dyre...

Og ammeinnlegg i ull, er dette noe man vasker og bruker om igjen? hvor mange trenger man ca?

-Sorry, ikke meninga å kuppe tråden din HI:)

Anonymous poster hash: 046b2...626

Jeg vet ikke hvor mye ammeinnlegg i ull koster nå om dagen, men da jeg kjøpte sist tror jeg at jeg gav i underkant av 200,- for et par. (På apotek)

Jeg hadde bare dette paret og vasket de om kvelden og brukte de igjen dagen etter.

Hadde engangsinnlegg innerst og ullinnlegg ytterst for å holde puppene varme ;)

Denne gangen kommer jeg til å skaffe meg to par ullinnlegg, blir litt enklere enn å måtte stressvaske dette ene paret. :)

Til Hi

Jeg hadde vondt til å begynne med med førstemann. Jeg var ikke flink til å legge til barnet riktig, så hun "hang" litt i puppen i stedet for å ligge ordentlig inntil. I tillegg var jeg litt ukomfortabel med å la puppen henge "ute til tørk" etter endt amming noe som gjorde at de ble såre. Jeg blødde litt de første ukene og puppene var litt sprengt av mye melk. Men når jeg fikk inn teknikken (hadde veldig dårlig opplæring på sykehuset!) gikk smertene over veldig fort og det var ikke vondt før snuppa begynte å få tenner ;)

Men når dette er sagt..det er ikke uutholdelige smerter dette er snakk om. Man kommer seg igjennom det. Og med fare for å høre ut som en fanatiker;

Jeg synes det er helt klart verdt å forsøke å amme barnet sitt uansett hva man hører om andres erfaringer.

Noen får problemer med både det ene og det andre, noen ingen problemer, mens andre får varianter midt i mellom. :)

Endret av Tieran
Skrevet

Selve ammingen gikk smertefritt, men utdrivningen var ekstremt vondt de første minuttene ved amming, og brystene mine var helt forferdelig melkesprengte store deler av tiden til tross for hyppig amming, og det var vondt. 

Ikke grue deg til amming. Prøv å se positivt på det, at du gleder deg til å få den nærkontakten med barnet ditt, kan stryke over hn mens hn spiser... Skulle det bli veldig smertefullt, må man jo ikke amme for enhver pris. 

Anonymous poster hash: a0c37...f82
Skrevet

Jeg syntes det var vondt de første dagene, både i brystvortene og i magen. Amming fãr livmoren til å trekke seg samnen og det var ikke godt, men ikke veldig vondt heller. Etter noen dager var det bare de første minuttene som gjorde litt vondt og så ble det helt greit, faktisk ganske godt for jeg ble så avslappet og trøtt av det.

Skrevet

Ja, det er vondt/ømt til brystvortene blir vant til det. Men ikke så vondt du dæver. Man fikser det helt greit liksom.

Anonymous poster hash: 85ecb...18c
Skrevet

Babyen min fikk ikke til riktig sugetak i begynnelsen, og det måtte jeg betale for lenge etterpå. I ca en mnd var det så vondt å amme at jeg ville grine hver gang ungen koblet seg på :( det var bare det første minuttet som gjorde vondt, men jeg gruet meg til hver amming.

Men det grodde fint, og de neste 10 mnd ble smertefrie (bortsett fra når babyen eksperimenterte med tennene sine) :)

Skrevet

Da kan du jo ikke skrive "man blir øm og sår de første dagene", men "jeg ble øm og sår de første dagene". :) Derfor mitt svar. :)

Og jeg tar det som en selvfølge at alle vet at svangerskap, fødsel og amming er individuelt, derfor tenkte jeg ikke over det;-) du får unnskylde meg, jeg skal selvfølgelig formulere meg anderledes i fremtiden;-)
Skrevet

Nei, det er ikke normalt at det gjør vondt når man bare har kommet seg over startvanskene. De varer vanligvis i 3-5 dager, for noen uheldige kan det være trøblete i 2-4 uker. Husk at både du og babyen gjør dette for første gang! Be om hjelp av ansatte og jordmor!

Når alt har ordnet seg, så kan det faktisk være ganske behagelig og koselig å amme barnet sitt. Hvordfan skal jeg sammenligne det? Litt som den behagelige følelsen når en anspent stressknute i nakkemusklene endelig løsner opp, bare at det er på forsiden.

Ei kosestund der du med god samvittighet kan slappe av og se at barnet ditt koser seg intenst, samtidig som du vet at du gir det den sunneste maten det kan få akkurat nå! Ammehormonene hjelper mor å slappe av og stresse ned, og er sunt for deg. I starten kan det bli litt vel mye, det er da man snakker om ammetåka. Men den får nybakte mødre gjerne uansett om de ammer eller ikke, det blir litt lite søvn og mye å tenke på angående babyen, så man blir litt fjern og uinteressert i resten av verden. Det skal være slik!

Lettvint og billig er det også, sammenlignet med flasker og styr. Synes du at å kjøpe 2-3 amme-BHer (mer trenger du ikke!) og 2-3 sett med ammeinnlegg i ull er dyrt, så kan du sammenligne med prisen på flasker, smokker og morsmelkerstatning i ett års tid! Bare morsmelkerstatningen kan fort komme seg på minst 900 kr i måneden!

Anonymous poster hash: e9d6f...155
Skrevet

Med mitt første barn gikk ammingen på skinner, ingen smerter, melken kom i gang skikkelig innen jeg forlot barsel. Men da han begynte med fast føde og grøt mistet han gradvis interessen for puppen så vi sluttet da han var 7 mnd.

Med nr to kom vi skeivt ut, såre blødende brystvorter, sopp og et smertehelvete i 4 uker, men jeg ga ikke opp. Pumpet, smurte, snakket med helsesøster, ammehjelpen og fikk til slutt lønn for strevet, den som startet værst ble også den lengste ammeperioden. Ammet henne i 2 år, gjennom et svangerskap og sammen med minstemor i 6 mnd.

Så ja, det kan være vondt, men det kan også være veldig fint.

Noen råd: pass på at babyen får godt tak fra første stund, ikke alle babyer er " naturtalent", be om hjelp til å sjekke dette!

Ammepute kan være greit, jeg hadde god hjelp av den.

Smør brystvortene. Feks lanolinsalve, ha ammeskjold på lur.

Jeg hadde god hjelp av melkeoppsamlere under amming, lak veldig på det andre brystet under amming.

Ull- ammennlegg er gull året rundt! Ulltopp på vinter og ellers i kjølig ær. Lufttørk brystvortene når anledningen byr seg.

Tøm brystene skikkelig ved å starte hver amming på det brystet du ikke fikk tømt helt forrige amming.

Ha lav terskel for å kontakte ammehjelpen, helsesøster ved problemer. Merker du smerter, feberfølelse, klumper i brystet kontakt lege/ legevakt. Ved tette melkeganger kan varm dusj, varmt bad og håndmelking hjelpe på.

Man kan også få en nesespray på resept som kan hjelpe på melkeutdrivingen :-)

Lykke til! Følger du alle rådene så kan du unngå de værste problemene.

En ting til: inntil melken kommer skikkelig i gang anbefaler jeg å ikke la babyen suge hele tiden på brystet, tilby heller ofte og veksle, lufttørk, smør og la brystvortene hvile. La babyen suge på ren knoke, fingrene sine, eller en liten smokk hvis han/hun har enormt sugebehov. Kan ta to, tre døgn, av og til lutt mer før melken kommer skkkelig i gang.

Ble langt dette...

Skrevet

Jeg synes det var vondt den første uka, og så ble puppa herdet og amminga gikk som en drøm:)

Anonymous poster hash: aa0ec...e28

Skrevet

Det heter: Er det vondt å amme... Ikke OG!!

Lær deg og/å regelen!

Anonymous poster hash: b6b6b...7fe
Skrevet

Jeg syns amming var veldig vondt de første 6 ukene. Både med barn nr 1 og nr 2. Nå er minsten 2, 5 mnd og jeg kjenner ingenting :)

Skrevet

Jeg elsket å amme, syntes det var helt fantastisk. Det var ren kos og lykke for min del, og heller behagelig enn vondt.

Jeg var kanskje litt sår i starten med de to første (har tre barn), men hvis du maser om hjelp så du får inn riktig teknikk med det samme, bør det gå greit.

For meg var det nesten en sorg å slutte med ammingen da de var halvannet år.

Anonymous poster hash: 21b76...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...