Gå til innhold

8 år og bestevenner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, mammahjertet mitt brister snart. 

Datteren min som går i 3.klasse har hatt en bestevenninne på skolen siden 1. skoledag i 1.klasse. Vennskapet gir dem nok mye glede og trygghet. Utenfor skolen er de ikke sammen annet en noen få besøk i løpet av året.

Nå har denne bestevenninnen blir "kapret" av en annen jente i klassen. Hun har bestemt seg for at hun skal ha denne jenta som bestevenn, og datteren min blir fullstendig oversett, hun blir ikke svart, de løper fra henne i skolegården etc. Datteren min har nå gitt opp å forsøke å kommunisere med sin tidligere bestevenn, og hun er lei seg. Mye pga at hun blir fullstendig oversett og at de tydelig viser en kald skulder. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sier jo en del. Om vennskap, og det at noen vil ha noen helt for seg selv etc. Men er det noe mer jeg kan gjøre? Alle mener jo at jenter er fæle mot hverandre, og at slik er det bare. Er det noe jeg kan involvere skolen i her? Er det ikke ille at man fullstendig overser noen i ukesvis? Mener jo selvfølgelig ikke at det er skolens oppgave å få disse jentene sammen som bestevenner igjen.men kan de involveres i oppførselen? Kan de gjøre noen grep for at det hvertfall ikke er utfrossing blant disse jentene? Det er ikke så mye vi direkte kan gjøre her på hjemmefronten, da det er på skolen de sammen.

Anonymous poster hash: a5dda...c86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det disse jentene holder på med er jo rett og slett utrydningstruede og mobbing. Når de ikke svarer henne, løper i fra henne i skolegården osv så er det utfrysning. Hadde tatt dette opp med læreren deres sånn at han/hun er klar over hva som foregår.

Men er det ingen andre i den klassen som er aktuelle som venner for jenta di ? Noen som feks bor i nærheten ? La henne invitere noen av jentene hjem på pizzakveld eller noek? Spør om det er noen som vil være med i svømmehallen ol ???

Skrevet

Jeg har akkurat hatt en slik prat med mitt barn. Hun fikk seg en ny veninne som begynte i kalssen for litt siden. Det var bare den nye jente hun snakket om, spurte om kunne komme på besøk osv. Og når en av de andre spurte om de kunne komme, ble hun vag og måtte sjekke om hun nye kom.

Jeg tok en lang prat og fortalte om at vennskap må hun ta vare på. De andre kommer ikke plutselig tilbake om du blir uvenner med hun nye vennen. Og vi kan ha mange venner, må ikke bare ha en bestevenn.

Hun skjønte det heldigvis, og har ordnet opp selv. Jeg vil ikke sitte og se på st mitt barn fryser ut de hun har hatt det så gøy med i flere år. Hun går også i 3klasse.

Fant ut på foreldremøte at dette er ett problem på skolen, men klasseforstanderen til jenta mi har tatt tak i dette. Det er noe de snakker mye om på skolen. At vi kan ha flere venner, flere bestevenner, og at de skal inkludere flere i lek. Det er ikke greit å utestenge, løpe fra eller være ekle på ulike måte mot andre. Så kan være lurt å ta kontakt med lærer, slik at læreren kan snakke med barna også på ett generelt grunnlag.

Anonymous poster hash: 2deb3...5e2

Skrevet

Hun har nok fått litt mer kontakt med et par andre jenter etter at dette startet, men stort sett leker hun med naboer som går i 1. og 2. trinn i friminuttene. Vi har tenkt å oppmuntre henne til å spørre om noen av disse vil være med hjem. Hun er en omgjengelig jente som forhåpentligvis vil få bedre kontakt med andre jenter etterhvert. Men nå er det fryktelig sårt for henne at disse to oppfører seg på denne måten. Og det er ille at hun har gitt opp å forsøke å ha noe med bestevenninnen å gjøre. 

Skrevet

HI her. Skjønner at jeg bør ta en prat med læreren her. Det er nok greit at den blir gjort oppmerksom på hva som skjer for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...