Gå til innhold

Tips til leggerutiner for baby 3 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 3 mnd legges rundt 19.30, da er hun tydelig trøtt. I flere uker har jeg lagt henne i egen seng, gått inn til henne 2-3 ganger også sover hun. Men i det siste har hun grått og klamret seg til hånda mi når jeg legger henne ned i senga. Tydelig at hun ikke vil at jeg skal gå ut. Det har resultert i at legginga tar mye lenger tid enn før, fra 3 kvarter til en time. Skrikekurer og Ferber er jeg imot. Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymous poster hash: 644ad...81f
Skrevet

Du har jo tydeligvis en fin rutine.. Er jo det at hun griner som er problemet, er hun trøtt nok? Overtrøtt?

Hun er 3mnd, tror jeg ville prøvd å legge henne senere\tidligere, eller bare kost med henne og vært der.. Er tydeligvis noe hun trenger..

Anonymous poster hash: accf8...7a7
Skrevet

babyen min legger seg 2030-2130, vi prøvde 19-20,funket veldig dårlig så her ble det denne tida,selvom barnet er bare 3mnd. helsesøsteren var enig også

Anonymous poster hash: 13322...9b5
Skrevet

Hun er bare så sutrete og trøtt fra kl 18.00, men kanskje hun legger hun seg for tidlig. I såfall må hun ha en lur på kvelden før hun legges mellom 20.30-21.30. Hvordan gjør dere det? 

Skrevet

Om hun er sutrete og trøtt fra klokken 18.00 så ville jeg lagt henne da for kvelden..

Det er ikke en regel at de må legge seg 19.00.. Man  må justere tiden etter barnet.. Min har hatt perider der han har lagt seg 18.30, for det var det han trengte..

Skrevet

Men om jeg legger henne 18.00 våkner hun vel klokka 05.00 tipper jeg. Litt tidlig. 

Skrevet

Men om jeg legger henne 18.00 våkner hun vel klokka 05.00 tipper jeg. Litt tidlig. 

Det er jo bare sånn det er å ha baby, bedre å legge henne når hun er trøtt enn å holde henne våken så hun skal sove lenger på mårran. 

Anonymous poster hash: 7a8f3...562

Skrevet

Ja, enig i det. Men han sovnet 18.00 en dag og da våknet han to timer senere og var lys våken, og ville i hvert fall ikke ta natt etter dette..

Skrevet

Tja, ikke nødvendigvis.. Mulig hun vil da sove bedre siden hun ikke er overtrøtt, og faktisk sove til 07.00 hvertfall..

Skrevet

Og hun er jo så liten at du kan jo fint gi henne en flaske\amme og legge henne ned igjen og håpe på en time eller 2 ekstra. :)

Skrevet

Sånn var det med min baby og. Var kjempelett å legge, men plutselig i 2-3 uker nektet han å sove uten å bli vugget i søvn. Så gikk det over igjen :) Er vel bare faser tenker jeg :)

Anonymous poster hash: f3bce...639
Skrevet

Har desverre ingen gode råd å komme med, for vi laget ikke rutiner på våre før de nærmet seg 1 år.

Men ville bare ønske lykke til! Kan være det snur av seg selv igjen :)

Anonymous poster hash: 9a002...f0f
Skrevet

Takk for tips. Føler helsesøstrene har så mange formaninger om rutiner, leggetid o.l, men lite konkrete tips å komme med. Rart det der;) 

Skrevet

Jeg har lest at barnet ikke nødvendigvis sover lenger på morgenen om man drar ut på tiden kvelden før. Det kan faktisk hende at barnet sover dårligere på natten og våkner tidligere på morgenen om det er overtrøtt når det blir lagt. Jeg er enig med anonym 20:23, legg henne kl 18.00 hvis hun er tydelig trøtt da. :) Her hadde vi kjemoe bra rutine når han var 3mnd, han sovnet kl 22.00 av seg selv. Etter noen uker ble det plutselig endret, han brukte lenger tid på å sovne på kvelden akkurat som han ikke ville være alene. Vi tok han opp hvis det var tydelig at han ikke kom til å sovne, vi koste litt, snakket ikke til han og så ikke inn i øynene, la han ned og kysset han i pannen, og så satt vi ved sengen en stund for at han skulle se/kjenne at vi var der. Dette gjentok vi helt til han sovnet av seg selv. Vi tok han ikke opp hver gang, bare hvis han ble veldig lei seg. Nå har vi fast rutine: kveldsmat, "tann"puss, lese, sang og kyss godnatt. Lyset skrus av rett før sang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...