Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #26 Skrevet 21. oktober 2013 Ingen som kan tipse om et bakovervendt sete som er komfortabelt for barnet opp til 6 års alder? Hva har skjedd med de titalls mammaene i den andre tråden, som påstår at de har barna bakovervendt? Anonymous poster hash: 0f24a...168 Har du tenkt å snu ungen når den er 6 år? Er du gal kvinnemenneske? Måtte fanden ta deg for å være sååååå lite opptatt av sikkerhet. Barnet bør sitte bakover til det har fyllt 32 år. Hilsen alle oss på DIB Anonymous poster hash: 1ee78...f6c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #27 Skrevet 21. oktober 2013 Ingen som kan tipse om et bakovervendt sete som er komfortabelt for barnet opp til 6 års alder? Hva har skjedd med de titalls mammaene i den andre tråden, som påstår at de har barna bakovervendt? Anonymous poster hash: 0f24a...168 Har du tenkt å snu ungen når den er 6 år? Er du gal kvinnemenneske? Måtte fanden ta deg for å være sååååå lite opptatt av sikkerhet. Barnet bør sitte bakover til det har fyllt 32 år. Hilsen alle oss på DIB Anonymous poster hash: 1ee78...f6c *sukk* Det er jo bra at noen er opptatt av bilsikring, i motsetning til deg? Fint at du ikke klarer å ta forskningsresultater inn over deg, og ikke nok med det - du håner dem som gjør det. Sympatisk. Bilstol-produkter/Bilstoler-0-18-0-25kg/iZi-Plus Denne går opp til 25 kg og er bakovervendt. Prøver på nytt: http://www.besafe.no/Bilstol-produkter/Bilstoler-0-18-0-25kg/iZi-Plus Er ikke helt inne på dette, så beklager at det blir rot. Så på det, det ser jo kjempefint ut! Men ser ut til at det nok tar like stor plass som Maxi Cosi Mobi-setet, og der får nesten ikke jeg plass i forsetet engang, som er 165 cm.. Sitter og stanger knærne i dashboardet Anonymous poster hash: 0f24a...168 Vi har Britax Multi-tech og Hi-Way II, og vi har begge god plass i forsetene (165 og 180cm) - vi har også rom til å stille setene lengre bak om vi hadde hatt behov for det. Vi har relativt stor bil (Passat), men hadde nok fint fått plass i en mindre bil også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Vi må dra på Barnas Hus og teste rett og slett. Vi har Toyota Avensis. Tusen takk for svar HI Anonymous poster hash: 0f24a...168 Det enkleste er å teste ulike stoler i bilen, ja, det varierer veldig hvor stor plass de tar (også mellom ulike typer biler pga ulik helling av baksetene etc). Anonymous poster hash: f0b96...d57
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #28 Skrevet 21. oktober 2013 Mannen min sitter bakovervendt i et britax sete, vi lagde bare hull i bilens seter slik at bena kunne stikke ut i bagasjerommet. Han sitter greit enda, men merker selene er litt korte. På lengre turer klager han endel da:P Anonymous poster hash: 8551f...66e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #29 Skrevet 21. oktober 2013 Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år! Anonymous poster hash: 73db0...35b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #30 Skrevet 21. oktober 2013 Veldig få som kan sitter bakovervendt til de er 6 år, greit å være optimist, men det tror jeg at jeg til dags dato enda ikke har sett. Min eldste sønn går siste året i bhg, og samtlige sitter i beltestol, de er 18 5 åringer på avdelingen. Jeg hadde aldri i livet fått plass til min 5 åring i et bakovervendt sete, han er 126 cm og 26 kilo. Er jo bare et par år til han kan sitte uten sete. Men holder han nok i setet så lenge det passer. Jeg har alltid vært opptatt av bilsikkerhet, og hatt mine bakovervendt til de var over 17/18 kilo og over 104 cm. Minste er 4 og sitter også i beltestol, hadde ikke fått plass til han heller bakovervendt. Men britax twoway var det setet jeg hadde som tok minst plass og hadde lengst rygg. Multitech ble trangt i beltet/skulderpartiet. Anonymous poster hash: 8551f...66e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #31 Skrevet 21. oktober 2013 Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år! Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57
nettie med 4 små Skrevet 21. oktober 2013 #32 Skrevet 21. oktober 2013 Prøv Britax Highway/Maxway. Her har vi to gutter på 3,5 og snart 5 år som sitter i Britax Highway. Eldste er ca 118 cm og 18 kg, yngste er meteren og 15/16kg
Gemini77 Skrevet 21. oktober 2013 #33 Skrevet 21. oktober 2013 Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig. Gir du barnet ditt et valg om han skal være med i bilen eller ikke? Å kjøre bil er ikke frivillig, det er heller ikke legging, tannpuss, lekser... Det er ikke noe barnet skal kunne diskutere seg ut av. Men klart, om du synes det ser unaturlig ut, er det ikke rart at barnet ikke vil. Man må starte med seg selv. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Å kjøre bil er da ytterst frivillig i mange sammenhenger.. Ikke frivillig å pusse tenner etc nei, men hvis jeg forslår å dra på tusenfryd og ungen sier nei fordi han nekter å sitte bakovervendt så kan jeg ikke true ungen til å dra på hyggelige familieturer. Men kjører du tvang over hele linja så deg om det..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #34 Skrevet 21. oktober 2013 Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år!Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Jo men kjære vene, hva blir det neste? Du kan jo heller la være å kjøre bil da! Hva viss ungen fyker av dissa/huska i barnehagen da, DET kan være farlig for nakken det.. Anonymous poster hash: 73db0...35b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #35 Skrevet 21. oktober 2013 Vår 4,5 åring sitter bakovervendt i BeSafe iZi plus. Det går opp til 25 kg (hun veier ennå bare 14, så hun kan sitte der lenge). Vi har Ford S-Max og Nissan leaf. Stolen funker finfint i begge bilene, selv i Leafen som ikke er veldig stor er det plass. 4,5 åringen skal sitte bakover en god stund til. Hvorfor? Vel, -hvorfor ikke? Litt fakta til dere som synes det er så hårreisende at man foretrekker bakovervendt fremfor forovervendt sikring: Sammenlignet med å sitte usikret i en frontkollisjon, vil et forovervendt bilsete redusere risikoen for skader med 50-60%, et bakovervendt sete derimot har en skadereduserende effekt på 90-95%. http://www.tryggtrafikk.no/Forovervendt+eller+bakovervendt.9UFRLK2l.ipsNår man vet at bakovervendt sikring kan utgjøre en stor forskjell kontra forovervendt, og overlege ved barneintensivavd uttaler han ikke forstår hvordan foreldre kan ta sjansen på å sikre barna forovervendt, synes jeg det er utrolig at man i det hele tatt vurderer noe annet! Så, dere som slenger med leppa om bakovervendt sikring av større barn: i stedet for å latterliggjøre vårt valg, kan dere jo prøve å forsvare deres? Anonymous poster hash: 94732...ffa Anonymous poster hash: 94732...ffa
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #36 Skrevet 21. oktober 2013 Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år!Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Jo men kjære vene, hva blir det neste? Du kan jo heller la være å kjøre bil da! Hva viss ungen fyker av dissa/huska i barnehagen da, DET kan være farlig for nakken det.. Anonymous poster hash: 73db0...35b Særlig om det ikke sitter bakovervendt... Anonymous poster hash: e306f...e69
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #37 Skrevet 21. oktober 2013 Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år!Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Jo men kjære vene, hva blir det neste? Du kan jo heller la være å kjøre bil da! Hva viss ungen fyker av dissa/huska i barnehagen da, DET kan være farlig for nakken det.. Anonymous poster hash: 73db0...35b Særlig om det ikke sitter bakovervendt... Anonymous poster hash: e306f...e69 På huska, altså. Ungen min sitter alltid bakovervendt på huska, med hjelm. Klikka i vinkel på barnehagen en gang jeg så de hadde glemt det... Anonymous poster hash: e306f...e69
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #38 Skrevet 21. oktober 2013 Her var det mange useriøse svar. Forskjellen i sikkerhet ved bakovervendt kontra forovervendt er temmelig grundig dokumentert nå, så det dere skriver blir bare rør. Dette er alvorlige saker. Se gjerne forskjellen på bakovervendt og forovervendt sete i et bilkrasj her: HI, Akta Graco Cosmic Comfort S er et godt sete som går til 25 kg. Anonymous poster hash: 95da4...934
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #39 Skrevet 21. oktober 2013 Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig. Gir du barnet ditt et valg om han skal være med i bilen eller ikke? Å kjøre bil er ikke frivillig, det er heller ikke legging, tannpuss, lekser... Det er ikke noe barnet skal kunne diskutere seg ut av. Men klart, om du synes det ser unaturlig ut, er det ikke rart at barnet ikke vil. Man må starte med seg selv. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Å kjøre bil er da ytterst frivillig i mange sammenhenger.. Ikke frivillig å pusse tenner etc nei, men hvis jeg forslår å dra på tusenfryd og ungen sier nei fordi han nekter å sitte bakovervendt så kan jeg ikke true ungen til å dra på hyggelige familieturer. Men kjører du tvang over hele linja så deg om det.. I de fleste sammenhenger er det å kjøre bil faktisk slett ikke frivillig, med mindre man har tenkt å sitte hjemme med barna hele tiden. Her er ikke akkurat kollektivtransport noe alternativ, om jeg kan si det slik. Hvis man lar barnet diktere familien, har man et problem. Jeg trenger ikke tvinge barnet mitt til å pusse tenner, fordi han har lært at det gjør man. Vi har forklart hvorfor. Jeg trenger ikke tvinge min femåring til å sitte bakovervendt, for han har lært at han sitter bakovervendt i bilen. Vi har forklart hvorfor. Hvis du lar ditt barn diktere valg som angår hans sikkerhet, som han/hun ikke har noen forutsetninger til å forstå, da har du et kjempeproblem som forelder. Hvis barnet ditt nekter å ha på sikkerhetsbeltet, sier du ok da også? Hvis barnet nekter å ha på seg redningsvest i båt, sier du ok? Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år!Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Jo men kjære vene, hva blir det neste? Du kan jo heller la være å kjøre bil da! Hva viss ungen fyker av dissa/huska i barnehagen da, DET kan være farlig for nakken det.. Anonymous poster hash: 73db0...35b Særlig om det ikke sitter bakovervendt... Anonymous poster hash: e306f...e69 Du evner å se at disse tingene ikke har noe å gjøre med hverandre i det hele tatt, går jeg ut fra? La være å avspore debatten. Synes det er veldig rart at grundig dokumenterte forskningsresultater angående BILSIKRING skal latterliggjøres. Signerer personen over som ba om at dere som snur barna deres tidlig heller prøver å forsvare det valget, framfor å rakke ned på det som er det (veldokumenterte) sikreste valget for barnet. Anonymous poster hash: f0b96...d57
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #40 Skrevet 21. oktober 2013 Britax hi-way tar liten plass. Britax two-way elite tar heller ikke så stor plass. Selv syns jeg det beste setet er izi pluss, men det tar stor plass. Vi har hi-way bak fører i en Volvo V70. Mannen er vel omtrent like lang som din, han syns det er litt trangt. Og Toyota er jo ikke kjent for å være så romslige. Japsebiler er ikke det sånn generelt. Anonymous poster hash: f2677...380
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #41 Skrevet 21. oktober 2013 Hadde min 4,5 åring vært 14 kilo, så hadde han og sittet bakovervendt. Det er ikke et valg man må forsvare. Akuratt som jeg ikke trenger å forsvare at jeg plasserte min 3 åring på 19,5 kilo og 106 cm fremovervent. Ungene er forskjellige av vekst, og miste 5 åring på min sønns avdeling er ikke mer enn meteren høy, da hadde jeg fortsatt brukt bakovervendt sete. Men som hi sier at hun vil sikre til 6 år, mener jeg er urealistisk og tullete. Har ALDRI sett er 6 åring sitter bakovervent, sikkert tryggere, men kan jo jammen ikke være plass til et så stort barn tålig komfortabelt bakovervendt? Anonymous poster hash: 8551f...66e
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #42 Skrevet 22. oktober 2013 Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig. Det er ikke bare du, mine nekter og. Ett annet minus er at alle mine sprenger/har sprengt A4 skjemaene til helsestasjonene så har måtte kjøre med papirer i hanskerommet som viser at jeg har lov å ikke ha korrekt sikring i forhold til alder. Anonymous poster hash: fac3c...c1c
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #43 Skrevet 22. oktober 2013 Hadde min 4,5 åring vært 14 kilo, så hadde han og sittet bakovervendt. Det er ikke et valg man må forsvare. Akuratt som jeg ikke trenger å forsvare at jeg plasserte min 3 åring på 19,5 kilo og 106 cm fremovervent. Ungene er forskjellige av vekst, og miste 5 åring på min sønns avdeling er ikke mer enn meteren høy, da hadde jeg fortsatt brukt bakovervendt sete. Men som hi sier at hun vil sikre til 6 år, mener jeg er urealistisk og tullete. Har ALDRI sett er 6 åring sitter bakovervent, sikkert tryggere, men kan jo jammen ikke være plass til et så stort barn tålig komfortabelt bakovervendt? Anonymous poster hash: 8551f...66e Med seter som går til 25 kg er det ingen problem å sikre en på 19,5 kg bakovervendt. Vår er også 106, null problem. Men det er klart: når man velger en løsning man VET er mindre trygg, vil man også lete etter alle de argumentene man kan for å forsvare valget sitt. Bare så synd de aller fleste faller på sin egen urimelighet... Ja, det går som regel bra, men den dagen det IKKE gjør det, hjelper argumentene om barnets størrelse fint lite dessverre. Det finnes bakovervendte seter opp til 25 kg, jeg tenker det er en grunn til det: at man skal ha mulighet til å sikre også større/tyngre barn på aller sikreste vis. Anonymous poster hash: 94732...ffa
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #44 Skrevet 22. oktober 2013 Hadde min 4,5 åring vært 14 kilo, så hadde han og sittet bakovervendt. Det er ikke et valg man må forsvare. Akuratt som jeg ikke trenger å forsvare at jeg plasserte min 3 åring på 19,5 kilo og 106 cm fremovervent. Ungene er forskjellige av vekst, og miste 5 åring på min sønns avdeling er ikke mer enn meteren høy, da hadde jeg fortsatt brukt bakovervendt sete. Men som hi sier at hun vil sikre til 6 år, mener jeg er urealistisk og tullete. Har ALDRI sett er 6 åring sitter bakovervent, sikkert tryggere, men kan jo jammen ikke være plass til et så stort barn tålig komfortabelt bakovervendt? Anonymous poster hash: 8551f...66e Min femåring er både lengre og tyngre enn din treåring, og sitter bakovervendt. Det finnes seter som går opp til 25kg, så det er fullt mulig. Hvis man gidder å prøve. Barn er forskjellige, det er helt sikkert noen fem-seksåringer som er for store/lange til å sitte i et bakovervendt sete - men ditt barn er ikke det. Anonymous poster hash: f0b96...d57
Gemini77 Skrevet 22. oktober 2013 #45 Skrevet 22. oktober 2013 Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig.Gir du barnet ditt et valg om han skal være med i bilen eller ikke? Å kjøre bil er ikke frivillig, det er heller ikke legging, tannpuss, lekser... Det er ikke noe barnet skal kunne diskutere seg ut av. Men klart, om du synes det ser unaturlig ut, er det ikke rart at barnet ikke vil. Man må starte med seg selv. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Å kjøre bil er da ytterst frivillig i mange sammenhenger.. Ikke frivillig å pusse tenner etc nei, men hvis jeg forslår å dra på tusenfryd og ungen sier nei fordi han nekter å sitte bakovervendt så kan jeg ikke true ungen til å dra på hyggelige familieturer. Men kjører du tvang over hele linja så deg om det.. I de fleste sammenhenger er det å kjøre bil faktisk slett ikke frivillig, med mindre man har tenkt å sitte hjemme med barna hele tiden. Her er ikke akkurat kollektivtransport noe alternativ, om jeg kan si det slik. Hvis man lar barnet diktere familien, har man et problem. Jeg trenger ikke tvinge barnet mitt til å pusse tenner, fordi han har lært at det gjør man. Vi har forklart hvorfor. Jeg trenger ikke tvinge min femåring til å sitte bakovervendt, for han har lært at han sitter bakovervendt i bilen. Vi har forklart hvorfor. Hvis du lar ditt barn diktere valg som angår hans sikkerhet, som han/hun ikke har noen forutsetninger til å forstå, da har du et kjempeproblem som forelder. Hvis barnet ditt nekter å ha på sikkerhetsbeltet, sier du ok da også? Hvis barnet nekter å ha på seg redningsvest i båt, sier du ok? Seriøst? Dette må være tull... Stakkar unge... Forskning viser fram til fireårs alderen ja! Hadde de ment seks år hadde de anbefalt seks år!Anonymous poster hash: 73db0...35b Det er ikke slik at barnets nakke på magisk vis blir like sterk som en voksens når barnet blir fem år gammelt. Forskning viser at belastningen på barnets nakke blir lavere hvis barnet sitter bakovervendt enn hvis det sitter forovervendt. Det er det samme om barnet er tre eller fem år, fysikkens lover gjelder uansett. Hvis det hadde vært praktisk mulig, hadde det vært sikrere for voksne å kjøre bakovervendt, også. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Jo men kjære vene, hva blir det neste? Du kan jo heller la være å kjøre bil da! Hva viss ungen fyker av dissa/huska i barnehagen da, DET kan være farlig for nakken det.. Anonymous poster hash: 73db0...35b Særlig om det ikke sitter bakovervendt... Anonymous poster hash: e306f...e69 Du evner å se at disse tingene ikke har noe å gjøre med hverandre i det hele tatt, går jeg ut fra? La være å avspore debatten. Synes det er veldig rart at grundig dokumenterte forskningsresultater angående BILSIKRING skal latterliggjøres. Signerer personen over som ba om at dere som snur barna deres tidlig heller prøver å forsvare det valget, framfor å rakke ned på det som er det (veldokumenterte) sikreste valget for barnet. Anonymous poster hash: f0b96...d57 Så nå dikterer sønnen min familien hvis han ikke sitter bakovervendt? Nei, det er veldig mye i barnas liv som de ikke har noe valg. Men å kjøre bil i veldig mange situasjoner er et valg. Det er et valg om han vil leke med visse kompiser som bor leger unna, det er et valg om han vil på fotball etc. Her snudde sønnen min seg da han var 3,5 år fordi han gråt konstant i bilen og han sto i spenn da vi prøvde å sette han i setet. Det er anbefalt til de er 4 år. Nakken blir ikke automatisk styrket over natten fra når du snur de med kjøreretnigen heller men man må ta valget en eller annen gang. Vi tok det da han var 3,5 år. Jeg har ikke skrevet et eneste sted om at sønnen dikterer familien men jeg spurte et åpent spørsmål hva 6-åringene syns om det. Det er ikke mange 6-åringer som sitter bakovervendt så 6-åringen må jo sette spørsmålstegn selv ved det. Det var ikke kritikk men jeg er forundret at en 6-åring godtar det. Og med det så mener jeg ikke at barnet dikterer familien men selv om du bestemmer så kan vel barnet ditt ytre sin mening?
Mandala Skrevet 22. oktober 2013 #46 Skrevet 22. oktober 2013 Mener å huske at vi hadde britax two way elite og en Saab 9-5. Jenta mi satt bakovervendt til hun var ca 4,5 år og gutten var over seks år. Han hadde da sittet fremovervendt en stund, men ville bytte og sitte som lillesøster. Hun satt forresten i acta graco cosmic eller noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #47 Skrevet 22. oktober 2013 Hvilke biler er fine og romslige til å ha to bakovervendte bilseter? Helst en som ikke er så fryktelig dyr og som har god plass i bagasjerommet. Anonymous poster hash: 0f24a...168
Prusseluskan Skrevet 22. oktober 2013 #48 Skrevet 22. oktober 2013 Hvilke biler er fine og romslige til å ha to bakovervendte bilseter? Helst en som ikke er så fryktelig dyr og som har god plass i bagasjerommet. Anonymous poster hash: 0f24a...168 Vi har hatt to bakovervendte BeSafe seter i Volvo v70. Ellers er det veldig god plass i Ford S-max/Ford Galaxy (vi har hatt tre stk BeSafe bakovervendt i S-max) De er ikke så gale i pris om man ser til bruktmarkedet. Ford C-max er noe rimeligere, der er det også god plass til to bakovervendte og god bagasjeplass.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #49 Skrevet 22. oktober 2013 Alle snakker så varmt om bakovervendte setene, men det aller viktigste er at selve bilen er trygg. Hjelper fint lite å kjøre en liten blikkboks dersom uhellet er ute. Legg pengene i en god og sikker bil først og fremst! Men har et spørsmål, når min var 6 år var han ofte på farten med venner og familie. Var med venner hjem, foreldre rulerte på å hente på trening og hytteturer, parker Osv. Kan han da sitte i vanlig beltesete? Bare lurer, ikke ment som kritikk. Når jeg hadde med kamerater av sønnen min hadde han dødd om han måtte sitte bakovervendt med knærne under haka mens kompisene satt i belteseter når vi skulle på tur.. Anonymous poster hash: c7e9c...175
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #50 Skrevet 22. oktober 2013 Vi er superfornøyd med vårt besafe izi plus. Der kan barnet sitte bakovervendt til det er 25 kg Anonymous poster hash: 9c24d...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå