Gå til innhold

Dere med barn opp til 6 år i bakovervendt bilsete:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket sete har dere, og hvilken bil? Her har snart nr 2 vokst ut av maxi cosi cabriofix og vi må finne et bakovervendt sete til 2,5-åringen, og dette må få plass bak førersetet i vår Toyota Avensis (mannen som kjører er 183 cm lang og krever litt beinplass). Noen forslag? Helst et sete hvor ungen ikke må sitte strunk som en tinnsoldat.

Venter mange svar, virker som om de fleste her inne har god erfaring med bakovervendte barneseter til store barn :)

Anonymous poster hash: 0f24a...168
Skrevet

(Nr 2 skal altså overta setet til 2,5-åringen, et maxi cosi mobi som tar myyye plass...).

HI

Skrevet

Ingen som kan tipse om et bakovervendt sete som er komfortabelt for barnet opp til 6 års alder? :o Hva har skjedd med de titalls mammaene i den andre tråden, som påstår at de har barna bakovervendt?

Skrevet

Dere kan forsøke Akta Graco BeLogic. Har ikke seksåring i det ennå, men vil tro det blir plass da også.

Anonymous poster hash: 6e46e...709
Skrevet

Dere kan forsøke Akta Graco BeLogic. Har ikke seksåring i det ennå, men vil tro det blir plass da også.

Takk for tips :)

HI

Skrevet

Hmm... Den scorer faktisk bare 20 av 100 poeng i forbrukertest:

"Uønskede kjemikalier

I mai i år publiserte vi resultatet for den rene bakovervendte stolen Akta Graco Belogic. Noe av det som er så flott med Belogic, er at den er godkjent for både vektgruppe I og II, noe som betyr at den kan brukes bakovervendt helt til barnet veier 25 kilo. I tillegg er Belogic en belte-basert stol, noe som betyr at den kan brukes i alle biler.

Dessverre endte Belogic opp med katastrofale 20 av 100 oppnåelige poeng. Bakgrunnen for den dårlige poengsummen var for det første at Belogic ble tildelt en svak karakter i disiplinen «montering av setet» (1,5 poeng). I tillegg fant laboratoriet uønsket høye nivåer av ftalater og flammehemmere i setetrekket.

Dermed hjalp det ikke at stolen oppnådde solide 4,5 poeng i frontkollisjonstesten og akseptable 3,5 poeng i sidekollisjonstesten."

Skrevet

Upassende- Slettet av moderator

Skrevet

Joa, men den scorer bra i de svenske testene som ikke vektlegger risikoen for feilmontering i samme grad. Jeg mener man skal være ganske ignorant for ikke å få det til, men det er jo nok av dem som er det på feltet bilsikring av unger.

Skrevet

Vi har femåringen i Britax Multi-tech. Vi har Passat. Britax har flere seter som kan brukes bakovervendt opp til 25kg, vil anbefale et som er PLUS-testet (den testen fantes ikke da vi kjøpte Multi-tech). Toåringen har Britax Hi-Way II.

Anonymous poster hash: f0b96...d57
Skrevet

sønnen min fikk plass i multi tech sete til han var 118cm :)

Skrevet

Min konfirmant sitter fortsatt bakover i multitech.

Anonymous poster hash: 1e872...1c5

Skrevet

Min også! ♡♥

Anonymous poster hash: c544e...62c

Skrevet

Søren:

"Dessverre har det vist seg at svært få bakovervendte småbarnstoler oppnår gode sammenlagtresultater i våre tester.Heldigvis finnes det unntak. Den rene bakovervendte BeSafe-modellen Kid X1 Isofix oppnådde 72 poeng i juni 2009 og i mai i år, fulgte Kid X3 Isofix opp med 70 poeng. Det betyr at foreldre med isofix-fester i bilen har et godt tilbud."

Så bra tenker jeg! BeSafe it is!! Men så:

"For det første er BeSafe Kid-modellene kun godkjent for vektgruppene 0+ og I, noe som betyr at de kun kan brukes til barnet veier 18 kilo. Bakovervendte barneseter som også kan brukes i vektgruppe II (15-25 kg) er dessverre ekstremt sjeldne."

Gutten vår veier allerede 16 kilo. Særlig at vi kjøper et sete til 3-4000 når han bare har 2 kilo å gå på før det er uforsvarlig? :(

Skrevet

Hva er egentlig poenget med slike innlegg? Vi VET jo at bakovervendt er tryggest. Det er ikke noen tvil om det. Skjønner ikke hvorfor vi som har våre barn på 4-5 bakovervendt skal latterliggjøres pga det? 

Skrevet

Søren:

"Dessverre har det vist seg at svært få bakovervendte småbarnstoler oppnår gode sammenlagtresultater i våre tester.Heldigvis finnes det unntak. Den rene bakovervendte BeSafe-modellen Kid X1 Isofix oppnådde 72 poeng i juni 2009 og i mai i år, fulgte Kid X3 Isofix opp med 70 poeng. Det betyr at foreldre med isofix-fester i bilen har et godt tilbud."

"For det første er BeSafe Kid-modellene kun godkjent for vektgruppene 0+ og I, noe som betyr at de kun kan brukes til barnet veier 18 kilo. Bakovervendte barneseter som også kan brukes i vektgruppe II (15-25 kg) er dessverre ekstremt sjeldne."

Gutten vår veier allerede 16 kilo. Særlig at vi kjøper et sete til 3-4000 når han bare har 2 kilo å gå på før det er uforsvarlig? :(

Kjøp et som går til 25kg bakovervendt. 

Seter som kan brukes opp til 25kg (de må da festes av belter) gjør det vanligvis dårlig i tester fordi de scorer dårlig på brukervennlighet. Men man trenger ikke akkurat doktorgrad for å feste disse setene godt, man må bare lese bruksanvisningen godt. Synes det er synd at den "dårlige" brukervennligheten skal ødelegge testscoren for disse setene. Isofix-fester kan kun benyttes opp til 18kg, og da gjør de det dermed best i tester i forhold.

Jeg ville absolutt ikke kjøpt et sete opp til 18kg når barnet veier 16 allerede (og husk også at barn vanligvis vokser ut av seter i lengden, ikke at vekten blir for høy, og seter opp til 25kg er beregnet på eldre barn enn opp til 18kg, naturlig nok, også i lengden). Kjøp et opp til 25kg, kjøp et som er PLUS-testet, og fokuser på resultatene i kræsj-testen når du lester "best i test", ikke "brukervennligheten". Få betjeningen i butikken til å vise deg, og les i tillegg bruksanvisningen nøye. det går helt fint.

Skrevet

Bilstol-produkter/Bilstoler-0-18-0-25kg/iZi-Plus

Denne går opp til 25 kg og er bakovervendt.

Skrevet

Det har visst kommet ett nytt besafe sete, har ikke prøvd det selv, men de som har det liker det godt :)

Anonymous poster hash: 107d5...d09

Skrevet

Linken ble visst ikke helt rett. Men det er altså besafe izi plus, 0-25 kg. Vi har den til vår på snart et år. Verdt å ta en titt på ihvertfall :)

Skrevet

Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig.

Skrevet

Hvordan får dere 6-åringene til å sitte bakover? Min hadde nektet blank og hadde aldri fått med meg han i bilen. Og når jeg ser på denne langstrakte fyren på 130 nå så fatter ikke jeg hvordan det skulle gått. Virker helt unaturlig også uansett om det er tryggere.. De satt dog bakover til de var 3,5 år og da nektet de mer. Sorry, ikke det du spurte etter da men jeg er bare fascinert over at noen får sine 6-åringer bakovervendt frivillig.

Gir du barnet ditt et valg om han skal være med i bilen eller ikke? Å kjøre bil er ikke frivillig, det er heller ikke legging, tannpuss, lekser... Det er ikke noe barnet skal kunne diskutere seg ut av. Men klart, om du synes det ser unaturlig ut, er det ikke rart at barnet ikke vil. Man må starte med seg selv. 

Skrevet

Søren:

Kjøp et som går til 25kg bakovervendt. 

Seter som kan brukes opp til 25kg (de må da festes av belter) gjør det vanligvis dårlig i tester fordi de scorer dårlig på brukervennlighet. Men man trenger ikke akkurat doktorgrad for å feste disse setene godt, man må bare lese bruksanvisningen godt. Synes det er synd at den "dårlige" brukervennligheten skal ødelegge testscoren for disse setene. Isofix-fester kan kun benyttes opp til 18kg, og da gjør de det dermed best i tester i forhold.

Jeg ville absolutt ikke kjøpt et sete opp til 18kg når barnet veier 16 allerede (og husk også at barn vanligvis vokser ut av seter i lengden, ikke at vekten blir for høy, og seter opp til 25kg er beregnet på eldre barn enn opp til 18kg, naturlig nok, også i lengden). Kjøp et opp til 25kg, kjøp et som er PLUS-testet, og fokuser på resultatene i kræsj-testen når du lester "best i test", ikke "brukervennligheten". Få betjeningen i butikken til å vise deg, og les i tillegg bruksanvisningen nøye. det går helt fint.

Vi har Maxi Cosi Mobi (9-25 kg) og er så fornøyde med det pga at gutten sitter som en konge i det Fire sitte/liggeposisjoner osv. Men det tar så ekstremt mye plass og det er nesten ikke mulig å få plass i setet foran :(

Skrevet

Prøver på nytt:

http://www.besafe.no/Bilstol-produkter/Bilstoler-0-18-0-25kg/iZi-Plus

Er ikke helt inne på dette, så beklager at det blir rot.

Så på det, det ser jo kjempefint ut! Men ser ut til at det nok tar like stor plass som Maxi Cosi Mobi-setet, og der får nesten ikke jeg plass i forsetet engang, som er 165 cm.. Sitter og stanger knærne i dashboardet :P

Skrevet

Prøver på nytt:

Så på det, det ser jo kjempefint ut! Men ser ut til at det nok tar like stor plass som Maxi Cosi Mobi-setet, og der får nesten ikke jeg plass i forsetet engang, som er 165 cm.. Sitter og stanger knærne i dashboardet :P

Vi har Britax Multi-tech og Hi-Way II, og vi har begge god plass i forsetene (165 og 180cm) - vi har også rom til å stille setene lengre bak om vi hadde hatt behov for det. Vi har relativt stor bil (Passat), men hadde nok fint fått plass i en mindre bil også.

Skrevet

Prøver på nytt:

Vi har Britax Multi-tech og Hi-Way II, og vi har begge god plass i forsetene (165 og 180cm) - vi har også rom til å stille setene lengre bak om vi hadde hatt behov for det. Vi har relativt stor bil (Passat), men hadde nok fint fått plass i en mindre bil også.

Vi må dra på Barnas Hus og teste rett og slett. Vi har Toyota Avensis. Tusen takk for svar :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...