Gå til innhold

Astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen vår har hatt to epidoser om natten med noe legevakten mente var falsk krupp. Det hjalp å ha ham sittende oppreist ute, som vi fikk beskjed om, noe som skulle tyde på at de hadde rett? Men vi leser på nett at han skulle hatt problem med innpust ved falsk krupp, mens han strevde mest med utpust, som det står er vanlig ved astma.

Skal bestille time hos lege, men er det noen måte vi kan vite på forhånd om det mest sannsynlig er astma eller ikke?

Anonymous poster hash: 816bf...be0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Episode,ikke epidose ;)

Det er vanskelig å utrede små barn for astma, ettersom man ikke kan bruke samme metodene som man gjør på store barn og voksne. Legen kan sannsynligvis ikke si noe om astma eller ikke hvis ikke barnet er astmatett når det er hos legen.

Var dere på legevakten, eller pratet dere med de på telefon? Kald luft hjelper lite på astma, så akkurat det var nok falsk krupp, men det kan godt være at det er astma i tillegg.

Skrevet

Hei!

Har selv barn med astma siden 9 mnd alder( han er nå 7 år). De første gangene vi var i kontakt med lege var det alt fra falsk krupp, mistanke om rs virus etc. Ble sent hjem fra legevakt med " forkjølet"barn. Kom hjem og etter en halvtime ble guttungen slapp, slet med pusten, blå på negler og hvit rundt munn. Full fart på sykehus og ble innlagt formistanke om rs virus. Etter denne innleggelsen hadde han flere anfall med pusten . Etter 3 anfall( veldig tett og slet med pusten) fikk han diagnose barneastma. Dette var en slags regel....

Det jeg prøver å si, ta kontakt med lege om du er i tvil. Du kjenner ditt barn best, og vet hva som er normalen. Om ikke kjølig luft hjelper, og han reagerer positivt på ventoline innhalasjon er det mest sannsynelig ikke falsk krupp. Hosten til falsk krupp vet du sikkert er "bjeffende", mens astma hoste kan være tørr eller mer slimete.

Skrevet

Takk for svar!

Men er det noen som vet om det kan være falsk krupp selv om det var utpust han slet med, eller om dette er en absolutt regel?

Han hadde bjeffende hoste før det startet og mens det pågikk, men det gikk over til slimhoste (og masse surkling) i løpet av natten.

Vet kald luft ikke hjelper på astma, men det var ikke så kaldt her, kanskje 7-8 grader, og jeg leste et sted at frisk luft og det å sitte oppreist skal hjelpe? Men kan det være astma når han ble mye bedre på kort tid (20 min) uten medisin? Han ble ikke helt bra, men pustet mye lettere i løpet av denne tiden.

Skrevet

Å sitte oppreist hjelper absolutt om en har mye slim i hals/ lunger. Usikker på dette med ut/ innpust....

Jeg ville rådet deg til å ta kontakt med lege om du er usikker.

Skrevet

Det høres veldig ut som om det er en kombinasjon av falsk krupp og astma. Jeg synes du bør ta deg en tur til legen, og forklare alt der :)

Skrevet

Hei dette høres ut som min jente, jeg fikk henvisning (sa til fastlegen at jeg skulle ha det og gav meg ikke på det) jeg ringte så en spesialist i barn og astma/allergi fikk komme og der tok de lungefunksjonsmåling med en maske over munn/nese, det tok 1min, etterpå så undersøkte han jenta og syns det var horribelt at jeg hadde blitt avfeid med virus og krupp for hun hadde astma! men det som hjelper er noe varmt og drikke ala saft melk etc. men ring lege få henvisning og finn en god astmalege.

Skrevet

Prøv og la barnet sove med noe oppreist rygg,, hev sengen med bøker eller noe. Hoster han mye på natten?

Bor du Oslo omrd?

Kontakt Sandvika barnelegesenter. fantastisk lege som  kun jobber med asmta og allergi.

Vi bor ca 6 mil unna men reiser dit.

Anonymous poster hash: 35bd8...7e3
Skrevet

Prøv og la barnet sove med noe oppreist rygg,, hev sengen med bøker eller noe. Hoster han mye på natten?

Bor du Oslo omrd?

Kontakt Sandvika barnelegesenter. fantastisk lege som  kun jobber med asmta og allergi.

Vi bor ca 6 mil unna men reiser dit.

Anonymous poster hash: 35bd8...7e3

Jeg bruker Sandvika barnelegesenter og legen der er fantastisk :)

Skrevet

Ja han hoster mye om natten, får ofte skikkelige hostekuler så det høres ut som han skal miste pusten helt.

Bor langt unna Oslo dessverre, men takk for tips.

Men er det sånn at vi bør vente og se det an så vi evt har mer å "komme med", eller bør han få behandling så fort som mulig hvis det er astma?

Skrevet

En ting til, han hoster også mye når han har løpt, har det noe med saken å gjøre, eller er det normalt? Han får ikke pusteproblemer da, bare hoster.

HI

Skrevet

få henvisning i morgen er det astma må han begynne med forebyggende faste medisin før den verste vinteren setter inn også få anfalls medisin.

Skrevet

En ting til, han hoster også mye når han har løpt, har det noe med saken å gjøre, eller er det normalt? Han får ikke pusteproblemer da, bare hoster.

HI

Det kan også være tegn på astma je.

Ta en tur til legen du, og be om å få prøve medisiner. Det er sånn man gjør det ifølge lege og barneavdeling her, man prøver og ser om det virker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...