Gå til innhold

Er dere flinke til å spise sunt?

Anbefalte innlegg

Og tar dere vitaminer? I såfall hva?

Føler at jeg er flink til å spise sunt noen dager, mens andre dager går det i junk som pizza, hamburger osv.. det varierer veldig etter åssen formen er om jeg orker å lage noe eller ikke. Drikker aldri brus, men fryktelig glad i sjokolade. Kommer mine dårlige dager til å påvirke babyen mye?

Av vitaminer nå så tar jeg nycoplus omega 3 multi. Den har alt tror jeg :)

Fortsetter under...

Jeg spiser alltid veldig Sundt . Det kommer mye av at mannen min tidligere var fitness instruktør og vi begge er veldig aktive. Men under graviditeten min hadde jeg dager hvor jeg hadde store cravings etter sjokolade , cola , pizza osv. Jeg tenkte at jeg er gravid så litt har jeg jo lov til.

Det gjorde absolutt ingenting. Jeg gikk opp til sammen 14 kilo under graviditeten. Nå 3 uker etter er de borte. Bare litt elastisk hud igjen:)

De dagene jeg spiste sukker var det mye aktivitet inne i magen. Jordmor sa dette bare var bra og at det tydet på en frisk og sterk baby .

Så du skal absolutt ikke bekymre deg :) kos deg heller du :)

Jeg spiser d jeg vil :) men passer på å få i meg en del frukt og grønt iløpet av dagen. Drikker tran og tar multivitaminer hver dag. Spiser mye sjokolade, brus, chips osv. Har lagt på meg 20kg hver gang, men likevel fått små barn :) kos deg du :) bare pass på å spise mye brokkoli, leverpostei, fisk å sånne ting i tillegg.

Er jo ganske tynn opprinnelig. 175 høy og 55 kg, trives med dette men har ikke vondt av å legge på meg litt. Er vant med å spise litt sunt og litt usunt om hverandre og legger aldri på meg. Men tar babyen det den trenger hvis jeg får i meg lite frukt og grønt feks?

D er vel mulig babyen tar til seg d den trenger. Men desto mer kreves d for din egen helses skyld at du er nøye med å få i deg nok. Jeg hadde mangel på litt forskjellig forrige sv.skap, og d var ikke noe bra. Ble veldig ustabil og dårlig psykisk. Dette fortsatte lenge etter fødsel.

Er ingen ernærings spesialist eller noe, men kan ikke få sagt nok hvor viktig d er å få i seg nok vitaminer og ha et forholdsvis greit og sunt kosthold.

Annonse

For meg har sunn mat alltid vært viktig i hverdagen, men jeg merker jeg er mer snokete nå, og det er ikke noe jeg setter veldig stor pris på :) Jeg må rett og slett ikke kjøpe godsaker, ellers klarer jeg ikke holde meg unna!

Jeg er litt for "kortreist" mat jeg da. Ikke at den må være kortreist altså, men at jeg vet hva jeg spiser. Er så mye halvfabrikant-varer med masse konserveringsmidler etc. i, og vi har jo ingen anelse hvordan dette påvirker oss og kroppen vår og de neste generasjoner. Så forsøker så godt det lar seg gjøre og bruke minst mulig posesupper, sauser etc. men heller lage selv. Ellers går det i elgkjøtt da jeg har en samboer som er jeger (det er jo magert kjøtt), fullkornspasta, fullkornsris, fisk, grønnsaker, salat, poteter etc. >(i hverdagen).

I helgene unner jeg meg litt ekstra, spesielt når jeg har veldig lyst på godsaker hele uka ;)

Til frokost har jeg byttet ut brødskriver/knekkebrød med naturell yogurt, bær og litt gryn. Mest fordi brødskiver gjorde meg kvalm.. ;)

Kan med stolthet si at jeg har spist sunt dette svangerskapet, selv om jeg har skeiet ut inni mellom. 

Jeg har laget ukesmeny og handlelister for å unngå ALT jeg egentlig vil dytte i meg (sjokolade, brus og chips 24/7).

Har spist mye rene produkter og grønnsaker og i stor grad holdt meg unna halvfabrikat, sukker (i ukedagene), og mye hvitt mel (Lager egne grove rundstykker/brød)

Det eneste jeg har vært dårlig på er melkeprodukter, det gjør meg kvalm. 

Det var noen her inne som sa man kunne påvirke barnets vekt med 500g etter hva slags kosthold man hadde, spurte både gyn og JM om dette stemte, men begge sa at det ikke var hold for å påstå det. Begge sa at mors gener påvirker barnets vekt. ( Jeg er livredd for å få stor baby, da mannen var gedigen da han ble født, over 5kg og 59 cm lang)

Anonymous poster hash: 2fcde...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...