Gå til innhold

Gi meg motivasjon til skole !!! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har adhd, så jeg sliter veldig med skole og skolearbeid. Jeg er medisinert, men jeg sliter uansett med og være litt tafatt, og komme igang med ting. Når jeg først er igang kan jeg holde på leeeeeeenge. Jeg tar opp fag, og de fagene er jo så ..... AH. KJEDELIG! gi meg styrke, motivasjon. Jeg er så redd for at jeg ikke skal klare dette! Jeg har jo aldri klart noe før, hvorfor skal jeg klare det nå? Jeg tar forresten opp alle fagene til generell studiekompetanse. 

Anonymous poster hash: 7beae...ed8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv adhd, og fullførte generell studiekompetanse nå til sommeren :)

Jeg siktet ikke for TOPP karakterer, på ingen måte. Jeg ønsket bare å fullføre!! Tok 3 fag som privatist året før, det var skikkelig ille å ta seg selv i nakken!!

De siste fagene tok jeg på skole. Jeg kom meg igjennom det, men jeg sliter også veldig med å komme igang med ting!! Men jeg kom meg igjennom det, ikke med de beste karakterene, men jeg er fornøyd med at jeg klarte det. Jeg gikk igjennom skoleåret som en "forsøkskanin" for medisiner, da ingen har en god virkning på meg. Holder på enda.. Bah..

Sitti her i over 2 timer og irritert meg over alt rotet og plikter her hjemme, så.. jeg vet alt om at ting tar tid å komme igang. DETTE KLARER DU :D

Skrevet

Hvor gammel er du? Har du noe MÅL med utdanningen din? Kan du komme deg unna noen fag, ved og ta yrkesrettet videregående?

Dette er ting man kan se på som kan hjelpe på, både lengden på studieforløp og antall teoretiske fag nå rman sliter. Du må også se på muligeht til forlenget studiestøtte ved og ta færre fag og bruke lenger tid på et slik studium mot hva man anser som "Normaltid"....Så slipper du og stresse med og ta for mange fag for og bli "ferdig i tide".... Med dette spør jeg hvorfor hvor gammel du er. Er du under 3 så vil jeg si dette kan være et alternativ, selv om du etter videregående skal ha 3 eller 5 år med høyskolestuder foran deg :)

Er det en bestem utdannign mtp spesiell jobb du utdanner deg til? MÅ du ha generell studiekompetnase for og få den jobben? Er det nødvendig med høyere utdanning?

Både innenfor helsefag, barne- ogungdomsarbeid, kokk/servitør, mekanikerfag, frisør og butikk, er det vanlig og kunne gå rett på "fag"-utdannelsen på videregåendenivå. Da får man ikke generell studiempetanse, men man slipper unna en del "Unødvendig" teori, og man kan da i etteritd bygge på med noen få enkeltffag for og få stuidekompetanse.

Etter noen år så vil man som regel ha bedre betalt med høyere utdanning enn folk som jobber innefor yrker som ikke krever det. Slik er det bare. Men om man virkelig sliter med skolen, og da bruke tid, krefter og også PENGER (lån må betales tilbake), så kan det ofte, også på lang sikt, være fornuftig og tenke jobb og ut i arbeid før utdanning. Man kan ofte tjene like mye i oppstarten og de første år i jobb, i tillegg har man ikke studielån og betale, og man kan da tenke litt langsiktig og spare til den tid man blir tatt igjen lønnsmessig av sine studerende venner. Evt at man underveis tar utdanning, fag for fag, uten og ta opp lån og med sikte på en "Høyskolejobb" etterhvert...

Det er flere måter og gjøre ting på. Og og "blir fedig fortest mulig" er ikke nødvendigvis det rette. Det viktige er at man planlegger, følger planen og ikke gir opp. At man jobber, sakte, men sikkert mot et mål..5år kan virke osm EVIGHET, men når fem år er gått og man ha rnådd sitt mål, så føler man ofte at det har gått fort,- og man har all verdens tid til og sette seg mye mer ambasiøse mål, over lengre tidsperspektiv enn 5 år også..Selv om man blir eldre.:For jo eldre man blir, jo mer tid føler man at man har på seg ;)

Anonymous poster hash: fd84e...e8e
Skrevet

Tusen takk for svar! til 1 anonym: Nesten godt og høre at det ikke bare er meg som er sånn!! for jeg føler at alle klarer det de vil, når de vil. De bare åpner boka og blar litt igjennom, så sitter det som gnudd fast. arh, skulle gitt så mye for en klisterhjerne :P 

Anonym #2: Takk for det lange svaret, jeg kan jo fortelle litt om meg og hva jeg vil videre. Jeg er 23 år, fyller 24 i år. Jeg var halvveis ferdig med en frisørutdannelse. Jeg gikk privatskole så har ingen av de fagene jeg trenger. Jeg har alltid hatt lyst til og bli sykepleier, og det er dette som er mitt mål. Og komme inn på sykepleien neste år. Jeg tar 100% studie nå til generell studekompetanse, fordi om jeg tok mindre, ville studestipend og lån bli mindre. Så for og få de 9000 i mnd jeg nå får måtte jeg ta 100% . Jeg har prøvd og søke jobber, men jeg er ikke av interesse hos noen. 4 års lang hull i cv (vært hjemme med barn) 

Jeg vet at jeg kan hvis jeg vil, men det er det og gjøre det, åpne boken og sette igang.. Det tar ikke lang tid heller før jeg bare faller ut og er i min egen verden. 

Jeg håper at jeg vil få gode nok karakterer til og komme inn på sykepleien. Etter det vil jeg enten ta jordmor eller psykriatrisk sykepleie. Jeg er også veldig interessert i og bli barnevernspedagog.

AH, Jeg har så lyst til og bli noe! Jeg har så lyst til og ha ett yrke og hjelpe andre. Men jeg er så lei, så lei av og kun ha drømmene i hodet og ikke klare og bare sette meg ned på rævva og gjøre det jeg må gjøre!!!! 

hi

Anonymous poster hash: 7beae...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...