Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen innspill fra dere, damer.

Datteren min går i 3 klasse og vi hadde for en tid tilbake bursdag med jentene i klassen. De er i utgangspunktet en fin og sammensveiset gjeng, men jeg gjorde visse observasjoner som bekymrer meg litt.

Et av barna har plukket seg ut et "offer" som hun tydeligvis er veldig bestemt på å "ta". Hun terger, snakker stygt til henne, "rekk opp hånda alle som hater XXX", og i det hele tatt gjør det hun kan for at denne andre jenta skal reagere. Jente nr 2 reagerer med å bli veldig fysisk. Det er bråk, tramping på føtter, holde andre hardt fast, klype i det hele tatt. Hun er veldig fysisk sterk. Det var helt tydelig at når slike situasjoner oppstod, så kom jente nr 1 med en gang og skulle vær offer mens det i utgangspunktet var hun selv som satte igang hele greia.

Jente nr 1 prøver også hele tiden å få andre med seg på å snakke stygt til jente nr 2. Eneste grunnen til at jente nr 2 enda ikke er et mobbeoffer, er at ingen av de andre 10 jentene gidder å være med på det. De snur seg og går, eller bare gidder ikke å høre etter. Men jeg tenker at det bare er et spørsmål om tid før dette endrer seg hvis man ikke gjør noe.

Og før jeg velger hva jeg skal gjøre, vil jeg gjerne ha noen innspill. Hva ville du gjort hvis du hadde gjort den samme observasjonen?

Anonymous poster hash: c6e48...fb4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt ein prat med foreldra til jenta, og skulen. Samtidig brukt ein del energi på å snakke om mobbing heime. Både det at det er uakseptabelt og at det kan gjere uoprettelig skade på den som blir mobba.

Las ein facebookstatus i går som var "fin", om ei skuleklasse som spurte læraren kva mobbing var. Dei fekk kvart sitt papir og beskjed om å krølle det og tråkke på det. Etterpå fekk dei beskjed om å rette det ut og be om unnskuldning. Så sa læraren at papiret kom til å forbli krøllete og skittent uansett kor mange gongar dei bad om unnskuldning, og at slik var det med mobbing også. Det var plaging av andre som satte spor som ikkje kunne legast med å seie unnskuld.

Skrevet

Om det skjedde når jeg var den voksne tilstede, så hadde jeg sagt at hun kan bare glemme å spille offer, for det forårsaket hun helt selv med å være ufyselig.

Hadde gidd beskjed til begge barnas foreldre ved henting etter besøket. Hadde applauderte mitt barn for ikke å blande seg. Hadde snakket med både eget barn, og gjerne noen venninner av henne ved senere anledning, om hvordan de andre påvirker hverandre og også hele gruppa.

Anonymous poster hash: ba641...e92

Skrevet

Veldig bra at du har bitt deg merke i dette. Nå er det viktig at du ikke lar det gå. Hvis du tar jente 1 direkte i en situasjon hvor hun mobber jente 2 for så å spille offer så kan du gjerne ta henne på det synes jeg, og fortelle henne at det der er uakseptabel oppførsel, og at det er hun som er den slemme her. 

Ville tatt en prat med jente 1 sine foreldre, og egentlig jente 2 sine også. Fortell hva du har sett, og se om ikke dere kan legge en slagplan sammen for å få en stopp på dette før det eskalerer. 

Snakk også med ditt eget barn om mobbing og hvordan vi påvirker hverandre. Også om at det er viktig å stå opp for de som blir plaget, for det er ingen som fortjener å bli mobbeofre. Spre det videre til venninnene hennes, så kansje det er jente 1 som står igjen til slutt og føler seg dum. Det kan også være en ide å involvere skolen, så de er obs på situasjonen og kan legge opp preventive tiltak. 

Skrevet

Om det skjedde når jeg var den voksne tilstede, så hadde jeg sagt at hun kan bare glemme å spille offer, for det forårsaket hun helt selv med å være ufyselig.

Hadde gidd beskjed til begge barnas foreldre ved henting etter besøket. Hadde applauderte mitt barn for ikke å blande seg. Hadde snakket med både eget barn, og gjerne noen venninner av henne ved senere anledning, om hvordan de andre påvirker hverandre og også hele gruppa.

Anonymous poster hash: ba641...e92

Det hun sa.

Og jeg hadde vært veldig tydelig overfor jente 1 og 2 når jeg snakket med dem.

Anonymous poster hash: 66fc8...4cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...