Gå til innhold

Morgenrutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fem hvor Ingen er spesielt glad i å stå opp om morgenen. Andreklassingen skal på skolen og han er både vanskelig å få opp av sengen og vanskelig å få til å være effektiv mtp spising og påkledning. Det blir mye masing og jeg tenker at han kanskje hadde vært mer effektiv om vi lot ham.

Hva kan man forvente av en på 7,5 år? Hva er deres morgenrutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må alle opp før 06:00

De eldste hjelper de yngste.

06:30 er det frokost

07:00 ser vi over leksene til de som er på skolen og på liksomleksene til bh barna samt ser at alt er med i sekkene.

07:45 er det på med ytterklærene

08:00 er det avgårde på skole/bh

Vi må ha rutiner ellers blir det kaos.

Skrevet

Her står seksåringen og åtteåringen opp selv, steller seg og kler seg. Jeg pleier ofte smøre maten deres, men dette klarer de fint selv også, så det er bare latskap fra min side...

De pakker sekken, men må minnes på å gjøre dette, ellers begynner de å leke i stedet. 

Når tida er kommet for å gå på skolen, sier jeg ifra, og de går og kler seg, finner frem sykler og drar.

De pleier stå opp i 7-tida, og må gå ti over åtte.

Anonymous poster hash: 68352...170
Skrevet

Det varierer litt på klolleslett etter om storesøster tar bussen eller blir kjørt til skolen.

Mandag: Jeg har kl. på ca 7. Jeg vekker den som sover hos meg, vi står opp. Går ned og steller oss på tur. Jeg lager frokost og lunsj og fyrer i ovnen. De spiser og går på badet for tannpuss. Pakker mat i sekkene. Så får de spille eller se på tv til de skal gå til bussen. Her varierer det hvor masse tid de har etter om de kler seg sent, vaser på do osv.

Andre dager er nokså likt, men da hatrjeg kl. på 10 min før og kjører storesøster på skolen mens lillebror har nesten 30 min å dulle på hjemme lenger før han går til bussen.

Storesøster klaget faktisk sist uke på at vi sto opp så sent. Det var litt travelt på morgenen. Dette er selvfølgelig bare fordi hun også vil ha tid til å spille som lillebroren. Jeg sa at hun fikk begynne med å stå opp når jeg vekket henne så fikk hun litt bedre tid. Hennes forslag var nemlig å stå opp 1/2 time tidligere hver dag. Men da blir alle vekket og de må nesten tidligere i seng siden de til tider får i det minste laget..

De vet også at om de ikke klarer å stå opp om morgenen, kan resultatet fort bli tidligere i seng den kvelden. Det er ofte god motivasjon :)

Skrevet

Jeg står opp kl 07.00 fikser frokost og lunsj til barnehage og skole, barna står opp kl 07.30 de spiser mens de ser på barne-tv, vi kler på oss og drar hjemmefra ca 08.10.

Jeg legger frem alt av klær på kvelden før så det er lettere og kle seg med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...