Gå til innhold

Dere som begynte med grøt rundt 4 mnd

JessicaDay

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid brukte dere på å komme opp i full porsjon?

Og når begynte dere å gi to porsjoner?

Jenta mi er så mye våken om natta fordi hun helt klart er sulten (får bare mme og er oppe  over 1 l pr døgn), får hun mer flaske så bare sprutgulper hun. Grøt er populært, men tør ikke gi så mye i frykt for magevondt. Hun er straks 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde rundt 4 mnd, men måtte avbryte forsøket pga magevondt av noen få tynne t-skjeer. 

Er i gang igjen nå (5 mnd) med en t-skje per dag i 1 uke, så 2 t-skjeer i en uke, så 4 t-skjeer per uke og så får vi se.

Tror jeg ville prøvd avokado om jeg var deg. Det er mye lettere for en mage på 4 mnd og skal mette/gi god søvn.

Anonymous poster hash: 0044d...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Men kan man da prøve med grøt på dagtid også gi avokado på kveldstid?

Blir det kanskje for mye fast føde for en som er så liten?

Det verste er at jeg har et barn til som er 3,5, men utrolig hvor fort man glemmer alt sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd på formiddag et par dager og så gitt på kveld om det funker greit. Etterhvert kan du jo begynne med et måltid på formiddag også, men ville ikke gått rett på det i oppstartsfasen av fast føde. 

Anonymous poster hash: 0044d...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var faktisk oppe i to fulle porsjoner på litt over en uke. Jeg begynte først å gi tynn velling, men det falt ikke helt i smak her. Lagde den så slik det står på pakken og da gikk det ned på høykant. Gav først bare noen få teskjeer, og når jeg så at dette gikk bra, lot jeg henne spise litt mer hver dag. Da hun ikke fikk mageknip eller hadde problem med avføring, så at hun koste seg med grøten (var veldig ivrig) lot jeg henne spise så mye hun ville ha. Min jente har fått MME nesten siden fødsel, så det kan jo gjøre at magen tåler litt mer. Du må nesten bare prøve deg frem, noen tåler grøt godt, mens andre må bruke lang tid, sånn er det bare :)

Anonymous poster hash: 9d537...16e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var faktisk oppe i to fulle porsjoner på litt over en uke. Jeg begynte først å gi tynn velling, men det falt ikke helt i smak her. Lagde den så slik det står på pakken og da gikk det ned på høykant. Gav først bare noen få teskjeer, og når jeg så at dette gikk bra, lot jeg henne spise litt mer hver dag. Da hun ikke fikk mageknip eller hadde problem med avføring, så at hun koste seg med grøten (var veldig ivrig) lot jeg henne spise så mye hun ville ha. Min jente har fått MME nesten siden fødsel, så det kan jo gjøre at magen tåler litt mer. Du må nesten bare prøve deg frem, noen tåler grøt godt, mens andre må bruke lang tid, sånn er det bare :)

Takk for svar :) Har gitt i tre dager nå, mer og mer for hver dag, og virker som hun elsker det. Så fortsetter sånn til vi er oppe i full porsjon kanskje, også flytter den til kvelden. Bare trodde det måtte gå lang tid før 2 porsjoner på en dag? min har jo også fått mme siden 1 mnd etter fødsel og drikker lett 220 pr flaske. Hun var jo 4 kg som nyfødt og lang så trenger tydeligvis mer mat. Lar man de små styre dette også? Hun er også mye mer våken og sulten på natten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg opplevde også at tykkere grøt var lettere å spise enn veldig tynn..

med førstemann var vi oppi full porsjon i løpet av en uke - da var hun ca 4 måneder!

minstemann begynte med grøt da han var ca 5 måneder, og han brukte lang tid.. skjønte ikke hvordan han skulle svelge grøten, syntes ikke det var noe godt, og ville helst bare ha pupp.. men vi prøvde litt hver dag og plutselig så skjønte han det, og da var han også oppi en full porsjon i løpet av 1-2 uker! 

Men han slet med magen - veldig hard i magen! Det var kun risgrøt med sviskemos som funket, så det levde han på til han var 7 måneder faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svar :) Har gitt i tre dager nå, mer og mer for hver dag, og virker som hun elsker det. Så fortsetter sånn til vi er oppe i full porsjon kanskje, også flytter den til kvelden. Bare trodde det måtte gå lang tid før 2 porsjoner på en dag? min har jo også fått mme siden 1 mnd etter fødsel og drikker lett 220 pr flaske. Hun var jo 4 kg som nyfødt og lang så trenger tydeligvis mer mat. Lar man de små styre dette også? Hun er også mye mer våken og sulten på natten også...

Jeg begynte med et par teskjeer på formiddagen, når jeg såg at det gikk bra, gav jeg et par teskjeer på kvelden også, også økte begge porsjonene dag for dag. Det gikk bra her, så du må nesten bare prøve deg frem. Går det fint med tanke på mage så går det nok fint å øke ganske fort. Men det er også viktig at barnet vil spise, at det er klar for å få andre ting en flaske/pupp med melk inn i munnen. Her var det grøt/middag som var det store frem til 5 mnd, da begynte hun endelig å like fruktsmoothies også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med 3-4 teskjeer grøt da han var en uke før 4 mnd. Ila uka var han oppe i halv porsjon (50 ml vann med Hipp risgrøt). Etter ca en uke forsøkte vi litt fruktmos og det var han sånn halvveis begeistret over frem til jeg kokte noen porsjoner selv - de elsker han :)

Er nå 4,5 mnd og spiser 80-100ml tynn hjemmelaget fruktmos på morgenen og 60-80 ml risgøt med en terning hjemmelaget sviskemos. Drikker ca 700-800 ml MME Ila døgnet.

Anonymous poster hash: 04001...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ennå ikke oppi full porsjon..hun blir 6mnd imorgen :P. Men hun mistet matlysten for et par uker tilbake, så har startet på nytt på en måte. Men sånn med grøt måltid to, kom vi i gang med etter en og en halv mnd. Nå veksler jeg på grøt og brød til frokost. Men selv med grøt på kvelden sover hun ikke bedre om natta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...