Gå til innhold

Hvordan takle en sjalu 2,5 åring?

yvmari

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ei datter på 2;7 år, som jeg er alene om.

Jeg har nylig fått meg kjærest, og min datter blir veldig sjalu når jeg gir min nye kjæreste oppmerksomhet. I tillegg trasser hun mer når vi er sammen med han. Hvordan skal man takle denne sjalusien? Noen som har vært i lignende situasjoner som har noen råd å gi? Hun går godt overens med min kjæreste, liker han godt, men noen ganger når hun har behov for meg, og hun ikke får som hun vil, sier hun stygge ting om han og blir veldig trassig. Hvordan bør jeg håndtere denne situasjonen?

Gode råd tas i mot med stor takk!

Yvmari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nå har jeg ingen erfaring med akkurat den problemstilingen, men antar problemstillingen kan minne litt om søskensjalusi. Hun går jo fra å ha fullt fokus, til å måtte dele fokuset. Noe av trassen er nok knyttet såkalt vanlig trass også, man får jo endel rare reaksjoner der også. Hvor lenge har du vært sammen med denne nye kjæresten? Kan det være at hun trenger mer tid? Ellers ville jeg vel anbefale å ha noe å gjøre når dere alle er sammen, slik at det dere gjør er knyttet til noe positivt. Alt fra bakedag til skogstur til lekeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hjelp henne å sette ord på det hun føler, ta det på alvor. Snakk om at det sikkert er litt rart for henne at en ny person plutselig er sammen med dere f eks. hvis hun sier stygge ting om ham skal du selvfølgelig ikke si deg enig i det, men du kan vise at du ser følelsen bak, f eks "jeg hører at du ikke er så glad for at han skal komme", "er det sånn at du av og til ønsker å være alene bare vi to?" Kommer jo litt an på hvor godt språk hun har, men de forstår ofte mer enn man tror er min erfaring, og negative følelser blir alltid mindre når en blir møtt med forståelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...