Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Hadde du som forelder hatt problem med at mor/far til et av de andre barna var med i klasserommet hver dag? Hadde du tenkt at det krenket ditt barn, som da indirekte også blir observert av en utenforstående? Læreren sa ja, men rektor sa nei på vår forespørsel. Vårt barn har plaget/mobbet andre, og laget bråk og uro i timen. Dette ønsker vi å få bukt med. Vi fikk vite om dette via andre, ikke fra skolen. læreren bekrefter at det stemmer. Anonymous poster hash: f1778...cd3
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Hadde ikke hatt problemer med det om det var for en kortere periode og for å bedre miljøet i klassen. Hadde tatt det for gikk at denne forelderen ikke hadde diskutert ting fra klassen med andre. Anonymous poster hash: cf278...2b6
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg var i klasserommet til sønnen min en dag siden læreren klaget slik på oppførselen hans. Læreren fikk se en gutt hun ikke hadde sett før, og nå vet hun at han fint kan gjøre det han blir bedt om. Anonymous poster hash: 2d276...84f
Gjest Morn du Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Barn er ofte annerledes når foreldrene er tilstede. Derfor er det ikke sikkert at du får gjort så mye med mobbingen. Eller kanskje, hvis barnet vet at du vil komme neste gang det skjer. Mulig det vil være forebyggende? Kanskje barnet synes det er dritflaut at du er der? For å svare på spørsmålet. Hvis det var for å fjerne problemet, hadde det vært helt greit. Har man virkelig ikke anledning til å observere barnet sitt i skolesituasjonen?
det er berre mordi Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Eg kjenner eg er litt skeptisk- (men kanskje som tiltak om alt anna er prøvd?) Det som er viktig er i alle fall at heimen og skulen jobbar saman om å løyse problemet.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Hadde foretrekker at de tok inn en Marthe Meo terapeut istedenfor Om det hadde vært i en av mine barns klasser hadde jeg nok protestert sterkt om en av foreldrene skulle være inne i klasserommet over en periode siden den forelderen vil da påvirke barnas aktiviteter og det blir bare latterlig Anonymous poster hash: c2ed1...b45
Gjest elisa bt Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Først vil jeg si at jeg synes det er kjempeflott at dere vil ta tak i dette, det er altfor mange foreldre som ikke klarer å innse at eget barn holder på sånn, så herfra kommer det masse applaus for engasjementet! Når det gjelder spørsmålet ditt kjenner jeg at jeg er litt delt. Jeg kan godt forstå ønsket om å være tilstede for å kunne gjøre noe med problemet, og dersom dette løser problemet vil det jo ikke bare gagne din sønn,men hele klassen. Samtidig har jo skolen taushetsplikt, og du kan komme til å observere ting i forhold til de andre barna som du ikke skulle sett. Nå vil jo dette eventuelt være ting sønnen din også kunne observert, og dermed noe du teoretisk sett kunne fått greie på uansett, men det blir likevel litt annerledes hvis de slipper deg inn i klasserommet. Du snakker om å være med hver dag. Hvor lenge tenkte du det skulle pågå? En ekstra voksenperson i klasserommet vil, mer eller mindre bevisst, påvirke skolehverdagen. Kanskje kunne det vært greiere for rektor å si ja til en dag? Da får du vertfall observert problemet. Hvis det er noe bestemt de ikke ønsker at du skal observere i forhold til et av de andre barna, kan de kanskje unngå situasjoner der dette er synlig denne ene dagen. Kan det hjelpe om du tilbyr deg å skrive under på en taushetserklæring? Hvor godt samarbeider foreldrene i klassen? Kanskje rektor endrer mening hvis øvrige foreldre mener dette er ok? Men har du prøvd å løse dette på andre måter? Jeg regner med at du allerede har snakket med gutten om det og fortalt ham hva du mener? Hva med å invitere klassen hjem, for å observere de lek? Det er ikke sikkert problemet viser seg da, men det skader uansett ikke å prøve å bygge bedre relasjoner mellom barna. Hvis det er noen få barn han plager kan dere kanskje invitere bare dem hjem, nettopp for å bygge relasjoner?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Det var via et annet barn i klassen som hadde fortalt om vårt barn hjemme, at vi ble kjent med problemet, vi vil jo ikke få rede på noe annet enn hva de andre barna i klassen får rede på. Skolen har jo taushetsplikt i forhold til de andre barna på lik linje som ovenfor oss?! Det blir vanskelig å delta i en normal undervisning om alt skal være så hemmelig? Det er viktig for oss å følge opp barna våre, og for å kunne gjøre det på en god måte er det viktig med informasjon og innsikt i forholdene rundt. Vi kan tydrligvis ikke stole på skole og lærer til å holde oss underrettet. Vi har også tatt kontakt med foreldrene til offeret, og foreldrene til andre plagere for å snu situasjonen. Men når det gjelder bråk i timen har vi ikke gjort annet enn å ha kontakt med skolen, og pratet med barnet, gitt litt mål og positive og negative konsekvenser å tenke over. Anonymous poster hash: f1778...cd3
aanonym Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Ville ikke reagert på det. Det er alt for få lærere/store klasser, en ekstra voksenperson i klasserommet bidrar til å holde det rolig. I min eldste sønns klasse, tidligere en veldig urolig klasse, ble det rolig da diagnosebarna fikk assistenter.
Tante Gustava Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg ville ikke reagert på det i den settingen du nevner. Så lenge det er et tiltak for å forbedre klassemiljøet og stoppe mobbingen til din sønn, så ville jeg tenkt at dere var oppegående og engasjerte foreldre som tok tak i problemet. Altfor mange foreldre benekter at ens egne kan mobbe andre barn og nekter å innse slike situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er skeptisk. Det kan være mange forhold i en klasse og rundt enkeltelever som ikke alle trenger å ha innsyn i og da ville jeg ikke syns det var greit at en foreldre var der hver dag. Tror uansett ikke at du vil få observert problemet slik det virkelig, barnet ditt vil sannsynligvis ta seg sammen når du er tilstede og hva skjer når du ikke lengre er der. Men kjempe bra at dere tar tak og ønsker å gjøre noe med problemet, men jeg ville nok valgt andre virkemidler Anonymous poster hash: cd086...479
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er ikke sikker på om jeg hadde likt at mobberens foreldre satt i klasserommet. Min erfaring med mobberes foreldre er ikke god. Jeg er redd mange mest hadde benyttet anledningen til å samle informasjon for å vise at problemet mest lå hos offeret og at deres barn egentlig var grei. Jeg er også litt usikker på hvordan dette skulle fungere i praksis. Skule HI bare sitte der eller skulle hun hjøre noe? Hva med spessielle timer som gymtimer. Skulle hun være med i garderoben ol? Uansett er det vel rt krav om at folk dom skal være fadt med barn må ha vandelsatest. Har HI det? Anonymous poster hash: 13c5e...c53
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 PPT eller en annen offentlig instans (som har nødvendig fagkunnskap) bør heller foreta observasjonen! Anonymous poster hash: 7782f...453
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #15 Skrevet 20. oktober 2013 Jøss å mange rare tanker på folk da?! Hos oss sier læreren at vi når som helst er velkomne til å tilbringe tid på skolen for å bli kjent med elevenes hverdag. De driver ikke med hemmeligheter og vi trenger ikke si fra først... Anonymous poster hash: 5e1d9...4c4
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #16 Skrevet 20. oktober 2013 Er det ingen andre måter å gjøre det på, jeg tror ikke foreldre er rette til å observere siden de aldri blir objektive. Er det ikke noen andre som gå inn og observere, for så å komme med forlag til løsninger? Da det var problemer i klassen til min sønn i 3.klasse fikk de en miljøterapeut fra ungdomsskolen til å være tilstede i klasserommet, i garderobesituasjonen og i friminuttene for å observere og prøve finne ut hvordan man best kan løse dette. Fungerte helt supert, han så ting læreren overhodet ikke hadde sett (særlig i garderobe og friminutt) og hadde mange gode forslag til løsninger. Nå går de i 4.klasse og etter en del jobbing har miljøet forandret seg totalt. Anonymous poster hash: b8d8b...65c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #17 Skrevet 20. oktober 2013 Jøss å mange rare tanker på folk da?! Hos oss sier læreren at vi når som helst er velkomne til å tilbringe tid på skolen for å bli kjent med elevenes hverdag. De driver ikke med hemmeligheter og vi trenger ikke si fra først... Anonymous poster hash: 5e1d9...4c4 Forskell på å stikke innom en time eller tre og å være der fadt i ukesvis. Anonymous poster hash: 13c5e...c53
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #18 Skrevet 20. oktober 2013 Det har vel ingen hensikt at mor/ far er der? Hadde vurdert en ekspert som skulle observere/ takle barnet, eller flyttet barnet til en annen skole om det fortsatte. Anonymous poster hash: d615d...b0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå