Gå til innhold

Baby 2 mnd, ammer 4-5 ganger i døgnet. Mulig å opprettholde produksjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på 10 uker. Per nå ammer jeg når vi står opp, etter første og andre lur (evt. tredje, om han våkner tidligere på morgenen og vi får lurt inn en ekstra runde med soving), før han skal legges og en gang rundt seks, halv syv på morgenen.  

Han legger seg rundt 20, sover til seks og videre til åtte, ni. To til tre lurer per dag, der to av de er lange, halvannen til to timer. Siste er evt bare en halvtime.

Når han skal legge seg for natta så får han ei flaske MME. Ofte lager jeg da av 210 ml vann, og det sluker han som regel. Ammer som regel før jeg gir han flaske. Men han er da såpass frustrert med puppen, at det er ikke mye jeg får i ham. 

I det siste har han droppet et måltid som han fikk i to-tiden på natten (som jeg jo i utgangspunktet er veeeeldig glad for!). Han sover også lenger om morgenen, slik at det blir en mindre lur på dagen. Dermed et par måltider mindre per døgn. Han spiser nå altså fem, muligens seks ganger per døgn. Jeg har hatt to babyer tidligere som har spist annenhver time hele døgnet, muligens litt sjeldnere på natt. 

Nå lurer jeg på om produksjonen er på vei ned. Da han kuttet ut dette nattmåltidet merket jeg ikke noe spreng. Han la mye på seg i starten, men har nå flatet litt ut, og ligger på gjennomsnittet i vekt. Han gulper, tisser og bæsjer. Men siden han drikker så mye MME om kvelden, er jeg redd jeg får i ham for lite? 

Det er umulig å legge ham til oftere, eller lure ham til å die mer. Er han ikke sulten, erhan ikke interessert. De andre ammet jeg i timesvis på kveldstid, han her blir bare sint når det ikke kommer masse melk med en gang. Jeg er ikke interessert i å stå opp på natten for å pumpe. Puping på dagtid ønsker jeg heller ikke prioritere. Skjønner rett og slett ikke at jeg skulle ha tid til det, og da ville nok MME vært en bedre løsning for meg. 

Men: er det noen som har erfaring med å amme sjeldent? Og har dere greid å opprettholde produksjonen likevel?

Fortsetter under...

<p>Jeg mener å ha hørt at nattammingen er viktigst for produksjonen, men så ufattelig deilig det må være med så mange timer sammenhengende søvn! Her våkner vi 2-3 ganger mellom 18-06, men drikker aldri over 150 ml (vanligvis 120 på første måltidet og så ofte max 60 ml på de andre)</p>

<p>Jeg mener å ha hørt at nattammingen er viktigst for produksjonen, men så ufattelig deilig det må være med så mange timer sammenhengende søvn! Her våkner vi 2-3 ganger mellom 18-06, men drikker aldri over 150 ml (vanligvis 120 på første måltidet og så ofte max 60 ml på de andre)</p>

Siden du vet hvor mye han drikker så tolker jeg det dithen at du gir flaske (me=Einstein)? Syns det er vanskelig å vite hvor mye han får i seg. Det har liksom ikke vært noe issue med de andre, for de har spist så hyppig. 

Og ja. God nattesøvn er suuuuperdigg. Men jeg våkner et par ganger for å smokke litt da. Han våkner ofte i tre-tiden, og har da de siste nettene sparket av seg dyna. Gir smokk en gang eller to og han er fornøyd. Kunne vel tatt han opp og gitt ham mat da, mulig han ville spist, men i gjerningsøyeblikket er jeg så forbanna trøtt at jeg tyr til smokken. 

Mulig jeg lager problemer ut av ingenting. For han går opp i vekt og jeg gir jo foreløpig bare en flaske i løpet av døgnet. Og ei heller er det noe problem for meg å skulle gi flaske på heltid. 

De kodene for æ.ø og å har vært sånn fra dine svar ganske lenge. Stille et spørsmål på ris og ros (aner ikke hva det kan være)?

Ikke at det kan sammenlignes helt, men... Da storebror var rundt 5-6 mnd nektet han å die mer. Jeg pumpet meg da morgen, middag og kveld en periode for så å kutte ned til morgen og kveld (han ville ikke ha mer enn det) og ga fra flaske. I tillegg ammet jeg en gang per natt. I den perioden jeg pumpet meg (et par-tre måneder) holdt produksjonen seg stabil (det så jeg jo siden jeg hadde pumpet ut melken) og først når jeg trappet ned minket det. Jeg vil derfor tro at din produksjon kan holde seg der om babyen tar omtrent det samme hver dag. Men det er nok viktig for produksjon at det er et nattmåltid så det er nok lurt å holde på det om du orker. 

Jeg kuttet ut hele opplegget da storebror sluttet med nattamming - det var hele motivasjonen for å opprettholde produksjonen så jeg vet ikke hvordan det hadde gått uten.... Men det var ikke noe problem å trappe ned å slutte helt ihvertfall :)

Annonse

umulig å vite, men det at du tror du har mindre melk kan jo skyldes at produksjonen nå har stabilisert seg ordentlig?

Takk for svar. Og ja selvfølgelig, er enig i det. Følelsen av tomme pupper vet jeg godt ikke er ensbetydende med for lite melk, da jeg har gått rundt med tomme skinnposer i flere måneder tidligere, og ammet like herlig:) Men når man plutselig hopper over et måltid (f.eks om natten), så er jeg vant med å få følelsen av spreng. Eller i hvert fall at de føles mer fulle. 

Men jeg syns det er vanskelig å vite om mini ikke vil ha pupp fordi det er for lite melk i dem, fordi han ikke syns melken kommer fort nok, eller fordi han ikke er sulten. Jeg tror kanskje at det er alternativ to. At han har fått smaken på flaske og foretrekker det. 

Det er ingen krise forøvrig. Får vel bare se det an. 

Ikke at det kan sammenlignes helt, men... Da storebror var rundt 5-6 mnd nektet han å die mer. Jeg pumpet meg da morgen, middag og kveld en periode for så å kutte ned til morgen og kveld (han ville ikke ha mer enn det) og ga fra flaske. I tillegg ammet jeg en gang per natt. I den perioden jeg pumpet meg (et par-tre måneder) holdt produksjonen seg stabil (det så jeg jo siden jeg hadde pumpet ut melken) og først når jeg trappet ned minket det. Jeg vil derfor tro at din produksjon kan holde seg der om babyen tar omtrent det samme hver dag. Men det er nok viktig for produksjon at det er et nattmåltid så det er nok lurt å holde på det om du orker. 

Jeg kuttet ut hele opplegget da storebror sluttet med nattamming - det var hele motivasjonen for å opprettholde produksjonen så jeg vet ikke hvordan det hadde gått uten.... Men det var ikke noe problem å trappe ned å slutte helt ihvertfall :)

Nope, orker ikke å holde på noe nattamming når jeg ikke "trenger det". Har de siste seks årene stort sett vært gravid eller ammet og hatt små barn, og nattsøvnen har jo følgelig vært deretter. Finnes ikke en celle i kroppen som kunne finne på å stille klokka på tre på natta for å finne frem pumpa :rolleyes: Forøvrig syns jeg det er megavanskelig å få ut nok ved hjelp av pumpa. Jeg hjelper til med hånda, men jeg får likevel ut mindre nå enn jeg gjorde for noen uker siden... :angry:

Siden du vet hvor mye han drikker så tolker jeg det dithen at du gir flaske (me=Einstein)? Syns det er vanskelig å vite hvor mye han får i seg. Det har liksom ikke vært noe issue med de andre, for de har spist så hyppig.

Og ja. God nattesøvn er suuuuperdigg. Men jeg våkner et par ganger for å smokke litt da. Han våkner ofte i tre-tiden, og har da de siste nettene sparket av seg dyna. Gir smokk en gang eller to og han er fornøyd. Kunne vel tatt han opp og gitt ham mat da, mulig han ville spist, men i gjerningsøyeblikket er jeg så forbanna trøtt at jeg tyr til smokken.

Mulig jeg lager problemer ut av ingenting. For han går opp i vekt og jeg gir jo foreløpig bare en flaske i løpet av døgnet. Og ei heller er det noe problem for meg å skulle gi flaske på heltid.

De kodene for æ.ø og å har vært sånn fra dine svar ganske lenge. Stille et spørsmål på ris og ros (aner ikke hva det kan være)?

Aner ikke hva det var, men for min del ser det ut til å være bedre nå...eller?

Vi gir kun mme nå ja :-). Her har puttet mini i type sovepose, i natt var dyna ved føttene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...