Gå til innhold

Når fortelle fars eks om barnet

Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje dumt ut.
Men jeg og min samboer har nylig funnet ut at vi er gravide. Samboer har ei datter fra et tidligere forhold (såkalt "sommerflørt). En komplisert historie. Hun godkjenner meg ikke på noen måte og er ikke interessert i at jeg skal ha noe med datteren hennes å gjøre, noe som selvfølgelig ikke skjer da vi har henne annenhver helg. Vi har bodd sammen i 2 år.

Hun ble født når jeg og samboer allerede var sammen, så jeg har vært i livet hennes helt siden hun ble født. Spørsmålet er, når skal vi fortelle henne at datteren hennes skal bli storesøster? Jeg føler jo egentlig ikke at hun har noe med det, men datteren har selvfølgelig det, hun skal jo bli storesøster! Vi vet at det kommer til å bli blåst opp når vi forteller det, og hun er i full stand til å plutselig nekte far samvær fordi hun er sur på han.

Vanskelig situasjon, men vi er så glad for dette barnet, og hun dreper gleden litt. Har dere noe innspill? Når ville dere fortalt eksen om det nye barnet? (hvis dere har barn med denne eksen fra før av såklart.)

Fortsetter under...

ville vel bare fortalt det til samme tid som det offentliggjøres ellers, ikke noe å få gjort med at hun kommer til å bli sur. Jeg er selv gravid nå og har planer om å drøye så lenge som mulig før noen får vite det. Dels fordi jeg ikke har jobbet så lenge der jeg er nå og dels fordi jeg har en datter på 6 år som jeg ikke vil involvere så tidlig, både pga risiko for at det går galt og fordi ventetiden uansett blir lang for henne, så hvis jeg klarer å spare henne for de første 12-15 ukene er det veldig greit.

Synes dere bare må bli enige om når dere vil dele nyheten med andre og la det stå til. Blir moren til jenta sur så får dere ikke gjort så mye med det, men det går vel over etterhvert.

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Nå er min situasjon veldig annerledes. Jeg har en 5 år gammel sønn med min eks, men vi samarbeider veldig godt om sønnen vår. Jeg og min mann har vært sammen siden gutten var 13mnd, og han anser min mann som pappa også. Vi fikk vårt første felles barn for snart tre år siden, da fortalte vi det til eksen min når alle andre fikk vite det,- uke 13. Dette var fordi jeg ville at han skulle høre det fra meg, og fordi vår sønn ble forberedt på at han skulle få et søsken. Denne gangen ble det annerledes fordi formen min har vært elendig, og sønnen min skjønte at noe var "galt". han lurte på hvorfor jeg aldri ble frisk igjen... Da fortalte vi at han skulle bli storebror igjen, og at det var derfor mamma følte seg syk. Sønnen min er veldig flink til å holde på hemmeligheter, men han forsnakket seg til 1 person i barnehagen. Da var på en måte katta ute av sekken, og jeg fortalte det til eksen min for å unngå at han fikk høre det fra noen andre (jeg ville iallefall opplevd det som ubehagelig å få høre det fra en utenforstående om situasjonen var omvendt). 

Når det gjelder eksen til din samboer og hennes måte å oppføre seg på, så er det jo lite dere får gjort med at hun blir sur... Syns dere skal fortelle det når dere selv føler at det er på sin plass (feks når datteren hennes får vite det). Om hun saboterer samvær burde dere melde fra om dette på familievernkontoret (hver gang det skjer) slik at det blir registrert. Masse lykke til iallefall:) håper ikke at hun får lov å lage skår i gleden deres! :)

Tusen takk for svar. Vi får ta det som det kommer, og gi nyheten videre når det skal offentligjøres. Det er bare så sårt av vår glede skal gå utover samvær med datteren hans. Vi får satse på at det går bedre enn forventet :):) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...