ms.Pond Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Om jeg får be... Eller by! En av mine beste runder, om jeg får si det selv. Nærmer meg nå! God søndag!
bIomstre Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Oh, hjemmelaget (applaus)! Takk for påminnelsen, står på må-prøves-lista. Men nå er det muffins til foreldrekafe i barnehagen som er neste på bakeplanen Vesla har bestilt vaniljemuffins med bringebærdryss.
ms.Pond Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Det ble litt mørkt bilde.. Hm. Men oppskriften er såre enkel Søtning kan glatt byttes ut med sirup. sukker eller melis - bare å smake seg fram! 100 g kakaomasse 50 g kakaosmør 60 g yaconsirup 1 ts vanilje 2 ts palmesukker 1 ts bjørkesøt 2 ss melkepulver Smelt kakao sammen med det flytende i en bolle i vannbad. Visp inn det tørre litt etter litt. Hell i form og la stivne. ...nytes aller best til denne filmen: http://www.youtube.com/watch?v=KEzzbBc7Tw4 Vaniljemuffins med bringebærdryss er jeg spent på! Det hørtes knallgodt ut Endret 20. oktober 2013 av mama foodie
ms.Pond Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2013 Hvis noen trenger et spark mot å heller lage egen sjokolade - les dette! http://www.okosjokolade.no/hjemmelaget/den-beste-kakaoen Sitter og skal bestille ny ladning med råvarer nå, må jo ha nok til jul!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Hvor får du tak i en så fin form da? Og får du disse sirupene etc på helsekost?
bIomstre Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Vel, de muffinsene er vi spente på også. Har ikke prøvd det før, så det blir sikkert bra! Et feilkjøp av frysetørka bringebær fører til eksperimentering. De var ikke så gode hele, så nå er de pulverisert med stavmiksren, og vi ble enige om at det vil bli super kakepynt (bringebærene gjør seg garantert i sjokolade også, for jeg gumler på en nå, fra Divine!)
bIomstre Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Hvor får du tak i en så fin form da? Og får du disse sirupene etc på helsekost?Former hos Sjokoladeverksted i Sandnes! ...og mama foodie, sjokoladen får ikke like bra glans i silikon, hvis du er opptatt av det... Endret 20. oktober 2013 av bIomstre
ms.Pond Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Du finner alt på www.okosjokolade.no Har du god tid kan du bestille søtninger til en brøkdel av prisen på iherb.com. Eller på din lokale helsekost (ingredienser i alle fall). Til former kan du bruke isbitformer, isbitsilikonformer fra ikea, en tom plastboks for å lage plater, eller helle på bakepapir inni pepperkakeformer. Formen jeg brukte på bildet er fra Økosjokolade. Men den var sinnsvakt vrien å få sjokoladen ut av, og jeg ødela den ene platen i forsøket. Innser at jeg antakelig har gjort noe riv ruskende galt, for de påstår selv at sjokoladen skal være lett å få ut av formen. Sannsynligvis var jeg for utålmodig Endret 20. oktober 2013 av mama foodie
ms.Pond Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2013 Vel, de muffinsene er vi spente på også. Har ikke prøvd det før, så det blir sikkert bra! Et feilkjøp av frysetørka bringebær fører til eksperimentering. De var ikke så gode hele, så nå er de pulverisert med stavmiksren, og vi ble enige om at det vil bli super kakepynt (bringebærene gjør seg garantert i sjokolade også, for jeg gumler på en nå, fra Divine!) Frystørka bringebær hørtes spennende ut! Det blir nok knall kakepynt, som smaker godt i tillegg! Og bringebær i sjokolade smaker himmelsk....
bIomstre Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Muffinsrapport: Vanlige hvite muffins (eller cup cakes var det vel når smør og sukker ble rørt hvitt...) ble fylt med vaniljekrem før steking - nam! Halvparten ble drysset med knuste frysetørka bringebær, andre halvpart fikk de samme bringebærene blandet inn i røra, sistnevnte var best og anbefales herved (spesielt til de som er som meg og ikke takler bærklumper i baksten, masse smak!) Noen som har testa om det gjør noen forskjell å ta seg bryet med å røre smør og sukker hvitt, eller om det går like fint å bare smelte smøret og mikse alt sammen (mht smak og konsistens)? Får jo forsåvitt en fastere røre da, som er litt enklere å skuffe oppi formene... Så kanskje det er verdt det?
ms.Pond Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Frysetørkete bringebær skal herved kjøpes inn! Spennende spennende Sjokoladepakken kom på fredag, så jammen meg skal det blir sjokolade her etterhvert også Noen som har testa om det gjør noen forskjell å ta seg bryet med å røre smør og sukker hvitt, eller om det går like fint å bare smelte smøret og mikse alt sammen (mht smak og konsistens)? Får jo forsåvitt en fastere røre da, som er litt enklere å skuffe oppi formene... Så kanskje det er verdt det? Forskjellen blir at dersom du rører det hvitt blir det mer luft i røra, og ergo mer luftig bakst. Ser for meg at det går helt fint å smelte smør som du heller i røra, men da blir det nok mer kompakt resultat. Kanskje det kan kompenseres med mer natron/bakepulver, og ved at røra får stå litt før steking? Uvisst, men interessant å finne ut Endret 27. oktober 2013 av mama foodie
bIomstre Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Nja, da har jeg tenkt litt (ja, det gjorde vondt). I mine muffins oppskrifter skal man som regel lage eggedosis først, og dette gidder ikke jeg, jeg bare rører sammen. Har uansett så mye greier oppi (matmuffins, eplemuffins, bananmuffins osv) at de blir uansett tunge så jeg ser ikke vitsen med eggedosisjobben (som helt klart gir luft, og til et sukkerbrød f.eks tar jeg meg helt klart bryet). Men nå når jeg skulle lage disse vanilje cup cake'sa så skulle man altså røre smør og sukker hvitt. Da turte jeg ikke annet (ettersom de tross alt skulle legges ut til salg...). Og jeg tror at poenget er at i den oppskriften var det mye mer smør enn i mine vanlige oppskrifter (125g vs noen ss) og DA tror jeg faktisk det er et poeng for å ikke risikere at røra skiller seg rett og slett? Så da tror jeg at jeg fortsetter med samme strategi fremover. Står det eggedosis hopper jeg glatt over, står det røring av (mye) smør og sukker så er jeg flink pike (tror jeg)
ms.Pond Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 28. oktober 2013 Det aller beste er å følge det du vet funker Jeg lærte at det var viktig å ikke piske/røre smør og sukker for lenge, for da ville cupcakene bli så luftige at de løftet seg fra bunnen av formen (og det stemte! Jeg opplevde det for et par runder siden da jeg gikk fra mikseren et par minutter). I en av mine faste muffinsoppskrifter skal man røre egg og sukker hvitt, og så tilsette egg. Det blir mer enn nok luft i muffinsene likevel Men det kan godt hende at det er for å hindre at den skiller seg også. Jeg mener jeg har hatt smeltet smør i flere typer kakerører, men jeg kommer selvsagt ikke på noen akkurat nå. Likevel, når du tilsetter hydrofilt og hydrofobt i samme blanding så er alltid faren for at det skiller seg der. Nei sannelig om jeg vet, jeg vil ikke være bastant på noe som helst her føler jeg. Uff, må jeg tenke jeg også? Det er alt for sent for sånt...
bIomstre Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 Ved nærmere ettertanke, skilt røre blir det vel ikke. Er vel heller det at røring av smør g sukker er den beste metoden for luft i røra når det blir mye smør En ting er sikkert, jeg baker, smaker og forsker videre
bIomstre Skrevet 31. oktober 2013 #16 Skrevet 31. oktober 2013 Hvor får du tak i en så fin form da? Og får du disse sirupene etc på helsekost? Nå har Ikea fått former http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50233120/
ms.Pond Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter #17 Skrevet 31. oktober 2013 Hvor får du tak i en så fin form da? Og får du disse sirupene etc på helsekost? Nå har Ikea fått former http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50233120/ Nice! Nå blir det konfekt til jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå