Gå til innhold

"Krav" på fri til planleggingsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg har krav på fri, om det er egenmelding(mangel på barnepass), avspasering, permisjon uten lønn osv.. Kan arbeidsgiver nekte meg fri?

Anonymous poster hash: dd4af...f09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bruke egenmelding og jeg tror ikke du har krav på fri i det hele tatt, men det vil jo være rart av en arbeidsgiver å ikke gi fri i en sånn situasjon. Men hvis du har en mann du kan dele planleggingsdagene med og du likevel er hjemme alle selv, så kan jo arbeidsgiver mene sterkt at det ikke er din tur hvis det passer veldig dårlig for han/hun at du er hjemme den dagen, selv om de ikke har noe å si på hvem som er hjemme.

Anonymous poster hash: 35d86...76b
Skrevet

I tariffen vår står det at det er gyldig grunn til velferspermisjon uten lønn om det ikke er til vesentlig ulempe at vi tar fri akkurat den dagen, så vi får alltid fri.

Anonymous poster hash: d91fc...82c
Skrevet

Lurer på om jeg har krav på fri, om det er egenmelding(mangel på barnepass), avspasering, permisjon uten lønn osv.. Kan arbeidsgiver nekte meg fri?

Anonymous poster hash: dd4af...f09

Du har ikke krav på lønn, men kan bruke ferie, avspasering osv. Evt velferdspermisjon uten lønn.

Skrevet

Sjefen kan nekte deg fri om det er til vesentlig ulempe at du er borte den dagen. Og det kan det fort bli om halve arbeidsplassen har barn med planleggingsdag.

Men som regel ordnar det seg på eit vis.

Skrevet

Skjønner at jeg ikke har krav på fri i den forstand. Men det blir jo et stort problem om jeg ikke får fri da jeg ikke har barnevakt og barnet på 2 år greier jo seg ikke selv :P ulempe er det uansett om jeg tar fri..

Anonymous poster hash: 36c0e...280

Skrevet

Det er ulik praksis i de forskjellige kommunene :-) der jeg jobber har vi krav på permisjon med 100% lønn tre av fem planleggingsdager. Så det er da to planleggingsdager i året hvor jeg må skaffe barnevakt.

Har en fin avtale med ei mamma i bh. Jeg tar gutta våres tre dager og hun to :-) genialt! Guttene får lekt og vært med hverandre hjem og vi foreldre slipper ulønna dager :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ne, du har ikke krav på lønn, men sjefen er bra sær om du ikke får fri uten...

Skrevet

Som andre skriver har vi ikke krav på fri, men som regel får man ta ut avspasering, ferie eller permisjon uten lønn.

Vi har dessverre skole og bhg som ikke har like planleggingsdager kun en som er samme dag. Vi har da 9 planleggingsdager i løpet av ett år.

Gleder meg til begge går på skole og vi kun får 5 planleggingsdager.

Jeg har hatt med bhg ungen på jobben en gang også for å få ting til å gå opp og ser ut som jeg må det neste gang også.

Anonymous poster hash: 8dcac...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...