Gå til innhold

Stakk meg på en brukt kanyle idag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og idag stakk jeg meg på en brukt kanyle. Ga beskjed om dette til kontaktsykepleier, som ba meg om å skylle godt med vann og klemme ut blod. Gjorde dette, og spurte selvfølgelig om dette burde sjekkes. Fikk til svar at det ikke var nødvendig.. 

Hva gjør dere når dere er uheldig og stikker dere?
Kjenner ikke denne personen hverken jeg eller kontaktsykepleier da vi måtte hjelpe en annen gruppe i hjemmetjenesten. Så aner ikke hva denne personen evt kan bære.

Anonymous poster hash: 9ae9c...2b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med smitteansvarlig!

Du må ta blodprøver jevnlig for å sjekke om du er smittet av noe.

Anonymous poster hash: f4c58...e69

Skrevet

Da jeg jobbet i politiet stakk jeg meg på en sprøyte.

Måtte til bedriftslegen 3 ganger for blodprøver. Fikk medisin for hepatitt c og for HIV. Gikk på dem i 6 mnd. før jeg ble klarert av siste blodprøve. Var en ganske heftig tid.

Anonymous poster hash: 56db4...aef
Skrevet

Er pasienten som hadde brukt sprøyten i en risikogruppe? Det enkleste er vel å sjekke status på han/henne? Heldigvis er de færreste bærere av en farlig smittsom sykdom, selv om det er uhyggelig å oppleve det du gjorde.

Anonymous poster hash: 8486a...647
Skrevet

Det SKAL være prosedyrer for dette der du jobber. Du må kontakte leder som kan si hvem som er smittevernkontakt. Det er viktig å få tatt nullprøver innen 48 timer. Du må ta hepatitt a,b og c. HIV og leverprøver. Det skal vurderes av lege om pasienten utgjør en smitterisiko. Om den utgjør en stor risiko må du få vaksiner for hepatitt og mulig medisin for HIV. Hos oss får man alltid tilbud om hepatitt vaksine om man ikke har det fra før etter en slik episode.

Det er viktig at du får dette gjort, for om det skulle vise seg at du har blitt smittet får du ikke dette dekt som en yrkesskade.