Gå til innhold

Stakk meg på en brukt kanyle idag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og idag stakk jeg meg på en brukt kanyle. Ga beskjed om dette til kontaktsykepleier, som ba meg om å skylle godt med vann og klemme ut blod. Gjorde dette, og spurte selvfølgelig om dette burde sjekkes. Fikk til svar at det ikke var nødvendig.. 

Hva gjør dere når dere er uheldig og stikker dere?
Kjenner ikke denne personen hverken jeg eller kontaktsykepleier da vi måtte hjelpe en annen gruppe i hjemmetjenesten. Så aner ikke hva denne personen evt kan bære.

Anonymous poster hash: 9ae9c...2b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med smitteansvarlig!

Du må ta blodprøver jevnlig for å sjekke om du er smittet av noe.

Anonymous poster hash: f4c58...e69

Skrevet

Da jeg jobbet i politiet stakk jeg meg på en sprøyte.

Måtte til bedriftslegen 3 ganger for blodprøver. Fikk medisin for hepatitt c og for HIV. Gikk på dem i 6 mnd. før jeg ble klarert av siste blodprøve. Var en ganske heftig tid.

Anonymous poster hash: 56db4...aef
Skrevet

Er pasienten som hadde brukt sprøyten i en risikogruppe? Det enkleste er vel å sjekke status på han/henne? Heldigvis er de færreste bærere av en farlig smittsom sykdom, selv om det er uhyggelig å oppleve det du gjorde.

Anonymous poster hash: 8486a...647
Skrevet

Det SKAL være prosedyrer for dette der du jobber. Du må kontakte leder som kan si hvem som er smittevernkontakt. Det er viktig å få tatt nullprøver innen 48 timer. Du må ta hepatitt a,b og c. HIV og leverprøver. Det skal vurderes av lege om pasienten utgjør en smitterisiko. Om den utgjør en stor risiko må du få vaksiner for hepatitt og mulig medisin for HIV. Hos oss får man alltid tilbud om hepatitt vaksine om man ikke har det fra før etter en slik episode.

Det er viktig at du får dette gjort, for om det skulle vise seg at du har blitt smittet får du ikke dette dekt som en yrkesskade.

Jeg har desverre stukket meg 4 ganger, og har måttet følge prosedyre med nullprøve, 3 mnd prøve og 6 mnds prøve. Det har gått bra, men man har jo ingen garatier.

Anonymous poster hash: 922ec...dde

Skrevet

Takk, da skal jeg ta det videre på mandagen. Skal på jobb i morgen, men har en sløv kontakt spl. som ikke er så veldig nøye på slike ting- kun når det gjelder seg selv. Spurte hva jeg måtte gjøre, men fikk til svar at det ikke var farlig og at jeg bare skulle skylle fingeren litt. 
Men somsagt så har vi ikke noe kjennskap til denne brukeren, og derfor er jeg litt mer skeptisk siden jeg ikke aner om det er noe som feiler denne brukeren. 

Skrevet

Takk, da skal jeg ta det videre på mandagen. Skal på jobb i morgen, men har en sløv kontakt spl. som ikke er så veldig nøye på slike ting- kun når det gjelder seg selv. Spurte hva jeg måtte gjøre, men fikk til svar at det ikke var farlig og at jeg bare skulle skylle fingeren litt. 

Men somsagt så har vi ikke noe kjennskap til denne brukeren, og derfor er jeg litt mer skeptisk siden jeg ikke aner om det er noe som feiler denne brukeren. 

Hvis kontaktsykepleieren er så sløv, så ville jeg ha klaget på henne. Kan jo lure på hvilken andre ting hun er sløv med 

Anonymous poster hash: 8b9e1...e4d

Skrevet

Det er, som de andre nevner her, ikke bare HIV som er farlig. Hepatitt er langt vanligere og er en helt grusom sykdom som folk dør av hvert år. Du må kontakte noen som tar dette alvorlig!

Anonymous poster hash: 7151d...a8b
Skrevet

Dra på legevakten så fort som mulig å få tatt 0-prøve, det er viktig med tanke på eventuelle sykdommer og forsikring senere. Mest sannsynlig har arbeidsplassen din ferdigutfylte skjemaer for dette (skjedde meg julaften i fjor og jeg måtte inn på sykehuset og ta prøver 1. juledag da legevakten ikke tok slike prøver). Vedig sløvt av kontaktsykepleieren din-jeg blir skremt. Jeg ville rapportert dette til din kontakt høyskolen samt hennes nærmeste leder. Slike sløve sykepleiere ønsker vi ikke i dagens helse-Norge. Det er skummelt å stikke seg men det går som oftest bra. Jeg har dessverre gjort det flere ganger.

Anonymous poster hash: 072de...3c4

Skrevet

Man skal IKKE kkemme ut blod! Det er det verste du kan gjøre!

Anonymous poster hash: c3d80...f6f

Skrevet

Ja du, den der stusset jeg også på. Takk! Da er jeg ikke alene om å stusse over det.

Anonymous poster hash: 7151d...a8b

Skrevet

Hva??? Hvorfor? :o

Skrevet

Hvis kontaktsykepleieren er så sløv, så ville jeg ha klaget på henne. Kan jo lure på hvilken andre ting hun er sløv med 

Anonymous poster hash: 8b9e1...e4d

Hun holdt på å medisinere feil igår og stakk brukeren med ei opptrekkskanyle! Medikamentet ble ikke dobbelsjekket av to sykepleiere (noe det skal med den typen), men jeg la heldigvis merke til det etterpå så hun fikk satt riktig dose. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...