Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Skal lage hjemmeside, internetbutikk, bestilling av rom osv. MEN, har ikke peiling på noe av det her. Tenkte på worldpress men med mine begrensede kunnskaper så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få den til å fungere...lage en database, hvordan? Altså, skal jeg opprette(kjøpe) et domene først før jeg kommer igang med selve hjemmesiden? Anonymous poster hash: 6d64d...732
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 Worldpress eller wordpress ? Ikke vært borti dette selv, men har litt peiling på data I hvert fall på wordpress sine about sider står det at du må ha et domene før du kan starte. For en nettbutikk tror jeg det er noen regler for hva du kan velge. For domener som slutter på .no så tror jeg det også må registreres i brønnøysundregisteret. Men det bør du sjekke ut. Du kan bruke en "FTP" for å få kontakt med domenet. Du må da laste ned en FTP klient, som det er mangen gratisversjoner av som fungerer helt fint. Filezilla er et greit valg. Videre står det at du trenger en tekst editor som kan være notepad eller Wordpad som ligger på pcen. Eller late ned et script program som eks. java script. http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress Det ser ut til at den støtter MySQL database system, du må nesten se deg litt om i programmet om MySQL er "integrert" eller om du må ha MySQL utenom som et eget program. Det er i hvert fall dette programmet som du må bruke for å lage en database. Gjerne ta den en kikke på MySQL sine sider for å i hvert fall ha en ide om hvordan man koder i MySQL. For at du skal kunne forandre på databasen må du være administrator for databasen. Dvs at når du opprettter for første gang må du gi "root brukeren" alle rettigheter. Hvis du kikker på linken får du jo opp steg for steg introduksjon om hvordan du skal gjøre det. Også må du nok Google frem det som er ukjent, og prøve å forstå hvordan det henger sammen. Det er ikke vanskelig, men klart det kommer til å ta tid til å se det store bildet. Og det er litt vanskelig å vite hva du eksakt trenger svar på. Anonymous poster hash: 43e5c...6a8
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Worldpress eller wordpress ? Ikke vært borti dette selv, men har litt peiling på data I hvert fall på wordpress sine about sider står det at du må ha et domene før du kan starte. For en nettbutikk tror jeg det er noen regler for hva du kan velge. For domener som slutter på .no så tror jeg det også må registreres i brønnøysundregisteret. Men det bør du sjekke ut. Du kan bruke en "FTP" for å få kontakt med domenet. Du må da laste ned en FTP klient, som det er mangen gratisversjoner av som fungerer helt fint. Filezilla er et greit valg. Videre står det at du trenger en tekst editor som kan være notepad eller Wordpad som ligger på pcen. Eller late ned et script program som eks. java script. http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress Det ser ut til at den støtter MySQL database system, du må nesten se deg litt om i programmet om MySQL er "integrert" eller om du må ha MySQL utenom som et eget program. Det er i hvert fall dette programmet som du må bruke for å lage en database. Gjerne ta den en kikke på MySQL sine sider for å i hvert fall ha en ide om hvordan man koder i MySQL. For at du skal kunne forandre på databasen må du være administrator for databasen. Dvs at når du opprettter for første gang må du gi "root brukeren" alle rettigheter. Hvis du kikker på linken får du jo opp steg for steg introduksjon om hvordan du skal gjøre det. Også må du nok Google frem det som er ukjent, og prøve å forstå hvordan det henger sammen. Det er ikke vanskelig, men klart det kommer til å ta tid til å se det store bildet. Og det er litt vanskelig å vite hva du eksakt trenger svar på. Anonymous poster hash: 43e5c...6a8 Takk for svar! Mulig det ikke er komplisert og jeg finner ut av det etterhvert, men litt vanskeligere enn jeg regna med. Er allerede registrert i brønnøysundregisteret frresten. Skal sjekke det ut! Anonymous poster hash: 6d64d...732
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå