Gå til innhold

1-åringer og lek

November-spire-79

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for at deres 1-åring skal kunne sitte litt for seg selv å leke? Her kan hun sitte å leke med seg selv hvis jeg sitter ved siden av henne, men så fort jeg reiser meg opp for å hente noe eller gjør noe annet i samme rom så krabber hun etter meg å sutrer. Ikke alltid da, men stort sett. Hun er også veldig avhengig av at jeg ser henne hele tiden og får liksom ikke gjort så mye annet enn å være med henne. Bare det å skulle skrive ei handleliste er ikke alltid så enkelt for da skal hun ha pennen min og blokka mi. Blir illsint hvis hun ikke får viljen sin, men den får hun ikke altså ;) Har jeg gitt henne for mye oppmerksomhet til nå eller vil det gå seg til av seg selv? Evt. hva bør jeg gjøre? Hun er jo vant med å bli tatt opp så fort hun gråter, men det har jeg gjort med hensikt. Jeg har bare et barn, og hun er veldig etterlengtet, så mulig hun er litt bortskjemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør dere for at deres 1-åring skal kunne sitte litt for seg selv å leke? Her kan hun sitte å leke med seg selv hvis jeg sitter ved siden av henne, men så fort jeg reiser meg opp for å hente noe eller gjør noe annet i samme rom så krabber hun etter meg å sutrer. Ikke alltid da, men stort sett. Hun er også veldig avhengig av at jeg ser henne hele tiden og får liksom ikke gjort så mye annet enn å være med henne. Bare det å skulle skrive ei handleliste er ikke alltid så enkelt for da skal hun ha pennen min og blokka mi. Blir illsint hvis hun ikke får viljen sin, men den får hun ikke altså ;) Har jeg gitt henne for mye oppmerksomhet til nå eller vil det gå seg til av seg selv? Evt. hva bør jeg gjøre? Hun er jo vant med å bli tatt opp så fort hun gråter, men det har jeg gjort med hensikt. Jeg har bare et barn, og hun er veldig etterlengtet, så mulig hun er litt bortskjemt ;)

Det var jo som å beslrive min gutt på 14 måneder!! :)

Akkurat slik har vi det her hjemme. Vi må sitte med han for at han kan leke litt. Og vi skal da helst se på han også!

Begynnermeg og far å prate begynner han å hyle for å få oppmerksomhet, også ler han når vi ser på ham :)

Skikkelig troll den gutten. Hehe

Men jeg jobber selv på en småbarnsavdeling og kjenner det veldig igjenn. Disse små kan enda ikke leke, de wr veldig selvorientert. Alt handler om seg selv. Det er ikke før de bir nærmere 2 år at de kan noen forskjellige lekestrategier..

Men jeg prøver å trekke meg litt unna, og av og til "glemmer" han seg bort og leker noe alene..

Jeg prøver å ikke gi opp oppmerksomhet når han suttrer etter meg om jeg må på kjøkkenet eller badet. Synes det kan bli litt vell mye av og til. Men synes han blir flinkere for hver dag! :)

Nå har vi vært til innkjøp av legeklosser og treklosser. Og det er morro det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er godt å høre at det er flere som har det sånn ;) Jeg vil jo gjerne at hun skal bli selvstendig og kunne leke litt alene, men det tar nok litt tid ja. Jeg jobber i barnehage selv, men har alderen 3-6 år, derfor har jeg litt mer erfaring med de som er litt større.

Jeg har ikke noe imot å leke med henne eller bruke all min tid på henne, men noen ganger hadde det jo vært litt greit å kunne lage middag uten en liten krabat i hælene som hyler. Setter henne i stolen å gir henne noe å spise da, men det er liksom begrenset hvor lenge hun gidder å sitte der også hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer etterhvert, her var det snakk om å kunne leke litt alene i sandkassa ved den alderen. Men ellers fant hun aldri noe som var interessant nok..

Anonymous poster hash: c122f...d52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan faktisk sitte med en sekk på ryggen og fikle med den. Hun fikk ny barnehagesekk og den var stas. Hun har også blitt opptatt av å kle på seg selv, så da kan hun sitte lenge med en body på hodet og en strømpebukse på skuldrene og kose seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...