Gå til innhold

Noen som har barn med angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om dette? Har ei jente på 8 år, lurer på om hun er i faresonen for å utvikle angst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min har en sønn på 8 med angst. De går til psykolog gjennom bup pluss en healer og bruker litt homøopatisk medisin.

Han vil ikke på skolen, kaster opp om morgenen fordi han ikke vil, ( blir ikke mobbet), har angst når moren forlater ham, bare hun skal handle gråter han og er redd hun ikke kommer igjen.

Masse andre ting også, vet ikke helt hva du lurer på?

Moren hadde depresjon mens hun var gravid med ham, og noe kan visst komme derfra tror de. Moren har forøvrig også angst.

Anonymous poster hash: 2eaab...f10

Skrevet

Moren hadde depresjon mens hun var gravid med ham, og noe kan visst komme derfra tror de. Moren har forøvrig også angst.Anonymous poster hash: 2eaab...f10

Det stemmer ikke helt, i hvert fall ikke i forhold til det jeg har lært. Angst og depresjon forekommer imidlertid ofte hos personer samtidig og det har en nokså stor arvbarhet. I tillegg er selvfølgelig sosial læring til stede ved angsttilstander.

Hvis du tror barnet ditt har angst, HI, ville jeg tatt kontakt med fastlegen og bedt om en henvisning til BUP. Det sentrale i vurderingen er om engstelsen hindrer barnet i sin utfoldelse, om det er ting barnet ikke tør gjøre og som det forventes ut fra alder at barnet behersker. Forekomsten av angst hos barn i småskolealder er ca 5%, altså minst en i hver klasse i gjennomsnitt. Angst lar seg nokså lett behandle. Som mamma vil utfordringen din være å presse og støtte i passe grad. Å la barnet slippes alt, vil kunne forsterke angsten og kan føre til en generalisert angst der barnet er redd for "alt". Samtidig er det viktig å ta hensyn til barnet, se hva som er gjennomførbart og hva som ikke er det. En separasjonsangst som gjør at barnet ikke tør gå på skolen og at det utvikles en skolevegringsproblematikk bør håndteres raskt, man vet at det blir vanskeligere og vanskeligere for barnet å komme seg på skolen for hver dag barnet får være hjemme.

Lettere å svare konkret hvis du spør konkret om det du lurer på :)

Skrevet

Har en gutt med angst, han går til BUP til en flink psykolog. Det hjelper.

Anonymous poster hash: 135ee...87a

Skrevet

Har en gutt med angst, han går til BUP til en flink psykolog. Det hjelper.

Tusen takk for fine svar. Hun har begynt å bli redd for å gå hjem fra skolen fordi hun er redd for å bli kidnappet, tør heller ikke å gå 100 meter ned i gaten pga det samme. Før sprang hun opp og ned som ingenting. Det er veldig mørkt om morgenen nå. Vi hadde innbrudd i bilen nettopp, hun er redd det skal komme tyver i huset også. Hun er anspent og jeg føler hun stresser mye. Hun har begynt å bli redd for å åpne døren også. Det er endel angst bakover i familien. Foruten dette er hun veldis sosial, aktiv og fungerer bra sosialt. Hun har raserianfall og veldig lav selvfølelse...

Skrevet

Moren hadde depresjon mens hun var gravid med ham, og noe kan visst komme derfra tror de. Moren har forøvrig også angst.Anonymous poster hash: 2eaab...f10

Det stemmer ikke helt, i hvert fall ikke i forhold til det jeg har lært. Angst og depresjon forekommer imidlertid ofte hos personer samtidig og det har en nokså stor arvbarhet. I tillegg er selvfølgelig sosial læring til stede ved angsttilstander.

Hvis du tror barnet ditt har angst, HI, ville jeg tatt kontakt med fastlegen og bedt om en henvisning til BUP. Det sentrale i vurderingen er om engstelsen hindrer barnet i sin utfoldelse, om det er ting barnet ikke tør gjøre og som det forventes ut fra alder at barnet behersker. Forekomsten av angst hos barn i småskolealder er ca 5%, altså minst en i hver klasse i gjennomsnitt. Angst lar seg nokså lett behandle. Som mamma vil utfordringen din være å presse og støtte i passe grad. Å la barnet slippes alt, vil kunne forsterke angsten og kan føre til en generalisert angst der barnet er redd for "alt". Samtidig er det viktig å ta hensyn til barnet, se hva som er gjennomførbart og hva som ikke er det. En separasjonsangst som gjør at barnet ikke tør gå på skolen og at det utvikles en skolevegringsproblematikk bør håndteres raskt, man vet at det blir vanskeligere og vanskeligere for barnet å komme seg på skolen for hver dag barnet får være hjemme.

Lettere å svare konkret hvis du spør konkret om det du lurer på :)

Nå er det jo noen her i verden som tror på litt andre ting enn det som står i skolebøkene, og i den alternative verden er dette med depresjon under svangerskapet noe de mener kan påvirke barnet ganske mye..

Anonymous poster hash: 2eaab...f10

Skrevet

Nå er det jo noen her i verden som tror på litt andre ting enn det som står i skolebøkene, og i den alternative verden er dette med depresjon under svangerskapet noe de mener kan påvirke barnet ganske mye..Anonymous poster hash: 2eaab...f10

Ja, for skolebøkene tar selvfølgelig feil og den alternative verden har rett. Jeg er skeptisk til healing og annet alternativt når det er snakk om barn, synes det er riktig å bruke behandling som har dokumentert effekt. På den annen side, mye virker når man tror på det og det er jo tross alt det viktigste.

Skrevet

Har en gutt med angst, han går til BUP til en flink psykolog. Det hjelper.Anonymous poster hash: 135ee...87a

Tusen takk for fine svar. Hun har begynt å bli redd for å gå hjem fra skolen fordi hun er redd for å bli kidnappet, tør heller ikke å gå 100 meter ned i gaten pga det samme. Før sprang hun opp og ned som ingenting. Det er veldig mørkt om morgenen nå. Vi hadde innbrudd i bilen nettopp, hun er redd det skal komme tyver i huset også. Hun er anspent og jeg føler hun stresser mye. Hun har begynt å bli redd for å åpne døren også. Det er endel angst bakover i familien. Foruten dette er hun veldis sosial, aktiv og fungerer bra sosialt. Hun har raserianfall og veldig lav selvfølelse...

Ville sett det litt ann, dette hør ikke så ille ut.

Skrevet

Har en gutt med angst, han går til BUP til en flink psykolog. Det hjelper.Anonymous poster hash: 135ee...87a

Ville sett det litt ann, dette hør ikke så ille ut. Anonymous poster hash: 135ee...87a

Jeg er ikke enig. Bedre å 'kvele' dette i starten enn å la det vokse seg stort. Kanskje to-tre timer hos psykolog kan gjøre stor forskjell for jenten.

Anonymous poster hash: 3a8c0...bbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...