Nullstress;) Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 sønnen min ammet jeg i 6 uker. da gav jeg opp. tre brystbetennelser, sprukne brystvorter, blodet gjorde meken rosa, jeg kastet opp i bøtte over babyen da jeg ammet, dette pga smerte. det var BEDRE å føde enn å amme... datteren min kunne jeg ikke amme, og det var jeg sjeleglad for!!!!! jeg lagde en tråd (på et annet forum) for flere år siden hvor jeg skrev at jeg ikke ammet datteren min, og spurte hva dere syntes om meg. det var utrolig mange sårende kommentarer jeg fikk tilbake. at detteren min ikke kom til å få immunforsvar, at jeg var en dårig mor, at jeg ikke ville barnets beste, at jeg var for ung osv... da jeg forklarte HVORFOR jeg ikke ammet, skiftet alle meining. da var det ikke så farlig, imunforsvar ville hun får osv.... jeg kjenner flere som slet med amming, men som faktisk ikke turte å kutte ut ammingen pga andre folks kvasse meninger om det. noe som resulterte i stress, et par av de gikk i peprisjoner, det var ikke noe kos å gi sitt elskede barn mat!!! (snakker ikke bare om nære venner, men også om kollegaer. dette kom opp i en pause en gang) noen ammet i flere mnd, selv om det gav store smerter, dårøig selvbilde som mor (de fikk det jo ikke til) osv... andre kuttet til slutt ut puppen og gav mme, og fikk en helt annen hverdag. babyen ble mett, den sov, mor hadde ingen smerter og hun ble glad i gjen. å gi bebyen mat, var KOSELIG!!! så, hvorfor amme til en hver pris?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 om noen gjør det,så er det vel opp til dem. om de er så sabla redd for hva andre synes og vil heller gå igjennom helvette og det som mere er for å amme,så la de gjøre det da. noen ganger vil ikke amminga seg,sånn er det bare. Anonymous poster hash: de848...c35
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Det er alltid noen som har hatt det verre, og som likevel har fått det til... Og da er det lett å føle at man ikke har "rett til" å gi opp. Sånn var det for meg i allefall. Anonymous poster hash: 2f47d...d5a
Gjest ronja røverdatter Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Ja, hvis man er mer opptatt av hva andre mener enn sin egen helse / opplevelse av å amme, så får man bare amme for en hver pris da. Vi er født med egen vilje. Personlig ville jeg ikke ammet for en hver pris og det synes jeg ikke andre skal heller.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg ammet i fem dager, men gikk seg aldri til. Etter det pumpet jeg i 10 uker. OG føler meg IKKE som en dårlig mamma pga det!! Anonymous poster hash: 1c1be...294
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #6 Skrevet 19. oktober 2013 Hva gjør mødre i andre land hvor de ikke har råd til morsmelkerstaning? Synes det er en lettvint løsning å gi morsmelkerstaning fremfor å amme. Og ja, jeg har selv slitt med amming hos to barn. Store sår, infeksjoner og sopp. Greit nok at det ikke ble kos, men barnet fikk det som var best, nemlig morsmelk. Det er en grunn til at kroppen er laget slik at man får melk.... Anonymous poster hash: 5b2b6...95c
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #7 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg hadde ikke melk til datteren min for 7 år siden, og heller ikke denne gangen til sønnen min som nå er 4 mnd. Ikke alle får melk, og det må virkelig være opp til hver enkelt om man vil amme eller ikke. Det skal ikke være for enhver pris! Anonymous poster hash: cfb95...516
Twintipp og himmelblå Skrevet 19. oktober 2013 #8 Skrevet 19. oktober 2013 Det å amme, og føde uten bedøvelse osv, har ikke vært noen bragd for meg. Man oppnår ikke statuspoeng for det. Min ville ikke ha morsmelk når den først kom, så da fortsatte vi med NAN da.Aldri tenkt eller reflektert over. Han her har hatt to dager hvor han har vært litt dårlig på 4 år, så det behøver ikke være en korrelasjon mellom dette.
Gjest usababy Skrevet 19. oktober 2013 #9 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er helt enig med deg. Ammepresset i Norge er altfor stort. Det skal ikke være sånn at en får dårlig samvittighet for å gå over til mme før en har kjørt seg såpass på felgen at en er ødelagt, kosen er ødelagt, babyen blir ikke mett, brystvortene blør og en har det forjævlig. Min mening: amming er bra, men ikke for enhver pris. Og det er feil å se ned på mødre som gir mme, det er også feil å fordømme dem og forlange en grundig forklaring fra dem. La folk velge ut fra sin situasjon, det beste for barnet sitt ut fra sin situasjon.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #10 Skrevet 19. oktober 2013 Med denne holdningen dere viser her, sitter Nestlé og småfolk og gnir seg i hendene. Gi amming en sjanse. Det er slitsomt og det er mye jobb, men 99% får det til hvis de gidder å prøve. Folk gir opp etter få uker, men det tar fra 4-12 uker å etablere en god ammerutine. Anonymous poster hash: 96ecb...e02
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 19. oktober 2013 #11 Skrevet 19. oktober 2013 Hva gjør mødre i andre land hvor de ikke har råd til morsmelkerstaning? Synes det er en lettvint løsning å gi morsmelkerstaning fremfor å amme. Og ja, jeg har selv slitt med amming hos to barn. Store sår, infeksjoner og sopp. Greit nok at det ikke ble kos, men barnet fikk det som var best, nemlig morsmelk. Det er en grunn til at kroppen er laget slik at man får melk.... Anonymous poster hash: 5b2b6...95c Kvinner i andre land føder i tverrleie der både mor og barn dør, seteleie der mor får avføringsinkontinens og fosteret hjerneskade, fordi de ikke har tilgang på keisersnitt. Barn i andre land fryser fordi foreldre ikke har råd til ordentlige klær og sulter fordi de ikke har råd til mat. Enkelte kvinner i andre land må fortsette å bo med menn som slår, voldtar dem og drikker hver dag fordi de ikke har råd til å forsørge barna alene. Du kan ikke sammenligne fravær av andre alternativer med fullgode alternativer! Tviler sterkt på at kvinner i andre land som ikke har råd til MME hadde ammet med sopp og brystbetennelser hvis de hadde råd til å kjøpe erstatning.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #12 Skrevet 19. oktober 2013 Synes ikke man skal amme for enhver pris. Man bør gjøre det som er beste for seg. Har ammet alle mine 5. Ikke alltid problemfritt, men jobbet for å få det til for synes det er så utrolig "lettvint". Deilig å slippe flasker. Samtidig var det mye jobb, spesielt når de ikke ville ta flaske. Kunne aldri ta en fri kveld med venninner. Tror det er mange som blir overrasket over hvor mye tid amming tar. Anonymous poster hash: 271e2...755
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #13 Skrevet 19. oktober 2013 Synes ikke man skal amme for enhver pris. Man bør gjøre det som er beste for seg. Har ammet alle mine 5. Ikke alltid problemfritt, men jobbet for å få det til for synes det er så utrolig "lettvint". Deilig å slippe flasker. Samtidig var det mye jobb, spesielt når de ikke ville ta flaske. Kunne aldri ta en fri kveld med venninner. Tror det er mange som blir overrasket over hvor mye tid amming tar. Anonymous poster hash: 271e2...755 Samme her, ungen er over halvåret og jeg har enda ikke hatt en natts sammenhengende søvn (siden hun MÅ ha pupp på natta og ingen kan avlaste), ikke vært ute av huset mer enn to timer uten ungen og må ha henne med overalt, og da mener jeg bokstavelig talt overalt Anonymous poster hash: a6b37...b2d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #14 Skrevet 19. oktober 2013 Lurer jeg på også. Hadde jeg ammet hadde ikke sønnen min lagt på seg like mye som ved MMe sa de på sykehuset. Anonymous poster hash: ddca4...c5e
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #15 Skrevet 19. oktober 2013 Ammer ikke for en hver pris.. Gjør så godt jeg kan, går det ikke har jeg ikke dårlig samvittighet for det.. det er synd med de som ikke gidder å prøve å amme, men det er opp til en hver mor å ta det de avgjørelser de mener er best for egne barn. Hva enn det er, er ikke mitt problem! Anonymous poster hash: 59ac6...886
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #16 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal måtte amme for en hver pris, men selv har jeg erfart at det går andre veien. Jeg ammer min sønn på 8 mnd, og det har jeg måtte forsvare ved flere enn en anledning. Alle i barselgruppa gir MME, og kan ikke forstå at jeg ammer. I tillegg har jeg også måttet forsvare meg for andre mødre når det gjelder dette for "Man får jo sååå mye mer fritid ved å gi flaske. Stakkars meg som ikke har forstått at det er bedre med flaske, for da kan jeg jo sende baby på overnatting fra han er ett par måneder. slik at jeg å samboer kan ta en skikkelig fest". "Jeg burde virkelig gi flaske slik at samboer kan ta baby annenhver natt. Det er jo bare tåpelig å amme på nettene." Så får jeg også pes for at jeg ikke gir MME på kvelden i det minste. Jeg er selv av den oppfatning at så lenge jeg kan amme vil jeg gjøre dette. Til å med helsesøster er nærmest sjokkert av at jeg ammer og har tenkt å gjøre dette til mini er 1 år, for dette er ikke ofte hun hører. For all del, jeg har absolutt ingenting i mot at man gir flaske hvis man må eller velger dette, men man trenger ikke prøve å påtvinge de som kan og vil amme å gjøre det samme. Anonymous poster hash: 0314e...84e
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #17 Skrevet 19. oktober 2013 Hva gjør mødre i andre land hvor de ikke har råd til morsmelkerstaning? Synes det er en lettvint løsning å gi morsmelkerstaning fremfor å amme. Og ja, jeg har selv slitt med amming hos to barn. Store sår, infeksjoner og sopp. Greit nok at det ikke ble kos, men barnet fikk det som var best, nemlig morsmelk. Det er en grunn til at kroppen er laget slik at man får melk.... Anonymous poster hash: 5b2b6...95c Kvinner i andre land føder i tverrleie der både mor og barn dør, seteleie der mor får avføringsinkontinens og fosteret hjerneskade, fordi de ikke har tilgang på keisersnitt. Barn i andre land fryser fordi foreldre ikke har råd til ordentlige klær og sulter fordi de ikke har råd til mat. Enkelte kvinner i andre land må fortsette å bo med menn som slår, voldtar dem og drikker hver dag fordi de ikke har råd til å forsørge barna alene. Du kan ikke sammenligne fravær av andre alternativer med fullgode alternativer! Tviler sterkt på at kvinner i andre land som ikke har råd til MME hadde ammet med sopp og brystbetennelser hvis de hadde råd til å kjøpe erstatning. Nå var vel ikke diskusjonen om hvorvidt mødre og barn dør i barsel, men om hvorfor amme til enhver pris?... Hvorfor hadde de ikke ammet med tilgang til morsmelkerstatning? De skjønner at det er det beste for barnet. Akkurat som jeg skjønte det og har ammet meg gjennom et smertehelvete i månedsvis! Jeg gjør det ikke pga kosen, men fordi det er det beste for barnet. Jeg ser hvor godt han har av det, samtidig som han koser seg veldig! Det er det viktigste for meg. Andre gjør selvfølgelig hva de selv synes er best og jeg sier ingenting. Men jeg tenker allikevel at morsmelkerstatning er en enkel løsning. Anonymous poster hash: 5b2b6...95c
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 19. oktober 2013 #18 Skrevet 19. oktober 2013 Hva gjør mødre i andre land hvor de ikke har råd til morsmelkerstaning? Synes det er en lettvint løsning å gi morsmelkerstaning fremfor å amme. Og ja, jeg har selv slitt med amming hos to barn. Store sår, infeksjoner og sopp. Greit nok at det ikke ble kos, men barnet fikk det som var best, nemlig morsmelk. Det er en grunn til at kroppen er laget slik at man får melk.... Anonymous poster hash: 5b2b6...95c Kvinner i andre land føder i tverrleie der både mor og barn dør, seteleie der mor får avføringsinkontinens og fosteret hjerneskade, fordi de ikke har tilgang på keisersnitt. Barn i andre land fryser fordi foreldre ikke har råd til ordentlige klær og sulter fordi de ikke har råd til mat. Enkelte kvinner i andre land må fortsette å bo med menn som slår, voldtar dem og drikker hver dag fordi de ikke har råd til å forsørge barna alene. Du kan ikke sammenligne fravær av andre alternativer med fullgode alternativer! Tviler sterkt på at kvinner i andre land som ikke har råd til MME hadde ammet med sopp og brystbetennelser hvis de hadde råd til å kjøpe erstatning. Nå var vel ikke diskusjonen om hvorvidt mødre og barn dør i barsel, men om hvorfor amme til enhver pris?... Hvorfor hadde de ikke ammet med tilgang til morsmelkerstatning? De skjønner at det er det beste for barnet. Akkurat som jeg skjønte det og har ammet meg gjennom et smertehelvete i månedsvis! Jeg gjør det ikke pga kosen, men fordi det er det beste for barnet. Jeg ser hvor godt han har av det, samtidig som han koser seg veldig! Det er det viktigste for meg. Andre gjør selvfølgelig hva de selv synes er best og jeg sier ingenting. Men jeg tenker allikevel at morsmelkerstatning er en enkel løsning. Anonymous poster hash: 5b2b6...95c Men ikke alle ønsker å ha måneders smertehelvete som går utover de andre i familien bare fordi ETT familiemedlem skal kose seg. Jeg har ammet 3 barn, men hadde jeg hatt smertehelvete i uker/måneder så hadde det gått utover de andre barna og mannen. Så det hadde jeg droppet.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #19 Skrevet 19. oktober 2013 Med nummer en ammet jeg for enhver pris, det var et helvete! Følte at alle forventet at jeg skulle amme, i Norge ammer vi jo ALLTID, helst til barnet er konfirmant!! Amming og god mor var sidestilt hvertfall for en ung og forvirret førstegangsmor! Heldigvis så hadde jeg vokst litt til nr 2 kom og inngikk en avtale med meg selv, jeg skulle prøve å amme, men gikk det ikke gikk det ikke. Det gikk ikke og for meg var det da greit å gå over til MME, klarte å se at ved å bruke MME hadde jeg en baby som var mett og en mor som ikke var superstresset konstant! Anonymous poster hash: d59ca...697
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #20 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg sleit med første... Noe så bort i natta også. De tre første mnd var virkelig heavvy! Blødende nippler, brystbetennelser, muskelknuter herfra til h****, alt var vondt og noe dritt. Men så snudde det når han var ca 3 mnd og jeg ammet til han var ett år. Men jeg hadde bestemt meg at jeg SKULLE amme. Derfor gjorde jeg det. Jeg hadde lest meg opp, snakket med jm og hs før fødselen og var bestemt på at jeg skulle dette til det beste for barnet. Men, jeg var ikke forberedt på hvor ille det kan bli! Derfor sa jeg nå da det nærmet fødsel med nr to at jeg går ikke igjennom det samme en gang til, går det utover mitt førstebarn osv er det stopp. Heldigvis tok knøttet puppen med en gang og jeg har *bank i bordet* ikke hatt ett eneste problem denne gangen! Jeg ammet for enhver pris fordi jeg ville det selv. Hva andre gjør driter jeg i, det får de bestemme selv. Anonymous poster hash: 45753...3f2
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #21 Skrevet 19. oktober 2013 Man kan kalle erstatning en enkel løsning. Ja, det er det når ammingen ikke fungerer! Og takk gud for det. Første hadde fødselsskader som ikke ble oppdaget før barnet nesten var dehydrert. 6 døgn på sykehus med konstant amming og pumping og flaske. Barnet lærte alldri rktig sugeteknikk. Derfor ikke nook melk og heller ikke nok mat som i morsmelk. Enkel løsning på problemet, mme. Pumpet og ammet i 5 mnd. Da tok pumpa kvelden og melkeproduksjonen. Med andre var også mme en enkel løsning for å få i barnet nok mat. Ammet, men barnet klarte ikke denne gangen heller å få i seg det som trengtes. Pumpet og ammet og flaskematet. Siden jeg hadde en fra før å ta vare på, holdt jeg ikke på så lenge som med første. Er ikke ok å amme annenhver time pluss punping og så flaske når man har flere barn å ta vare på. Finnes ikke nok timer i døgnet til det. Takk for at det finnes ENKLE LØSNINGER når amming ikke fungerer. Uansett hva årsaken er. Barna trenger mat. Det er nr 1 for at de skal leve opp! Anonymous poster hash: 47e78...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå