Gå til innhold

Forstår ikke helt dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Voldtektsuttalelser-fra-ny-minister-vekker-oppsikt-utenfor-Norges-grenser-7344995.html#.UmJ2zNK-3lM

Er det ikke en selvfølge å beskytte seg selv så godt det er mulig og ikke sette seg i situasjoner hvor man kan bli voldtatt?

Går man gjennom belastede strøk klokken 3 om natten, stupfull med korte skjørt, så er man ikke SKYLD i å bli voldtatt, men man har satt seg i en situasjon som gjør det mer sannsynlig. Skjønner ikke hvorfor folk reagerer på dette. 

Blir som å si at bare man lærer seg å klatre godt nok, så trenger man ikke sikkerhetsutstyr.

Anonymous poster hash: 471c0...b8d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Voldtektsuttalelser-fra-ny-minister-vekker-oppsikt-utenfor-Norges-grenser-7344995.html#.UmJ2zNK-3lM

Er det ikke en selvfølge å beskytte seg selv så godt det er mulig og ikke sette seg i situasjoner hvor man kan bli voldtatt?

Går man gjennom belastede strøk klokken 3 om natten, stupfull med korte skjørt, så er man ikke SKYLD i å bli voldtatt, men man har satt seg i en situasjon som gjør det mer sannsynlig. Skjønner ikke hvorfor folk reagerer på dette.

Blir som å si at bare man lærer seg å klatre godt nok, så trenger man ikke sikkerhetsutstyr.

Jo, det er en selvfølge. Det er ikke så mange som blir forferdelig provoserte av å høre at jenter skal passe på seg selv. Like mye skyld er derimot et nokså hårreisende utsagn. Endret av Berta_78
Skrevet

Ja, hun har helt rett. Offeret har like mye skyld i voldtekten som overgriperen har. Definitivt. Jeg synes det er flott at noen tør å si det som det er! Når kvinner er dumme nok til å bli med tre ukjente menn hjem så kan hun ikke hevde at hun bare var et offer og ikke ante hva som ville skje. Alle skjønner hva som skjer om man blir med ukjente menn hjem. Da blir det ikke koseprat og en kopp varm te. Offeret har ansvar for å passe på seg selv.

Anonymous poster hash: e5ffa...34a
Skrevet

Ja, hun har helt rett. Offeret har like mye skyld i voldtekten som overgriperen har. Definitivt. Jeg synes det er flott at noen tør å si det som det er! Når kvinner er dumme nok til å bli med tre ukjente menn hjem så kan hun ikke hevde at hun bare var et offer og ikke ante hva som ville skje. Alle skjønner hva som skjer om man blir med ukjente menn hjem. Da blir det ikke koseprat og en kopp varm te. Offeret har ansvar for å passe på seg selv.

Sprø holdning. Har offer og gjerningsmann like mye skyld? Jeg tenker nemlig at hvis jeg blir ranet på gaten i Mexico city når jeg går med rolexen og guccivesken synlig, har jeg satt meg i en tåpelig situasjon, og kan se det som sannsynlig at noen raner med meg. Men skylda må jo ligge hos den som gjør det? Man raner eller voldtar liksom ikke seg selv..?

Skrevet

Eller man kan ha det som i enkelte andre land, der voldtektsofre ikke blir gift fordi de er besudlet eller der kvinner blir fengslet fordi de er voldtatt. Det var jo hennes feil, det var hun som fristet mannen som kun er et uskyldig offer av sine kjønnslige drifter?

Klart man bør være aktsom, men for meg er det like klart at kvinner ikke skal hindres å bevege seg fordi en eller ti menn kan miste kontroll over egne lyster.

Skrevet

Det er vel et temmelig stort hopp fra "man har ansvar for egen sikkerhet" til "Du er voldtatt og bør steines"?

Det bør jo være en selvfølge at man ikke beveger seg ute i dårlige strøk, særlig ikke om man er beruset. Husker det ikke engang var snakk om overfallsvoldtekt da jeg vokste opp, men vi gikk ikke rundt om natten likevel, eller haiket, eller ble med fremmende hjem.

Skrevet

Jeg er helt uenig i mannssynet ditt. Du får dem til å høres ut som en bunt testosteronstyrte, usiviliserte villmenn fra steinalderen, helt uten vilje eller evne til å tenke. Det tar fra menn all makt, intelligens og følelsesregister, som om vi må vite dem inne for å beskytte dem mot seg selv.

Er litt nysgjerrig på hvorfor du har så lave tanker om menn.

Anonymous poster hash: 27aeb...c2f

Skrevet

Men selv er du ikke tøff nok til å stå for det du mener?

Skrevet

Man kan på en måte si at noen ganger er vel noen jenter skyld i situasjonen de skaper (De som kler seg ekstremt lettkledd og sender signaler om at de er "villig"), MEN de er ALDRI deres skyld at de blir voldtatt. For uansett har man sin fulle rett til å si nei, og da skal det respekteres :)

Anonymous poster hash: 8408d...b66
Skrevet

Selvfølgelig skal man unngå å sette seg selv i farlige situasjoner.  

Men hvor skal grensen gå?  "Fortjener" man å bli voldtatt fordi man går på julebord i kort skjørt?  Fordi man blir med fremmede hjem?  Fordi man går alene ute etter at det er mørkt?  

Etter min mening er det ALLTID overgriperen som har ansvaret.  

Tilsvarende vet man at unge menn som er beruset ofte blir utsatt for vold.  Mener dere at fulle, unge menn fortjener å bli banket opp?  

Mener dere at gamle damer som går med åpen håndveske fortjener å få stjålet lommeboken sin?  

Jeg synes ærlig talt at hvis menn tror de ikke takler å være i samme rom som en kvinne uten å voldta henne, så får MANNEN unngå å være alene sammen med kvinner, på samme måte som at alkoholikere som vet de blir utagerende når de drikker har et ansvar for å unngå alkohol.  Hvis noen vet de sliter med å holde fartsgrenser får de unngå bilkjøring osv.  

Anonymous poster hash: 4f917...597
Skrevet

Ja, det er nok best vi begynner med burka med det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...