Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Føler meg så utrolig rådvill, og endrer mening flere ganger til dagen. Da sønnen min var ca 4 uker var jeg på helsestasjonen og veide han, og fant ut at han nesten ikke hadde gått opp i vekt. Dette til tross for at jeg ammet døgnet rundt omtrent. Ble rådet til å gi litt erstatning etter amming noen ganger i døgnet. Han slukte det han fikk og startet endelig å sove godt, så det var tydelig at jeg ikke hadde nok melk. Jeg har pumpet og pumpet, men får ikke opp produksjonen min. Problemet mitt nå er at han har startet å foretrekke flaske. Jeg har ikke lenger kapasitet til å pumpe så ofte, så blir ca 3 ganger i døgnet. Han har frem til nå ammet på natten, men har de siste dagene nektet dette også Hadde dere giddet å fortsette pumpingen? Føler meg veldig bundet til hjemmet pga dette, og får ofte melkespreng når jeg er ute. Men tenker jo at det er bra han får litt mm i tillegg til mme. Klarer å pumpe ca 300 ml i døgnet, er dette nok til å gi noen som helst helseeffekt? Han er 10 uker Anonymous poster hash: 5867f...1ae
☆☆☆ Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 Dette er det sikkert mange meiningar om. Personlig meinar eg amming er supert så lenge det fungerar, men at det ikkje er verdt det når det blir meir pes enn gledeog nytte. Det er nok individuelt kor den grensa går. Du må nesten finne ut for deg sjølv kor langt du er villig til å gå for å gi barnet ditt melk, om du spør andre vil du få ulike svar ettersom kven du spør.
☆☆☆ Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Helseeffekt er det nok i kvar dråpe, men kor stor effekten er vil det også vere ulike svar på.
Berta_78 Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg hadde ikke giddet å pumpe for å kun gi på flaske. Mme er bra nok. Hvis du kan amme noe, er det kjempefint. Da kan du bytte på. Hvis han nekter pupp, gi flaske med mme. Vi har rent vann og gode erstatningsprodukter. barnet skal ha næring og kjærlighet, og du gir jo begge deler. Det får være grenser for hvor mye man skal straffe seg selv.
Gjest usababy Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg ville gått over til kun mme. Har erfaring med trøblete amming fra sist graviditet, og denne gangen kommer jeg ikke til å kjøre det så langt som jeg gjorde da før jeg droppet ammingen. Amming er bra, men ikke for enhver pris. Ammehysteriet i Norge har gått for langt når en må kjøre seg på felgen før en kan gå over til mme med god samvittighet. Du har prøvd mer enn lenge, og babyen må få mat. Jeg hadde gått over på mme.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #6 Skrevet 19. oktober 2013 Ville nok ha gitt mme, men fortsatt å pumpe (til barnet er minst 6 mnd) og gitt det i flaske. Det er mye viktig barnet får i seg gjennom morsmelken, som både vil gjøre at du og barnet slipper ulempene ved dårlig imunforsdvar hos babyen. Selvfølgelig ikke alle som får til ammingen, mendet blir jo en slags mellomting. Anonymous poster hash: a1b88...d33
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #7 Skrevet 19. oktober 2013 Takk for svar! Jeg har holdt ut med pumpingen til nå, siden jeg har delammet. Ville også holde produksjonen oppe siden han ammet en gang på natta, noe som er mer lettvindt enn å lage flaske. Men nå vil han tydeligvis ikke ha mer pupp, så da blir det kun for å gi på flaske. Hadde ikke nok til storesøsteren heller og slet meg ut med pumping flasking og amming. Hadde lovet meg selv at jeg skulle gi meg mye før denne gangen, men det er jommen ikke lett når en først sitter her med babyen i armene. Har jo tross alt litt melk ennå. Vanskelig dette... Anonymous poster hash: 5867f...1ae
Edelweis Skrevet 19. oktober 2013 #8 Skrevet 19. oktober 2013 JEg har slitt som deg med 2 av barna. med 3 mann klarte jeg og amme til han var 5 mnd, menden siste mnd var det delamming. måtte inn for veiing hver uke og hadde helt klart for lite melk. det var så slitsomt, og jeg ble så deprimert av det. syns du skal gi flaske om det gir en bedre hverdag for dere. han som ble ammet lengst har helt klart vært mye mer syk enn de to eldste som ble ammet 4 uker og 12 uker. så dette med imunnforsvaret tenker jeg nå hva jeg vil om! =)
Planleggendemamma Skrevet 19. oktober 2013 #9 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg fikk aldri til ammingen, men pumpet meg og ga på flaske til mini var 6 mnd, og må si jeg ikke ønsker dette min verste fiende! Fikk et nytt liv etter jeg gikk over til mme, og babyen merket ingen forskjell.. Har en venninne som ikke kunne amme og sønnen hennes på 6 år har nesten aldri vært syk, så er nok individuelt dette med immunforsvar fra amming..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #10 Skrevet 19. oktober 2013 Signerer #4 og #5, også vil jeg legge til at veldig mye er gjort når barnet har fått morsmelk de første 10 ukene. Det er i starten den gjør aller mest nytte. Anonymous poster hash: 9db43...b1e
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #11 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er imponert over de som orker å pumpe over lengre tid. Helsemessig er det nyttig med litt mm også, selv om det ikke er mye. Samtidig så er det helsemessig fornuftig at du ikke sliter deg ut med ammingen også. Jeg hadde pumpet f.eks morgen og kveld, hvis det er noe du kan gjennomføre uten at det er veldig mye styr, og så hadde jeg gitt kun mme resten av tiden, med god samvittighet. De første ukene er uansett den viktigste tiden og de ukene er dere over nå. Anonymous poster hash: 1fd64...2e3
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #12 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg hadde forsatt å amme. Lag økedøgn og amm hver time noen dager. Da skal du se at produksjonen kommer seg. Anonymous poster hash: c1245...a81
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #13 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg hadde forsatt å amme. Lag økedøgn og amm hver time noen dager. Da skal du se at produksjonen kommer seg. Anonymous poster hash: c1245...a81 Hvordan få til det når han bare hylskriker når jeg putter puppen i munnen hans? Jeg hadde ikke nok melk når jeg måtte gi litt erstatning, og ser ikke for meg at jeg skal få det nå heller. Hadde "økedøgn" i to uker før jeg mått gi flaske. Ammet døgnet rund. Han sov så og si ingenting de to ukene, og bare ammet. Hadde bare gått opp 70 gram på de to ukene til sammen. Noen har bare ikke nok... Anonymous poster hash: 5867f...1ae
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #14 Skrevet 19. oktober 2013 Det var hs som satte foten ned og ba meg gi mme. Hun var bekymret for vekten. Hi Anonymous poster hash: 5867f...1ae
Nullstress;) Skrevet 19. oktober 2013 #15 Skrevet 19. oktober 2013 kutt ut puppen og gi han flaske. joda, morsmelk er best, men i dag er erstatningen så bra at det er så absolutt ingen fare å gi det. begge mine er flaskebarn. sønnen min fikk pupp i 6 uker, og da gav jeg rett og slett opp! datteren min har ALDRI fått pupp, pga medisinske årsaker. og jeg har to sunne, friske, flotte barn som ikke led noen nød av mme det er mye press på amming, og det syntes jeg faktisk er litt synd... jeg mener ikke at man skal stoppe ammingen bare fordi barnet blir bundet til puppen, men det er faktisk så utrolig mange som sliter med amming, får vondt, betennelser, får svekket selvtillitt som mor, føler seg udugelig osv... hvorfor ammen til en hver pris??
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #16 Skrevet 19. oktober 2013 Klarer ikke bestemme meg, så fortsetter vel med pumpingen noen uker til. Har hele tiden tenkt jeg skal holde ut til han kan få fast føde, så får vi se om det går. Skulle bare ønske jeg kunne reise vekk en hel dag, uten å gå rundt med grusom melkespreng siden ikke baby vil tømme meg Anonymous poster hash: 5867f...1ae
smet Skrevet 19. oktober 2013 #17 Skrevet 19. oktober 2013 Eg gav opp etter 4 veker med amming/pumping og har aldri angra. Gutten kosa seg med MME flaska, i motsetning til pupp som han hata..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #18 Skrevet 19. oktober 2013 Orker ikke lese igjennom alle andre sine svar. Men om du virkelig vil amme, kan det jo være en ide å bruke ammeskjold. Også sakte men sikkert venne av det det senere. Anonymous poster hash: 815d5...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå