*sutrikus-trassaldrius* Skrevet 19. oktober 2013 #51 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er vokst opp på gård, der streifende katter har slått seg ned titt og ofte, ble det kattunger var de ute fra 10-12 ukers alder, og ikke EN gang har vi mistet en katt! De er bare rundt huset de første ukene og går ingen steder... Men de streifende kattene har jo kommet fra et sted;) Jeg tror dessverre det er mest bevisst dumping fra eiere uten hjerte... flere ganger vi også har levert inn kattungekull opptil 4 stykker av gangen,som er dumpet sånn typisk i juni mnd Anonymous poster hash: 4dac7...ace
ingjo79 Skrevet 19. oktober 2013 #52 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg har hatt katt i alle år. Jeg vet at det er anbefalt med inneperiode den første tida. Likevel tenker jeg at en må se det litt an. ( hvor en bor, flere katter, erfaringetc) oppvokst på gård, og for å si det slik, ingen innetid der på kattene. Og alle overlevde og hadde et godt liv. Eldste katten ble 20 år:)( og ja, vi forer til og med med wiskas og friskis til tider! ) viktig med vaksinasjon og prevansjon. Katter er tidlig kjønnsmodne.Bruk magefølelse, og bruk erfaringene du har med egen katt. Du kjenner den best!! Lykke til og kos deg med pus:) Prevansjon? Håper du mener sterilisering/kastrering. Anonymous poster hash: 1f059...021 Ja, selvfølgelig mener jeg sterilisering/ kasterering:) Dårlig ordvalg fra min side. Beklager! Du var kansje klar for å hentyde alle bivirkningene om katter og p- piller, eller??? Men, ja katta vår har fått p- piller en periode:)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #53 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg har hatt katt i alle år. Jeg vet at det er anbefalt med inneperiode den første tida. Likevel tenker jeg at en må se det litt an. ( hvor en bor, flere katter, erfaringetc) oppvokst på gård, og for å si det slik, ingen innetid der på kattene. Og alle overlevde og hadde et godt liv. Eldste katten ble 20 år:)( og ja, vi forer til og med med wiskas og friskis til tider! ) viktig med vaksinasjon og prevansjon. Katter er tidlig kjønnsmodne.Bruk magefølelse, og bruk erfaringene du har med egen katt. Du kjenner den best!! Lykke til og kos deg med pus:) Prevansjon? Håper du mener sterilisering/kastrering. Anonymous poster hash: 1f059...021 Ja, selvfølgelig mener jeg sterilisering/ kasterering:) Dårlig ordvalg fra min side. Beklager! Du var kansje klar for å hentyde alle bivirkningene om katter og p- piller, eller??? Men, ja katta vår har fått p- piller en periode:) Neida, jeg hadde ikke tenkt å være frekk, om det var det du trodde Men mange tror at det er trygt å gi katter p-piller så lenge det er kort tid, og det er ikke alltid sant. Katten min fikk jurkreft etter kort tid, så kan være skumle greier. Anonymous poster hash: 1f059...021
PRobert Skrevet 20. oktober 2013 #54 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg blir bare overrasket over at folk skal ha dyr uten at de er interesserte i å faktisk lære litt om dem? Det er jo helt merkelig at utrolig viktig informasjon om fôring og hvordan katter fungerer liksom er noe man finner ut av selv fordi "alle" vet jo dette og "de hadde ikke solgt kattmaten hvis den ikke var bra" osv.. Hvorfor er folk så lite lærevillige? Er det fordi det plutselig ble dyrt når man innså at katten koster mer enn en pakke friskies i uka? Du som sier dyrlegen aldri har anbefalt gradvis fôrbytte, har du SPURT dyrlegen? Anbefaler dere å lese litt rundt på http://katteprat.net/ , her finnes utrolig mange erfarne katteeiere, og de kan komme med mye god informasjon!
hønemor0408 Skrevet 20. oktober 2013 #55 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Selfølgelig har jeg SPURT dyrlegen, jeg har til med blitt anbefalt å bytte for tvert. Men dyrleger har forskjellige meninger men de jeg har vært hos har bare vært positive til det og mener det er sunt for dyra. Det eneste jeg er forsiktig med å gi dyra mine er bløtfor og for mye menneske mat, for da kan de bli litt lause i magen. Men de får det gjerne som litt snadder! Så de inne på katteprat er så mye mer erfaren enn andre de altså fordi de henger inne på den forumsiden? Jeg kjenner flere katteoppdrettere og har to katteoppdrettere i familien som har vært oppdretter i mange år. Dyr har det alltid vært mye av i vår familie. Jeg har den informasjonen jeg trenger jeg og jeg kommer alltid til å bytte på for, da jeg mener det er best for dem mht næringsinnhold og jeg har kun positive erfaringer med det og har gjort det i mange år uten noen av dyra har blitt syke. som sagt, jeg har opplevd sykt dyr på grunn av for en gang og det er fordi han gikk på foret for lenge av gangen. han fikk ikke de fettsyrene og næringsinnholdet han trengte og vi brukte lang tid på å få han frisk igjen. mennesker som dyr har godt av et variert kosthold. mine hunder har alltid fått variert kosthold og fått alt i fra tørrfor til elghover som snadder. Når jeg hadde katter så fikk også forbytte og alt i fra bløtfor til ren fisk som snadder. Jeg syns oppriktig synd på de dyra som ikke får noe annet enn samme kjedelig tørrforet hele livet. Endret 20. oktober 2013 av hønemor0408
PRobert Skrevet 20. oktober 2013 #56 Skrevet 20. oktober 2013 Katter skal ikke fôres på kun tørrfôr! De har heller ikke godt av f.eks fisk som enkelte tror, det inneholder for mye salt rett og slett. Hunder tåler ekstremt mye mer enn katter sånn sett, de kan jo faktisk nyttegjøre seg av noe av det rælet man finner i kattemat (mais, ris osv), som katter på ingen måte har sjangs til å fordøye. Utover det vet jeg ikke mye om hunder, har aldri hatt hund og vil ikke ha det heller:) Jeg tror ikke vi er så uenige, og innlegget mitt er mer rettet mot de som ikke har peiling og heller ikke vil lære noe. For det ER frustrerende når forskning viser en ting, mens enkelte folk hardnakket påstår at det er feil fordi katta de hadde ble hele 10 år osv.
hønemor0408 Skrevet 20. oktober 2013 #57 Skrevet 20. oktober 2013 Mine katter har for øvrig kun fått ferskvannsfisk og aldri saltvannsfisk bare så det er sagt. det har kun vært litt småørret som vi har tatt med hjem til dem som snadder og har aldri blitt foret på det. De har alltid blitt foret på tørrfor som basis som de har hatt tilgang til hele tiden og bløtfor og fisk, kokt egg, en reke i ny og ne, kjøtt eller what ever som snadder når vi har hatt litt til overs fra middag. Hvis de har villet ha det da....ikke alltid det heller. Kattene har som regel gått på iams eller eukanuba og annen kattemat fra dyrebutikk eller dyrlege, men ja de har også fått whiskas en gang imellom når vi ikke har fått kjøpt inn nytt for eller fått rent kjøtt og leverpostei. Det samme har hundene våres. alltid fått rester til overs og variert tørrfor som de har tilgang til hele tiden og ørret som vi har fisket eller kjøtt, kraftbein,etc.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #58 Skrevet 20. oktober 2013 Mine katter har for øvrig kun fått ferskvannsfisk og aldri saltvannsfisk bare så det er sagt. det har kun vært litt småørret som vi har tatt med hjem til dem som snadder og har aldri blitt foret på det. De har alltid blitt foret på tørrfor som basis som de har hatt tilgang til hele tiden og bløtfor og fisk, kokt egg, en reke i ny og ne, kjøtt eller what ever som snadder når vi har hatt litt til overs fra middag. Hvis de har villet ha det da....ikke alltid det heller. Kattene har som regel gått på iams eller eukanuba og annen kattemat fra dyrebutikk eller dyrlege, men ja de har også fått whiskas en gang imellom når vi ikke har fått kjøpt inn nytt for eller fått rent kjøtt og leverpostei. Det samme har hundene våres. alltid fått rester til overs og variert tørrfor som de har tilgang til hele tiden og ørret som vi har fisket eller kjøtt, kraftbein,etc. Om du må variere på kattematen fordi katten ikke får hva den skal, så kjøper du ikke rett type kattemat. Jeg tror ikke et sekund på de tingene du sier, for en dyrlege hadde aldri sagt det du påstår at de gjør. Og katter skal for fanden ikke ha leverpostei! Anonymous poster hash: 1f059...021
Sint naken biltyv Skrevet 20. oktober 2013 #59 Skrevet 20. oktober 2013 Mine katter har for øvrig kun fått ferskvannsfisk og aldri saltvannsfisk bare så det er sagt. det har kun vært litt småørret som vi har tatt med hjem til dem som snadder og har aldri blitt foret på det. De har alltid blitt foret på tørrfor som basis som de har hatt tilgang til hele tiden og bløtfor og fisk, kokt egg, en reke i ny og ne, kjøtt eller what ever som snadder når vi har hatt litt til overs fra middag. Hvis de har villet ha det da....ikke alltid det heller. Kattene har som regel gått på iams eller eukanuba og annen kattemat fra dyrebutikk eller dyrlege, men ja de har også fått whiskas en gang imellom når vi ikke har fått kjøpt inn nytt for eller fått rent kjøtt og leverpostei. Det samme har hundene våres. alltid fått rester til overs og variert tørrfor som de har tilgang til hele tiden og ørret som vi har fisket eller kjøtt, kraftbein,etc. Om du må variere på kattematen fordi katten ikke får hva den skal, så kjøper du ikke rett type kattemat. Jeg tror ikke et sekund på de tingene du sier, for en dyrlege hadde aldri sagt det du påstår at de gjør. Og katter skal for fanden ikke ha leverpostei! Anonymous poster hash: 1f059...021 Enig!!
hønemor0408 Skrevet 20. oktober 2013 #60 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Jeg har variert fordi jeg syns det er best for kattene mine jeg da de gikk lei og ikke fordi de ikke har fått det de trenger. og jeg syns det er sunt for kattene å få litt varierte tilbud i kosten. Igjen sier du ting jeg aldri har påstått....les litt bedre. men bikkja mi fikk ikke det han skulle av næringsstoffer da vi brukte samme for over lengre periode. og vi ble da anbefalt å bytte for og gjerne variere det da noe for er bedre på noen næringsstoffer og andre for er bedre på andre næringstoffer. du kan nå tro akkurat hva du vil. og det har aldri vært farlig å gi katter litt leverpostei. har blitt anbefalt å gi det også jeg av dyrlegen, da spesielt ved ormekurer og andre medisiner da de fleste katter og hunder elsker det, da det gjerne svelges på høykant. Endret 20. oktober 2013 av hønemor0408
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #61 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har variert fordi jeg syns det er best for kattene mine jeg da de gikk lei og ikke fordi de ikke har fått det de trenger. og jeg syns det er sunt for kattene å få litt varierte tilbud i kosten. Igjen sier du ting jeg aldri har påstått....les litt bedre. men bikkja mi fikk ikke det han skulle av næringsstoffer da vi brukte samme for over lengre periode. og vi ble da anbefalt å bytte for og gjerne variere det da noe for er bedre på noen næringsstoffer og andre for er bedre på andre næringstoffer. du kan nå tro akkurat hva du vil. og det har aldri vært farlig å gi katter litt leverpostei. har blitt anbefalt å gi det også jeg av dyrlegen, da spesielt ved ormekurer og andre medisiner da de fleste katter og hunder elsker det, da det gjerne svelges på høykant. Ja, de "dyrlegene" dine anbefaler visst litt av hvert de... Anonymous poster hash: 1f059...021
ingjo79 Skrevet 20. oktober 2013 #62 Skrevet 20. oktober 2013 Konkluskjon: de " lærde" stides! Og her blir vi iallefall ikke enig! Ha en fin søndag alle sammen:) og smil litt opp i all den opphetede diskusjonen:)
hønemor0408 Skrevet 20. oktober 2013 #63 Skrevet 20. oktober 2013 ja mine dyrleger anbefaler litt av hvert de ja! søk opp på nettet så skal du få se at det er flere som anbefaler det. men enig med ingjo79. de lærde strides! så vi bare avslutter nå. jeg kommer i hverfall til å fortsette med det jeg gjør og så får du gjøre det du gjør. ha en fin søndag du også ingjo79!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2013 #64 Skrevet 20. oktober 2013 ja mine dyrleger anbefaler litt av hvert de ja! søk opp på nettet så skal du få se at det er flere som anbefaler det. men enig med ingjo79. de lærde strides! så vi bare avslutter nå. jeg kommer i hverfall til å fortsette med det jeg gjør og så får du gjøre det du gjør. ha en fin søndag du også ingjo79! Om noen burde titte rundt på nett, så er det vel deg... Ingen som anbefaler brått forskifte og leverpostei til katt. Men uansett, jada, ha en fin dag. Anonymous poster hash: 1f059...021
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå