Gå til innhold

Noen med katte-erfaring her?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkars, la nå katten din få utvilke stedsansen sin før du slipper den ut.

Anonymous poster hash: c073b...245
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde katten vår inne i 5 6 mnd før jeg slapp henne ut. Hun var da blitt veeeeldig nyskjerrig på alt som skjedde ute, og satt lenge i vinduskarmen og kikket hver dag.

Så en dag lukket jeg bare opp vinduet... Jeg hadde jo hjertet i halsen for jeg var jo redd hun ville rømme :P men alt gikk fint, hun kom tilbake etter ett kvarter.

Skrevet

Herlighet så hysteriske enkelte er. Vi har også hatt katter hele livet og ikke en eneste har forsvunnet, selv om de har vært ute fra tidlig av. Vi har to nå og de får mest dyrebutikk mat, men tidvis friskies. Begge er sunne og friske katter. Vært jevnlig til helsesjekk med hun på 10 år og hun er frisk og sprek. Verdens fineste pels har hun også.

Anonymous poster hash: 7a215...08e

Du vet kanskje ikke at katter skal tilvennes nytt fôr heller? Du bytter bare kanskje i hytt og pine uten å tenke på hva katten din faktisk får i seg? 

Sånne som deg er DÅRLIGE dyreeiere, dere driter i katten så lenge den er billig i drift og ser ut til å klare seg greit? At det går an.. Fôrer den kanskje med middagsrester også da, bare for å gjøre det enda bedre? 

Skrekk og gru. Jammen glad jeg ikke er katt, folk tror jo de tåler ALT og at de fikser seg selv..

Anonymous poster hash: 4dac7...ace

Skrevet (endret)

Vi fikk katt for noen mnd siden, og skyt meg, men vi lot den være ute fra ca 4,5 mnd hvis jeg husker riktig. Det har gått veldig fint:) prøvde en gang med kattebånd som var veldig lite vellykket:)

Og ja, den får whiskas også! Nydelig pus, som er både kjælen og en god jakter:)

Jeg ville snakket med noen du kjenner som har katt fremfor å lese her inne. Da jeg ba om råd her inne holdt jeg på å droppe hele katteprosjektet..

Anonymous poster hash: 2173a...4f2

Problemet med whiskas og annen drittmat er at det ikke er riktig sammensetning av næringsstoffer. Blir som om du bare skulle spist junkfood. Det vil på sikt korte ned på kattens liv og kan bidra til div sykdommer. Det er forsket på dette og katt/hund som får whiskas og annet dritt lever i snitt 3 år mindre og har endel flere sykdommer/turer til veterinær. Men hey, hvem bryr seg bare det et billig der og da... Endret av Sint naken biltyv
Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Min kattepus gikk ut når han var 6 månder, og det gikk kjempe bra, katten din er nok litt ung enda,vent til den er 6 månder i alle fall :) og jeg gir bare katten min Whiskas :)

Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Vi fikk katt for noen mnd siden, og skyt meg, men vi lot den være ute fra ca 4,5 mnd hvis jeg husker riktig. Det har gått veldig fint:) prøvde en gang med kattebånd som var veldig lite vellykket:)

Jeg ville snakket med noen du kjenner som har katt fremfor å lese her inne. Da jeg ba om råd her inne holdt jeg på å droppe hele katteprosjektet..

Problemet med whiskas og annen drittmat er at det ikke er riktig sammensetning av næringsstoffer. Blir som om du bare skulle spist junkfood. Det vil på sikt korte ned på kattens liv og kan bidra til div sykdommer. Det er forsket på dette og katt/hund som får whiskas og annet dritt lever i snitt 3 år mindre og har endel flere sykdommer/turer til veterinær. Men hey, hvem bryr seg bare det et billig der og da...

Katten vår ble 13 og halvt år og fikk bare det :) så tror ikke så mye på det

Skrevet

Problemet med whiskas og annen drittmat er at det ikke er riktig sammensetning av næringsstoffer. Blir som om du bare skulle spist junkfood. Det vil på sikt korte ned på kattens liv og kan bidra til div sykdommer. Det er forsket på dette og katt/hund som får whiskas og annet dritt lever i snitt 3 år mindre og har endel flere sykdommer/turer til veterinær. Men hey, hvem bryr seg bare det et billig der og da...

Du tror ikke på at det er dårlig mat?  Kansje du skulle lest litt bak på posen og tenkt over hvor mye av det innholdet katten din naturlig ville spist. Whiskas inneholder 4% kjøtt..

Anonymous poster hash: c073b...245

Skrevet

Nå får katten min mat fra dyrebutikken, men ikke glem at mus og fugl er 100% kjøtt da ;-) ikke får de noen tilvenning til det før de eter det heller... min blir lei av det samme foret dag ut og dag inn, så av og til får han litt whiskas eller friskies i skåla.

Kattedyr i det ville får hverken kattedo innendørs til de er 8 mnd eller kattemat i ei skål, det være seg whiskas eller hills, men de klarer seg godt og lever vel og lenge.

Å få lov til å rolig utforske omgivelser hjelper dem å utvikle stedssansen.

Skrevet (endret)

Herlighet så hysteriske enkelte er. Vi har også hatt katter hele livet og ikke en eneste har forsvunnet, selv om de har vært ute fra tidlig av. Vi har to nå og de får mest dyrebutikk mat, men tidvis friskies. Begge er sunne og friske katter. Vært jevnlig til helsesjekk med hun på 10 år og hun er frisk og sprek. Verdens fineste pels har hun også.

Du vet kanskje ikke at katter skal tilvennes nytt fôr heller? Du bytter bare kanskje i hytt og pine uten å tenke på hva katten din faktisk får i seg? 

Sånne som deg er DÅRLIGE dyreeiere, dere driter i katten så lenge den er billig i drift og ser ut til å klare seg greit? At det går an.. Fôrer den kanskje med middagsrester også da, bare for å gjøre det enda bedre? 

Skrekk og gru. Jammen glad jeg ikke er katt, folk tror jo de tåler ALT og at de fikser seg selv..

Må du tilvenne deg ny mat hele tiden?

Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge for å være helt ærlig.

Jeg har ikke katt nå men to hunder og der bytter jeg på for hele tiden og ja har vi noe smårester etter middagen så koser de seg vanvittig mye det.

Veit du hvorfor jeg gjør det? Fordi hundene går drittlei foret om det brukes for lenge og de elsker når det blir nytt for i hus. Det samme gjorde kattene når jeg hadde katter.

og en annen ting, vi brukte samme foret over en laaang periode, og den ene hunden ble syk.

faktisk så syk at vi brukte flere tusen kroner på å få han frisk og han hadde det jævlig vondt og det kom utelukkende av foret.

DA følte jeg meg som en dårlig dyreeier...det skal jeg love deg, så mine hunder får aldri mer en max to hundesekker med samme foret på rad.

ikke noe annerledes for katter enn for hunder, bare så det er sagt.

Endret av hønemor0408
Skrevet

Har en katt på 17 uker. Har hatt hun i 1 uke. Hun er kosete og leken, som kattunger flest :)

Vi vil at hun skal venne seg til og være ute, så vi prøvde litt istad.

Vi slapp hun ut i hagen, lot hun gå rundt for seg selv i ca 5 minutter, så bærte vi henne inn.

Jeg synes det var litt skummelt for var hele tiden så redd hun skulle gå langt unna og ikke komme tilbake!

Hvordan gjorde dere det da kattene deres skulle ut for første gang? Hvor lenge var katten borte før de kom tilbake etter første ute-besøk?

Anonymous poster hash: c1fc7...432

Det stemmer at det lønner seg å vente med å la katten være ute.

Det som er viktig er å vente til hun er kastrert, altså etter 6 mnd. alder.

Om hun blir overlatt til seg selv i såppas ung alder så er det lett å rote seg bort, om hun ikke er kastrert i et sånt tilfelle så kan hun ende opp som disse stakkars hjemløse som må kjempe for seg selv og kattungene sine, som igenn blir hjemløse og veldig ville, og en del av løskattproblematikken vi har i Norge.

Etter at hun er kastert, chippet, osv. så kan dere starte så smått og være ute sammen med henne, la henne bli kjent med omgivelsene sine. :)

Vent litt med å la henne være på egenhånd, hvertfal til dere ser at dette går bra, og at hun føler seg trygg.

Første kattungen jeg hadde, hadde allerede fått smaken på utelivet hos "oppdretter", så han ville veldig gjerne ut etter et par uker.. men lot han ikke være mye ute, og passet på.

Jeg har to "villkatter" som nok aldri kommer til å bli kosekatter. Født ute av en "vill" mor, fanget inn etter flere måneder ute.

Men i dag har de et hjem, varm liggeplass, mat og vann, det de trenger og mere til.

For disse endte det godt, men mamman måtte avlives, så "vill" hun var.

Jeg sier "vill", siden vi ikke har villkatter i Norge, bare hjemløse stakkars sjebner, de hører ikke til her i vill tilstand, de er menneskenes annsvar.

Anonymous poster hash: b7783...698

Skrevet

Med tanke på at gjennomsnittsalder på katter er 16 år så bekreftet du jo bare fordommene her.

Går det an...

Anonymous poster hash: 1f059...021

Skrevet

Jeg har ikke katt nå men to hunder og der bytter jeg på for hele tiden og ja har vi noe smårester etter middagen så koser de seg vanvittig mye det.

Veit du hvorfor jeg gjør det? Fordi hundene går drittlei foret om det brukes for lenge og de elsker når det blir nytt for i hus. Det samme gjorde kattene når jeg hadde katter.

og en annen ting, vi brukte samme foret over en laaang periode, og den ene hunden ble syk.

faktisk så syk at vi brukte flere tusen kroner på å få han frisk og han hadde det jævlig vondt og det kom utelukkende av foret.

DA følte jeg meg som en dårlig dyreeier...det skal jeg love deg, så mine hunder får aldri mer en max to hundesekker med samme foret på rad.

Så når dyrleger sier man skal tilvenne nytt fôr så er det bare for morro skyld?

En katt er ikke en hund, og en hund er ikke en katt. Hunder er åtselsdyr og kan følgelig spise "alt" uten problemer. Slik er ikke katter.

Skrevet

ja da er det nok for morroskyld hvis du har fått beskjed om det ;) neida....

jeg har aldri fått den beskjeden av noen dyrleger i allefall men snarere tvert i mot.

tenk på alle katter som fanger og spiser dyr når de er ute.

det er alt fra insekter, frosker, mus, fugler,gress,etc....

og så skal de ikke tåle å bytte for?? INGEN  av kattene mine har blitt syke av å bytte for men vært glade, friske og raske katter, som har vært ute til alle døgnets tider både sommer og vinter.

og det med at katter ikke har stedsans før de er over 6 måneder er så tull at det går ikke ann...

joda, de mangler erfaring og stedsansen er ikke fullt utviklet men det betyr ikke at de roter seg bort med en gang av den grunn og aldri kommer tilbake!

katter er et av de få tamme dyrene som har beholdet mange av de aller viktigste instinktene sine, blant annen overlevelsesmekanismen som å finne frem og jakte og være på vakt.

kattungen min var 12 uker den når den begynte å fly på vift i nabolaget og kom hjem med digre skjærer!

den andre kattungen vi hadde var vel så vidt blitt 4 måneder gammel og kom hjem med kloakkrotter som var større enn katta selv!

hva med ville katter da? når mor må ut på jakt så tror folk at kattungene holder seg "hjemme" hele tiden?

kattemor kan ikke passe på ungene hele tiden og kattungene er ofte ute på oppdagelsesferd lenge før de er 3 måneder.

Skrevet

ja da er det nok for morroskyld hvis du har fått beskjed om det ;) neida....

jeg har aldri fått den beskjeden av noen dyrleger i allefall men snarere tvert i mot.

tenk på alle katter som fanger og spiser dyr når de er ute.

og så skal de ikke tåle å bytte for?? INGEN  av kattene mine har blitt syke av å bytte for men vært glade, friske og raske katter, som har vært ute til alle døgnets tider både sommer og vinter.

og det med at katter ikke har stedsans før de er over 6 måneder er så tull at det går ikke ann...

joda, de mangler erfaring og stedsansen er ikke fullt utviklet men det betyr ikke at de roter seg bort med en gang av den grunn og aldri kommer tilbake!

katter er et av de få tamme dyrene som har beholdet mange av de aller viktigste instinktene sine, blant annen overlevelsesmekanismen som å finne frem og jakte og være på vakt.

kattungen min var 12 uker den når den begynte å fly på vift i nabolaget og kom hjem med digre skjærer!

den andre kattungen vi hadde var vel så vidt blitt 4 måneder gammel og kom hjem med kloakkrotter som var større enn katta selv!

hva med ville katter da? når mor må ut på jakt så tror folk at kattungene holder seg "hjemme" hele tiden?

kattemor kan ikke passe på ungene hele tiden og kattungene er ofte ute på oppdagelsesferd lenge før de er 3 måneder.

Siden det verste som kan skje om man bytter for er diare og/eller forstoppelse, og du har utekatter så er det vel derfor du ikke forstår at katter kan få problemer av å brått skifte for.

Ellers er holdningen din så arrogant at det er latterlig. Du får fortsette å tro at du vet bedre enn dyrleger og forskere. Hjernen til en katt er ikke ferdig utvokst så tidlig, men om DU mener at de har stedsansen ferdig utviklet så bør vi jo alle høre på deg  :rolleyes:

Du mener vel at Whiskas er toppers også, kan jeg tenke meg.

Skrevet

ja da er det nok for morroskyld hvis du har fått beskjed om det ;) neida....

tenk på alle katter som fanger og spiser dyr når de er ute.

og så skal de ikke tåle å bytte for?? INGEN av kattene mine har blitt syke av å bytte for men vært glade, friske og raske katter, som har vært ute til alle døgnets tider både sommer og vinter.

joda, de mangler erfaring og stedsansen er ikke fullt utviklet men det betyr ikke at de roter seg bort med en gang av den grunn og aldri kommer tilbake!

Siden det verste som kan skje om man bytter for er diare og/eller forstoppelse, og du har utekatter så er det vel derfor du ikke forstår at katter kan få problemer av å brått skifte for.

Ellers er holdningen din så arrogant at det er latterlig. Du får fortsette å tro at du vet bedre enn dyrleger og forskere. Hjernen til en katt er ikke ferdig utvokst så tidlig, men om DU mener at de har stedsansen ferdig utviklet så bør vi jo alle høre på deg :rolleyes:

For en ekkel tone du bruker.

Selv om kattens stedssans ikke er ferdig utviklet før ved 6 mnd alder betyr ikke det at den ikke har stedssans. Det er ikke sånn at i det katten passerer 6 mnd så popper stedssansen inn. Den er der hele tiden.

Og dyrleger er folk som folk flest. De har ulike erfaringer, meninger og tanker, og anbefaler kundene sine det de synes er best.

Og når det kommer til utekatter og diare... tro meg, ingenting merkes bedre enn en ute/inne katt med diare. De har ikke en sandkasse å løpe til, så da kommer det bak sofaen og under bordet og sånn. Delicious. ..

Utfra kommentaren din om utekatter og diare regner jeg med at du har innekatter? I så fall bør du huske at katter som er ute og jakter har ett mye mer variert kosthold. De eter der de fanger og magen blir derfor vant til mye rart og spennende ;-)

Kosthold for innekatter og utekatter kan ikke sammenlignes. De har ulike behov og preferanser.

Skrevet (endret)

kanskje du bør LESE det jeg skrev en gang til for jeg har aldri påstått at hjernen er fullt utviklet.

Og er katter virkelig syk såser man det. jeg har alltid fulgt med på avføringen deres og sett ann deres væremåte og har katten hatt diare så har den som regel fått det inne i hus.

At du syns jeg er arrogant det driter jeg lang masj i.....kjenner jeg blir provosert at du mener det fordi jeg har en annen oppfatning en deg enn å faktisk komme med reelle og gode svar tilbake.

jeg har alltid hørt på dyrlegen og hva alle forskere sier veit jeg ikke, men jeg har sett på utallige dokumentarer om tamkatter, ville tamkatter og rene villkatter som både forskere, dyrevernere, og andre med kompentanse har laget, da jeg har stor interesse for slikt.

om det er arrogant så får det så være....

Whiskas er godt som snadder det men mine katter har alltid fått kvalitetsfor som basis og fisk og annet godt innimellom.

denne var til anonym 021

Endret av hønemor0408
Skrevet

Med tanke på at gjennomsnittsalder på katter er 16 år så bekreftet du jo bare fordommene her.

Går det an...

Ikke sant:-)

Hadde du trodd på forskning om det var barnet ditt? Eller hadde du driti i det da også?

Skrevet

ja da er det nok for morroskyld hvis du har fått beskjed om det ;) neida....

tenk på alle katter som fanger og spiser dyr når de er ute.

og så skal de ikke tåle å bytte for?? INGEN av kattene mine har blitt syke av å bytte for men vært glade, friske og raske katter, som har vært ute til alle døgnets tider både sommer og vinter.

joda, de mangler erfaring og stedsansen er ikke fullt utviklet men det betyr ikke at de roter seg bort med en gang av den grunn og aldri kommer tilbake!

Ellers er holdningen din så arrogant at det er latterlig. Du får fortsette å tro at du vet bedre enn dyrleger og forskere. Hjernen til en katt er ikke ferdig utvokst så tidlig, men om DU mener at de har stedsansen ferdig utviklet så bør vi jo alle høre på deg :rolleyes:

For en ekkel tone du bruker.

Selv om kattens stedssans ikke er ferdig utviklet før ved 6 mnd alder betyr ikke det at den ikke har stedssans. Det er ikke sånn at i det katten passerer 6 mnd så popper stedssansen inn. Den er der hele tiden.

Og dyrleger er folk som folk flest. De har ulike erfaringer, meninger og tanker, og anbefaler kundene sine det de synes er best.

Og når det kommer til utekatter og diare... tro meg, ingenting merkes bedre enn en ute/inne katt med diare. De har ikke en sandkasse å løpe til, så da kommer det bak sofaen og under bordet og sånn. Delicious. ..

Utfra kommentaren din om utekatter og diare regner jeg med at du har innekatter? I så fall bør du huske at katter som er ute og jakter har ett mye mer variert kosthold. De eter der de fanger og magen blir derfor vant til mye rart og spennende ;-)

Kosthold for innekatter og utekatter kan ikke sammenlignes. De har ulike behov og preferanser.

Hvorfor er jeg ekkel?

Hun er faktisk ufattelig arrogant om hun mener et par dokumentarer om katter kan sammenlignes med en veterinærs erfaring og ekspertise. 

Det er velkjent at katter lett kan bli dårlig i magen eller nekte å spise om man skifter fôr uten å gjøre det riktig. 

Ja, min katt er nå en innekatt, etter å ha vært utekatt i 12 år. Nå er hun fornøyd med å sove i sofaen. Er fullstendig klar over at innekatter trenger mindre fôr enn det en utekatt gjør, men magen er den samme. 

Behandlet tørrfor er proppfull av ting som ikke er naturlig for en katt å spise, så å sammenligne det med hva katten spiser ute blir bare helt feil.

Selvfølgelig er jeg klar over at stedssans ikke er en knapp som plutselig kan trykkes inn, men fakta er at katter SKAL IKKE være ute alene før den tid. Det er en grunn til at det er så mange hjemløse unge katter, ikke alle har hatt dårlige eiere, men eiere som ikke vet nok om katter.

Et kjapt google-søk bekrefter det jeg alltid har hørt. Nytt for skal introduseres SAKTE.

Make sure you introduce the food slowly, or your pet could suffer from stomach upset, vomiting, excess gas, constipation, or diarrhea.

Here's Why. . .

Normal bacteria in the intestine help your pet digest food. A sudden change in food can result in changes to the number and type of bacteria and her ability to help digest food. These changes can lead to intestinal upset. Therefore, your pet must be switched to a new food slowly.

Here's What You Should Do. . .

Switch your pet's food gradually over the course of 7-10 days. For example, make a mixture that contains 25% of the new food and 75% of the old food and feed that for three days. Then make it 50-50 for three more days, then 75% new food and 25% old food for three more days. If your pet seems comfortable with this progression, you can start feeding 100% new food.

Skrevet

Whiskas er godt som snadder det men mine katter har alltid fått kvalitetsfor som basis og fisk og annet godt innimellom.

denne var til anonym 021

Ikke sant... En katteeier som vet noe om katter og som bryr seg om sin katts helse ville aldri gitt dem salt og dårlig for. Du får fortsette å se dokumentarene dine, men jeg kan garantere deg at du ikke gjør kattene dine en tjeneste.

Skrevet

Tuller du? Det er da velkjent at man skal introdusere nytt for med forsiktighet til katter, nettopp fordi de har sensitive mager. Det er enorm forskjell mellom en kattemage og en hundemage, og det kan overhodet ikke sammenlignes. Man kan heller ikke si at kattens varierte kosthold utendørs betyr at man kan bytte for uten problemer, da 100% kjøtt og tørrfor ikke kan sammenlignes.

Å si at det andre sier er det "dummeste man har hørt" er så ubeskrivelig pinlig å lese når et enkelt søk på nett bekrefter det motparten sier. Ikke bare er det arrogant, det er rett og slett uhøflig.

Skrevet

For å svare på spørsmålet:

Det er ikke anbefalt å slippe katter ut for tidlig, spesielt uten tilsyn. Vi satte opp en løpestreng som gikk fra den ene siden av hagen til den andre, og lot katten utforske noen timer om dagen under oppsyn.

Ekstra bonus at katten blir vant til å gå i bånd, noe som gjør turene til veterinær litt enklere.

Skrevet

Jeg har hatt katt i alle år. Jeg vet at det er anbefalt med inneperiode den første tida. Likevel tenker jeg at en må se det litt an. ( hvor en bor, flere katter, erfaringetc) oppvokst på gård, og for å si det slik, ingen innetid der på kattene. Og alle overlevde og hadde et godt liv. Eldste katten ble 20 år:)( og ja, vi forer til og med med wiskas og friskis til tider! ) viktig med vaksinasjon og prevansjon. Katter er tidlig kjønnsmodne.

Bruk magefølelse, og bruk erfaringene du har med egen katt. Du kjenner den best!! Lykke til og kos deg med pus:)

Prevansjon? Håper du mener sterilisering/kastrering.

Skrevet (endret)

faktisk så syk at vi brukte flere tusen kroner på å få han frisk og han hadde det jævlig vondt og det kom utelukkende av foret.

Tuller du? Det er da velkjent at man skal introdusere nytt for med forsiktighet til katter, nettopp fordi de har sensitive mager. Det er enorm forskjell mellom en kattemage og en hundemage, og det kan overhodet ikke sammenlignes. Man kan heller ikke si at kattens varierte kosthold utendørs betyr at man kan bytte for uten problemer, da 100% kjøtt og tørrfor ikke kan sammenlignes.

Å si at det andre sier er det "dummeste man har hørt" er så ubeskrivelig pinlig å lese når et enkelt søk på nett bekrefter det motparten sier. Ikke bare er det arrogant, det er rett og slett uhøflig.

Signerer:-)

Men dett er faktisk det samme med hund. De skal tilvendes nytt for over en periode akkurat som katt. Helst ha samme (kvalitetsfor) for over laaaange perioder. Kan ikke sammenligne dyr med mennesker.

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet (endret)

anonym 021

du får ha din mening og jeg har min mening.

men fy faen så provosert jeg blir når du driver å putter ord i munnen på meg.

hold deg til det jeg skriver.

Som jeg har skrevet tidligere så har jeg ALLTID hørt på dyrlegen og jeg har aldri fått beskjed om "tilvenne" katta mat.

de dokumentarene er det jo forskere og de som jobber med katter til daglig som har laget og var det ikke det du etterlyste da??

jada...noen katter reagerer på matbytte, men det gjør virkelig mennesker, hunder og andre dyr også.

så det er virkelig så svart/hvitt for deg at man ikke kan noe om katter fordi kattene får litt whiskas som godis?

og til deg som syns det er pinlig og uhøflig at jeg syns det er det dummeste jeg har hørt, ja det er det dummeste jeg har hørt faktisk.

jeg har ekstremt dårlig erfaring med å bruke samme for, både til katter og hunder.

kattene gikk dritt lei og ville ikke ha samme foret hele tiden og spiste mindre og dro med alt mulig døde dyr inn i huset.

Hunden min ble direkte skikkelig syk og de også elsker når det kommer nytt for i hus.

men jeg gidder ikke å diskutere det lengre.

jeg har min mening og du/dere har deres mening! :)

Endret av hønemor0408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...